Handla från USA? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Handla från USA?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av index Visa inlägg
    Det är i alla fall den nya på bild. Den gamla hade kromade ringar på gavlarna. Men någon som beställt där kanske kan bekräfta eller dementera.
    Det är den nya varianten de säljer. Kanonbutik att ha och göra med. Leveranserna har funkat klockrent. Har köpt en hel del av dem

Kommentera

Förstår inte tugget om att det ska vara så svårt att köpa från utlandet. Alla mina senaste rullar har jag köpt från USA (ebay.com) till MINDRE än halva priset vad det är i Sverige och då är det inkl frakt till dörren.
      Som sagt i kommentar ovan så är det lätt värt det att "chansa" och beställa från utlandet. Går den sönder så är det bara att köpa ny, och det är fortfarande billigare än i Sverige.

Snacket om tull osv är överreklamerat, alla företag och privatpersoner jag köpt ifrån har hittils skickat varorna som gåvor samt skrivit ner värdet på varan till hälften - enbart just för att utifall tullnissarna tar betalt (ca 10-20% av värdet på varan) så ska det vara en struntsumma.
      Hittills har jag inte ens fått betala någon tull, även fast jag köpt rullar och Gps från USA.

Vill du kasta pengar i sjön som du kunnat köpa blommor till frugan för, så go ahead och köp i Sverige.
      Senast ändrad av mjal; 2011-06-17, 05:39.
      sigpic Följ oss gärna även på Facebook!

Kommentera

Köpte en Shimano Curado 201E7 för 150+14$ i frakt på ebay, såg att det dragits strax över 1000 kr från mitt paypal. Nu får man väl se om den slinker igenom tullen men det blir bra mycket billigare i allafall, den ligger som billigast på ca:2500:- här hemma

Kommentera

Ursprungligen postat av Big Visa inlägg
          Så med andra ord: inte värt det. Men varför ska det va så dyrt i vårat avlånga land. Det är ju så mycket man vill ha?
          just nu en AMBASSADEUR 5601JB. Vill ha!! har inte rååd.
          För att marknaden är liten och många av de få som finns som handlar, gör det i USA

Kommentera

Själv försöker jag att handla från Sverige så mycket jag kan, för att det blir enklare med garantier och service och för att jag inte gillar tanken på att de fiskebutiker som finns kvar skulle försvinna. Man vill ju ha kvar möjligheten att kunna gå runt i en fysisk butik och pilla och sukta. Ibland känns prisskillnaderna dock alltför styva, så min Daiwa Saltist köpte jag t.ex. från England.

Kommentera

Nackdelen med att skiva ner värdet, förutom att det är ett brott mot amerikansk lag, så om det försvinner så har du ju betalat en massa pengar för ingenting. Samma sak om dom skriver gåva. Detta gäller butiker, samt om varan är försäkrad och nerskrivet värde. Ganska pissigt om man betalat 4000sek och får 400 av försäkringsbolaget, men som sagt, det har man ju då valt själv.
              A bad days fishing is better than a good day at work.

http://tenkarasverige.blogspot.com/

http://www.salmosalarfishing.se

Kommentera

Jag köper wobblers, tafsar och allt sådant småtjaffs från affärer. Men tyngre grejer vill jag inte lägga ut dubbla priset på bara för att jag bor i Sverige.

Jag har inte köpt saker för runt 4000kr utan som mest har jag betalat runt 1000kr. Om 1000kr försvinner så är det inte hela världen heller, enligt mig är det absolut värt "risken".
                sigpic Följ oss gärna även på Facebook!

Kommentera

Ursprungligen postat av Wadman Visa inlägg
                  Det är den nya varianten de säljer. Kanonbutik att ha och göra med. Leveranserna har funkat klockrent. Har köpt en hel del av dem
                  kan bara instämma.. allt fungerar perfekt från dom

Kommentera

Ursprungligen postat av Sg Visa inlägg
                    För att marknaden är liten och många av de få som finns som handlar, gör det i USA
                    Så liten marknad är vi inte om vi pratar multirullar. USA, Japan, Australien och sen ligger vi nog bra till. Och talar vi Europa är vi nog klar etta!
                    Likväl ligger många priser 30-40% billigare i Tyskland och England och i de länderna är det inte många som fiskar med multirulle..
                    Det finns bara ett svar och det är att våra grossister är giriga ockrare som inte fattar att världen är globaliserad..

Kommentera

Att skriva ner värdet på en artikel är en brottslig handling från säljarens sida... Har du bett om denna nedskrivning kan även du som köpare dömas lika hårt som säljaren, då anstiftan till brott oftast är likställt med att du själv utövar brottet(rättstolkan alltså). Sen finns förmildrande omständigheter såklart men då ska du efteråt ha ångrat och försökt tala personen till rätta och säga något i stil med "gör det inte"

Jag ber aldrig någon säljare skriva ner ett värde när de skickar paketet. Skulle tullen komma ditt paket på spåren och upptäcka nedskrivningen av värdet så kommer dom att stoppa paketet i tullen. Är värdet helt orimligt kan de öppna en utredning, och då blir det kosing av det hela. I annat fall kommer de att kräva dig på kvittot som visar totala köpesumman, dvs artikel + frakt och du kommer då att betala en behandlingsavgift + tull och moms.

Det jag inte vet är om behandlingavgiften är annorlunda om tullen måste göra detta jämfört med om tullen skulle ansett allt vara korrekt ifyllt.

Vad gäller att märka paket som gift/gåva är det väldigt sällsynt att handlare gör i USA. Då USA har ganska strikta regler och kontroll av sådant som är märkt som gåva.
                      Fiskefokus - min alldeles egna fiskeblogg.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Blekingefiskaren, 2013-06-01, 21:35
                      14 svar
                      3 141 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg uditsen
                      av uditsen