Buggigt ekolod? (Eagle Cuda 300 Portable) - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Buggigt ekolod? (Eagle Cuda 300 Portable)

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Buggigt ekolod? (Eagle Cuda 300 Portable)

Tjosan!
    Köpte för några månader sedan ett Eagle Cuda 300 Portable. Det är mitt första lod, har aldrig använt ekolod tidigare. Tyckte att det fanns en del småskumma konstigheter i början, men antog att det hade med min bristande erfarenhet att göra - men nu tycker jag att jag fått hyfsad kläm på hur det funkar, ändå kvarstår några kruxerier.

Det jag grubblar mest över är - hur jag än finjusterar givaren (som sitter med sugproppen i aktern), så ser jag aldrig mina jiggar om jag sänker ner dem precis under givaren, inte ens när jag ligger helt still. Enda gången jag ser jiggarna är när jag håller spöt rakt ut på ena sida om båten - men bara när jag är i sakta rörlese bakåt så pass att jiggern och linan släpar lite snett bakåt OCH om jag ställer djupinställningen till 0-20 meter, inte på 0-10 meter. Jag har placerat givaren enligt konstens alla regler vad jag vet, och testa att vinkla givaren lite i taget och testat, men tji. Aldrig rakt nedanför givaren. Krävs det millimeterprecision? Några teorier?

Mvh / Mattias
    -Visa hänsyn
    -Skräpa inte ner
    -Hantera fisken varsamt
    -Respektera gällande fiskeregler
    -Ha kul!

Ingen som känner igen fenomenet? Köpte ett portabelt givarfäste igår. Stack ut en sväng och testade, men med samma resultat. Satte givarenhållaren på relingen och fiskade rakt under - men i djupläge 0-10 meter GÅR DET INTE! Så fort jag växlar över till 0-20 meter så funkar det direkt. Jag har gjort en lathund som visar ekolodskonens diameter på varje meter från 1-20 meter och har nu ganska god uppfattning om när/var/hur jag ska kunna se jiggen på lodet och dragit slutsatsen att det måste vara något knas med mitt lod. Ytterligare aber är att om jag växlar över till autoläge för känslighet så blir det oftast tomt på skärmen. Då jag slår över till manuellt läge så är känsligheten alltid nedskruvad till 30% vilket förefaller helt snurrigt. Ibland försvinner botten helt i djupläge 0-10 meter, även om jag fiskar på typ 4-8 meter. Jaja, kanske skit bakom spakarna.
    Senast ändrad av elfving73; 2012-04-28, 16:15.
    -Visa hänsyn
    -Skräpa inte ner
    -Hantera fisken varsamt
    -Ha kul!

Kommentera

Jag har ett Cuda 300 också, det är extremt sällan man ser betet på lodet.
      När jag trollat på Vättern så ser man däremot djupriggen då man släpper ner och vevar upp den.

Har märkt nån gång också som du säger att det kan synas ifall man driftar så att betet/jiggen går snett bakåt.

Ditt andra problem verkar konstigt. Att den skiftar till 30% känslighet när du slår om från auto till manuell borde inte hända.

Kommentera

Någon som vet hur man får in fiskbågar istället för animationer av fiskar?

Kommentera

Gå in i menyn och stäng av funktionen "Fish ID"! Den funktionen är helt värdelös, tecknar fisk på alla ekon. Helt useless!

Ursprungligen postat av Daweee Visa inlägg
          Någon som vet hur man får in fiskbågar istället för animationer av fiskar?
          -Visa hänsyn
          -Skräpa inte ner
          -Hantera fisken varsamt
          -Ha kul!

Kommentera

Jag kör för närvarande nästan bara vertikalfiske, vilket innebär att jag alltid rör mig väldigt långsamt med båten och jag fiskar alltid rakt nedanför givaren. På 0-20 meter är det inga problem alls att se jiggen, men det är tvärkört på 0-10 metersinställningen. Det ska gå, det är jag tämligen säker på. En kompis har kört med Cuda 128 och nu med ett Cuda 350 (tror jag) och det funkade/funkar utan problem på båda. Skulle väl kunna "leva" med det problemet, men det känns lite onödigt eftersom jag då förlorar 50% av displayen, som då bara visar massa botten.
            En grej till, som jag inte vet om det är en grundinställning, eller en bugg, är att varje gång jag startar lodet så är den inställd på 0-80 meter. Tyckte jag läste att den sparade de senast använda inställningarna. Kanske läste fel?

Ursprungligen postat av tintin_jkpg Visa inlägg
            Jag har ett Cuda 300 också, det är extremt sällan man ser betet på lodet.
            När jag trollat på Vättern så ser man däremot djupriggen då man släpper ner och vevar upp den.

Har märkt nån gång också som du säger att det kan synas ifall man driftar så att betet/jiggen går snett bakåt.

Ditt andra problem verkar konstigt. Att den skiftar till 30% känslighet när du slår om från auto till manuell borde inte hända.
            -Visa hänsyn
            -Skräpa inte ner
            -Hantera fisken varsamt
            -Ha kul!

Kommentera

Här en lathund på diamtern på ekolodskonen per meter (20 graders givare) Kan vara intressant att ha ett hum om, tycker jag.

1 m = 0,35 m (i diameter)
              2 m = 0,7 m
              3 m = 1,1 m
              4 m = 1,4 m
              5 m = 1,8 m
              6 m = 2,1 m
              7 m = 2,5 m
              8 m = 2,8 m
              9 m = 3,2 m
              10 m = 3,5 m
              11 m = 3,9 m
              12 m = 4,2 m
              13 m = 4,6 m
              14 m = 4,9 m
              15 m = 5,3 m
              16 m = 5,6 m
              17 m = 6,0 m
              18 m = 6,35 m
              19 m = 6,7 m
              20 m = 7,05 m
              -Visa hänsyn
              -Skräpa inte ner
              -Hantera fisken varsamt
              -Ha kul!

Kommentera

Den där skalan var intressant, inte orkat tänka efter själv och fundera på hur det var.
                Tackar

Kommentera

Vad jag tycker är konstigt, är att det fortfarande inte finns någon givare som kan kopplas direkt till en laptop och att laptopen (kanske med en open source-mjukvara) processerar informationen och ekolodsbilden visas på skärmen.
                  Jag menar, ekolod av den grafiska varianten har ju funnits i evigheter nu och man kan tycka att bra mycket mer avancerade saker finns att koppla till en laptop.
                  Ekolodsgivare och programvara borde inte vara något konstigt. Det är ju ändå bara information som genom mjukvara görs om till en bild.
                  Skulle det då också vara open source så kunde det finnas hela communities av teknikdårar/fiskare som satt och knappade kod mellan fisketurerna

Kommentera

hur fungerar lodet i övrigt? är det bra? är själv inne på att köpa ett sådant

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Maldini, 2010-08-30, 09:41
                    7 svar
                    1 532 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Sir Fish-a-lot  
                    Startad av highfour, 2010-11-10, 13:34