beten till öring/harr/rödingfiske i jämtland. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

beten till öring/harr/rödingfiske i jämtland.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• beten till öring/harr/rödingfiske i jämtland.

Ska upp till jämtland i månadsskiftet och fiska lite. Det blir väl främst efter öring men kanske även lite röding och harr.

Kommer väl kastas en hel del med spinnare och små skeddrag men vill även meta lite. Då jag inte vet om vi kommer hitta någon mask där uppe tänkte jag passa på att fråga om det är någon som vet vad för artificiellt bete som är bäst till öring. Någon speciell powerbait eller dylikt som brukar vara hett?

Tar gärna emot betestips vad det gäller skedar och spinnar också. Mvh / Johan

jag har provat powerbait en gång men det gav ingenting alls på harr och öring, men vanlig mask från grannens kompost eller från macken funkade utmärkt. Jag gillar svarta små spinnare för spinnfiske, men givetvis är en lätt flugutrustning det roligaste

Kommentera

Om Du föredrar spinn/haspel och inte flugspö är kastdobb/Bombarda med varierande flugor ett bra och effektivt sätt att komma i kontakt med harr/öring.

Vad gäller drag är Rogerdraget (silver samt brun), Lottospinnare (ger långa kast) samt Lill-öringen (gärna i Kopparfärg) några som brukar leverera.

Men inget slår en harr/öring fångad på flugspö.

Kommentera

Har fiskat en del fluga i mina dagar men det är inte riktigt min grej. Det blir liksom av att man kommer ut och gör det alltför sällan och då tappar iaf jag intresset lite.

Flugdubb är ju en klart gångbar grejj som jag glömt bort. Kört mycket uppe i nordnorge och gett gott om framför allt röding.

Tackar för tipsen.

Kommentera

Små rapala vobblers, myrans spinnare, vibrax i lite olika färger, svart med röda prickar fungerar bra på speciellt harr osv

Kommentera

Dubb med tre flugor (varav en tung nymf längst ut) brukar göra susen om man inte föredrar flugspöt.

Skitfiske!

Kommentera

Hur gör du ett sånt tackel doctool? tafs med två upphängare på bara eller..?

Kommentera

Jag tror att det finns färdiga tackel att köpa till kastdobb. Annars är det bara att ta en lämplig tafs och knyta på två korta upphängare (det blir lätt trassel om de är för långa). Föredrar själv flugfiske när jag är uppe i fjällvärlden, men polaren körde med kastdobb förra året i Jämtland med framgång (bl.a en öring på 2.5kg.....)

Kommentera

hur gångbart är tex räka? vet att det funkar bra i put&take sjöar och för havsöing så antar att det kan vara ett okey alternativ även för i alla fall öring och röding uppåt i landet.?

Kommentera

Olika rapala wobbler i 3-5 cm storlek . Spinnare i svart guld brukar vara bra , Prova lite tyngre spinnare 12-18 gram om du fiskar nedför forsnackar .Toby 7-12 gram .
                    Långedrag om du har tillgång till båt . Mete med mask så klart.

/Fredrik

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    64 svar
                    15 096 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg .art