Tjena , jag undrar vilken fiske metod man ska använda till fiske efter Sutare och vilket bete . Tacksam för svar
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Hjälp med hur man metar sutare .
Collapse
X
-
Jag började nyligen också fiska efter sutare och det som fungerade i vattnet där jag fiskar var att mäska med olika beten och se hur dom reagerade på det. Som bete använde jag majs + mask.
Enligt mig så är det roligast med flötmete men jag tror man kan ta fler med bottenmete eftersom dom blev skrämda av min lina när dom simmade in i den, men det kanske går att lösa med fluorocarbon tafs
Kommentera
-
Att mäska är ett måste för att få sutare, för mig funkar vanlig mjöl och deg bra, bara små bitar deg som kastas åt alla håll, speciellt nära flötet, sedan en lite större degbit på kroken.
När det börjar skumma och bubbla nära flötet är det bara en tidsfråga innan en sutare står och smakar på ditt bete.
Snabba mothugg är totalt onödigt för mig, jag ger löslina och flötet brukar dra iväg i racerfart, när löslinan spänns är sutaren så gott som krokad.
Ibland brukar sutare plaska till vid ytan, någon form av rullning, även ruda verkar göra så.
Fiska där det är skugga och helst börja sent på eftermiddagen.
Sutarna är lite mystiska och verkar skrämmas enkelt så om du är på brygga sitt helst ner på den och gör inte så mycket ljud ( Det vet iofs varenda hobbyfiskare ).
Förflytta inte ditt bete då och då utan låt det ligga där det ligger, ha tålamod, sutarna nappar inte så ofta, men när dem gör det är det bra att ha en till fiskare med dig, det brukar nappa på flera spön samtidigt.
Mina erfarenheter från sjön där jag fiskar, som är en grund försurad sjö med ett skapligt bestånd av sutare
Kommentera
-
Du trär på en mask på en krok med ett flöte när det är mörkt sen väntar du jag fick en sutare för 3 år sen på kvällen den låg på 1kg och jag använde vanligt metspö men vi fick inte in den så vi fick sätta oss i en flytande flotte som man kunde åka på så drog vi upp den :PMin blogg Min youtube channel Fiske+Båtar=Livet
Kommentera
-
Glömde en väsentlig sak: Sutarna gillar näckrosbälten och mycket vass.
Försök hitta en grund dyig botten med anslutande näckrosbälten och vass.
En fråga också: Sutarna är ju bottenlevande och betar av botten men ibland kan man se stora sutare anfalla något vid ytan, bara när det är mörkt också.
Rullningen är ju en sak men vad tyder det på att en sutare med våldsam kraft flyger ur vattnet ?
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Aborrjägaren Visa inläggGlömde en väsentlig sak: Sutarna gillar näckrosbälten och mycket vass.
Försök hitta en grund dyig botten med anslutande näckrosbälten och vass.
En fråga också: Sutarna är ju bottenlevande och betar av botten men ibland kan man se stora sutare anfalla något vid ytan, bara när det är mörkt också.
Rullningen är ju en sak men vad tyder det på att en sutare med våldsam kraft flyger ur vattnet ?
Ibland kan sutaren också komma upp till vattenytan och plocka insekter, typ mygg och knott.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av GbgRobin Visa inläggVissa har en teori om att, efter sutaren har varit och sugit upp diverse små insekter (och säkert en del majskorn och mäsk som metare lagt ut) kan den få in löv och annat skräp i munnen och gälarna. När dem hoppar kan de alltså på sätt och vis försöka rensa ut mun och gälar från diverse skräp som stör dem, men det är alltså bara en teori.
Ibland kan sutaren också komma upp till vattenytan och plocka insekter, typ mygg och knott.
Förresten är sutare gott? Någon som testat?
Några utlänningar tyckte jag var galen som ville släppa tillbaka en, nästan tvinga mig att ta med mig den hem men jag gav den till dem istället.
Jag sa att jag inte äter sutare och då fick jag frågan varför jag ens fiskar ....
Kommentera
Foton
Collapse
-
av HejtjofluxenHejsan!
Mitt ex lämnade kvar detta spö i min garderob för över två år sen och verkar inte...4 Foton-
Kanal: Ljugarbänken
2024-11-17, 23:18 -
-
av Classe69Hej på er mina vänner :-)
Imorgon skall jag och mina Sambo köra Norröver och hälsa på Släktingar...1 Foto-
Kanal: Ljugarbänken
2024-07-23, 10:42 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
|
64 svar
15 024 visningar
1 gilla
|