Hjälp en nybörjare att välja flugfiskeutrustning - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hjälp en nybörjare att välja flugfiskeutrustning

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Jag ska ta bilder av allt på lunchen så kan vi nog utröna vad jag har. Jag köpte två tafsar, eller "polyleaders" som de hette, från Vision, en flytande och en snabbsjunkande. Den flytande är genomskinlig med ögla i ena änden och öppen i den andra. Den sjunkande är likadan men är mörkfärgad.

Jag kan köpa att ha en strumpa med ögla på fluglinan för att kunna byta tafs snabbt. Det är däremot i änden av varje tafs som det blir lite rörigt i mitt huvud för jag vill starkt minnas att Gunnar Rask Nielsen som höll i flugfiskekursen sa att flugan skulle knytas direkt i tafsens ände. Jag kan inte minnas att han sa något om att knyta på en extra lina (tippets har jag sett nu att de heter). Men det kan såklart vara olika skolor. Gunnar avfärdade dessutom att ha strumpa på fluglinan och anslöt fluglina till tafs genom en perfection loop på tafsen och en enkel knut på fluglinan som träddes in, runt och ut ur öglan och därmed låstes.

Kommentera

O.k. Men då är det sådana flät tafsar / poly tafsar du fick.

Håller med Rask Nielsen. Skit i att köpa strumpa. Lägg bara ca 1 dm av flug linans spets i ett bad bestående av kemiskt ren Aceton. (Inte Aceton med olja dock!) Några minuter tills att flug linans yt skikt löses upp. Skrapa bort yt skiktet, och gör perfection loop knuten på linans kärna. http://www.uglybugger.se/flugfiskepr...r/PerfLoop.htm

Försök göra öglan så liten du kan utan att du för den skull får problem att trä på tafsen.

Lägg gärna litet vattenfast kontakt lim över själva knuten på öglan, och jämna till lim klicken med en tänd sticka. Då "hugger" knuten mindre när den löper genom spö ringarna.

OBS!

Använd inte hårda lim typ Karlsons klister, Epoxy eller Super lim. När de torkar, så blir lim kanterna hårda och vassa och kan tillslut äta sig igenom din flug lina.
      Senast ändrad av Jock Scott; 2011-06-21, 10:20.
      What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Jag får se om jag känner mig tillräckligt säker för att ta bort strumpan och göra en egen ögla. Men oavsett vilket så fattar jag fortfarande inte varför den här extralinan, "tippet", måste in i bilden. Jag trodde att det räckte med fluglina och tafs. Inte fluglina, tafs, tippet. Killen i fiskeaffären sa att man absolut inte fick binda fugan direkt i tafsen.....

Kommentera

Tafsmaterialet gör så du sparar på tafsen.
          När du byter flugor så går det åt tafsmaterial och när det börjar bli för kort längd binder du på mer tafsmaterial.
          Du har tafsen som grund och förlänger den helt enkelt med tafsmaterial vid behov, samt att du kan ha olika storlekar på tafsmatrialet beroende på vad du har för storlek på flugan.

Hoppas du förstår

Kommentera

Ahaa... Jag tror att jag fattar! Så... jag knyter på en bit tafsmaterial på grundtafsen och sen knyter jag fast flugan på tafsmaterialet? När jag vill byta fluga så får jag helt enkelt klippa bort flugan från tafsmaterialet (och tafsmaterialet blir kortare) för att därefter knyta på en annan fluga. Har jag fattat det hela rätt?

Två följdfrågor!
            1. Hur lång bit tafsmaterial ska jag knyta på tafsen?
            2. Kan jag inte skita i grundtafsen och istället knyta en lång bit tafsmaterial direkt på fluglinan?

Kommentera

Ursprungligen postat av Christian Persson Visa inlägg
              Jag får se om jag känner mig tillräckligt säker för att ta bort strumpan och göra en egen ögla. Men oavsett vilket så fattar jag fortfarande inte varför den här extralinan, "tippet", måste in i bilden. Jag trodde att det räckte med fluglina och tafs. Inte fluglina, tafs, tippet. Killen i fiskeaffären sa att man absolut inte fick binda fugan direkt i tafsen.....
              Då missförstod jag dig. Om du redan har en strumpa + ögla på linan, så ska du behålla den. Den fyller ju samma funktion som Perfect loopen gör.

1 m nylon tippet ska du knyta till flät tafsen.

Och som killen i affären sade. Du ska knyta flugan till nylonet. Till flät / poly tafsen är ingen bra ide'. Likaså så ska du inte knyta en otaperad ( Taperad = avsmalnande) tafs / nylon bit till flug linan. Utan en taperad tafs så lär du aldrig få tafsen att sträcka ut eller presentera flugan bra.

Edit. Billigaste och bästa tafsen gör du självt av nylon av litet olika dimensioner. Blir rackarns mycket billigare eftersom du får ut ca 22 till 23 st tafsar ur en 25 m spole nylon.

Standard tafs: 1m 0.35 + 80 cm 0.25 + 80 cm spets = 0.20 eller 0.18.

Tafs för skygg fisk och små flugor: 1m 0.35 + 50 cm 0.25 + 30 cm 0.20 eller 0.18. Och 80 cm spets = 0.15.

De olika delarna, skarvar du ihop med kirurg knuten:

Öva knuten på snör stumpar tills att du kan den i sömnen.
              Senast ändrad av Jock Scott; 2011-06-21, 11:20.

Kommentera

Ja exakt du fattade rätt Sen har du en ypperlig förklaring på hur du gör dina egna tafsar av Jock

Kommentera

Spännande md egentillverkade tafsar! Tack för hjälpen till er båda!
                  Jag snackade precis med Sten på Sportfiskebolaget här i Hässleholm vilket i sig är en lugnande upplevelse eftersom den mannen ständigt talar väldigt väl och sansat.
                  Så här blir det för mig: Fluglina med strumpa - Polyleader/grundtafs - kirurgknut - tafsmaterial - fluga.
                  Jag känner mig mycket säkrare nu! Tack!

Lite annat som jag tänkte på: Hur tjockt tafsmaterial kan jag ha för mitt klass4/5-spö? Eller man kanske inte kan fråga så? Som det är nu så fick jag 3X tafsmaterial med mig från affären och på det kan jag väl ta flugor i storlek 12-14 om jag inte minns helt fel? Vad finns det för anledningar att gå upp i tafstjocklek och därmed i flugstorlek?
                  Senast ändrad av Christian Persson; 2011-06-21, 11:42.

Kommentera

Det är skönt med service minded butiks personal.

Om du knyter dina egna tafsar, är risken minimal att du plötsligt står utan tafs ute i busken också. 3 - 4 st 25 - 50 m spolar nylon tar ju ingen större plats i fiske västen eller i midje väskan.

Köp inte billig skräp nylon typ ABU, Ron Thompson, Fladen eller dyl. bara. De är ofta ganska stela och knut styrkan är det si och så med.

Stroft GTM, Maxima, Unyl eller DAM är bra tafs material t.ex.
                    Senast ändrad av Jock Scott; 2011-06-21, 11:44.

Kommentera

Citat: Lite annat som jag tänkte på: Hur tjockt tafsmaterial kan jag ha för mitt klass4/5-spö? Eller man kanske inte kan fråga så? Som det är nu så fick jag 3X tafsmaterial med mig från affären och på det kan jag väl ta flugor i storlek 12-14 om jag inte minns helt fel? Vad finns det för anledningar att gå upp i tafstjocklek och därmed i flugstorlek? #

Nej, du väljer tafs spets grovlek efter den fisk du ska fiska och de flug storlekar du ska använda?

3X = 0.20 Och 4X = 0.18 är bra all around tafs spets grovlekar till flugor ner till #14. Och för flugor #16 och mindre + skygg fisk, är 5X = 0.15 lagom. Sådana här tafsar lämpar sig bäst för Abborre, Harr, Regnbåge, Röding och Öring. Havsöring undantagen. Där 0.25 - 0.30 spets är lagom.
                      Senast ändrad av Jock Scott; 2011-06-21, 11:55.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                      64 svar
                      14 991 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg .art
                      av .art