Hjälp en nybörjare att välja flugfiskeutrustning - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hjälp en nybörjare att välja flugfiskeutrustning

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Detta är den bästa översiktsbilden som jag kan hitta.

Kommentera

Som sagt, spöt ser helt o.k ut. Och de har slängt dit ett svart eloxerat standard rullfäste ser jag. Inget fel i det. Någonstans, måste de ju få ner kostnaden något på ett så pass billigt kit. Det kostar ca 560:- i England. Tänk bara på när du har monterar rullen till ett sådant " 2 lås rings fäste". Att du börjar med att dra åt lås ringen närmast rullen först. Och sedan den andra. Gör man misstaget att dra åt båda samtidigt? Då brukar rullen börja skramla runt litet grann efter stunds kastande.

Jag tror säkert att du får valuta för pengarna.
      Senast ändrad av Jock Scott; 2011-06-09, 09:24.
      What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Synd att jag inte hann med där. HAr för mig att Pool12 fick bäst-i-test för nybörjare för något år sen i Allt om flugfiske. Trots att priset var långt under flera andra. Tror bara det var korken i handtaget som inte var i topp.
        A bad days fishing is better than a good day at work.

http://tenkarasverige.blogspot.com/

http://www.salmosalarfishing.se

Kommentera

Det jag har sett av Pool 12 kitet så är det som du säger, att handtaget väl inte var någon höjdare. Men inte skandalöst dåligt heller. I sig är spöt bra. Har en trevlig halv aktion och inte mycket efter slängar i toppen. ( Har prov kastat ett sådant kit för ett par år sedan). Linan, är ju Scientific Anglers budget lina, Hot line. Helt o.k. den med. Typ Dan Tackel linorna kan man väl säga? Rullen, var väl det svagaste kortet i kitet. Men hellre det än spöt eller linan iof.
          Senast ändrad av Jock Scott; 2011-06-09, 22:03.

Kommentera

Ja, nu blir det Airflo-setet! Och nu har jag dessutom anmält mig till en flugfiskekurs! Good times!

Kommentera

Kul!

Välkommen i flugfiske träsket.

Kommentera

Då var det beställt! Piscari.se i Helsingborg har verkligen skitbra service!

Kommentera

Grattis till nya utrustningen och början på din flugfiske bana får man ju säga då.

Jo, Piscari är ju bra att handla av.

Kommentera

Eftersom detta är "min" tråd så väljer jag att ställa en fråga kring min utrustning nu när jag väl har skaffat den.
                    Jag hämtade ut min nyspunna rulle igår och då hade man i slutet av linan satt på en sån där strumpa med ögla i änden. När jag gick kursen så sa instruktören Gunnar att han aldrig använde strumpor utan istället knöt ihop lina med tafs. Jag kan se fördelar och nackdelar i båda metoder men det är inte det jag vill ta upp här.
                    Denna strumpa har ju som sagt en ögla i änden och det samma har tafsen så det var ju bara att "ögla" ihop dessa två. Så tafsen är monterad på linan MEN sen sa killen i butiken att jag även skulle ha en extra bit lina som jag knöt i änden på tafsen och i denna linbit skulle jag sedan knyta fast flugan. Har jag uppfattat det hela rätt och vad kallas denna lina för? Killen var ensam i butiken och det var fullt med folk så han var hyfsat stressad och inte speciellt glad för att jag ställde frågor just då. Därför känns det lugnare att reda ut frågan här.
                    Detta är den extra linan som jag skulle knyta på tafsen.
                    Click image for larger version

Name:	258833_10150210684688173_690048172_7354191_5493377_o.jpg
Views:	1
Size:	288,6 KB
ID:	1760605

Kommentera

Frågan är om du har fått en flät tafs av något slag på monterad istället för en ordinär nylon flug tafs?

I så fall, så ska du koppla till ca 1 m 0.18 eller 0.15 t.ex. (beroende på hur små flugor du ska använda för stunden?

Personligen gillar jag inte dessa flätade, flyt, intermediate och sjunk tafsar. Fiskar man med nymf t.ex. Och sjunk eller intermediate fläta? Och ska byta till torr fluga eller vice versa? Då ska man inte bara byta fluga. Utan hålla på att stöka med att byta tafs också. Sedan så när det gäller sjunk och intermediate flät tafs på flyt lina. Så kommer du hur som helst inte djupare än vad tafsen är lång. Dvs. ca 2.6 m - 3 m. I så fall kan man lika väl använda förtyngda flugor eller sjunk pasta som man knådar fast på nylon tafsen istället. Eller ännu bättre, en normal sjunk eller intermediate flug lina.

P.s. Ögla på flug linan är att föredra då du kan byta tafs fort och enkelt jämfört med att använda nål knuten och integrera tafsen med flug linans spets. Vilket innebär att du får knipsa av någon cm av flug linas spets varje gång du är tvungen att byta grov delen eller hela flug tafsen.
                      Senast ändrad av Jock Scott; 2011-06-21, 09:57.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                      64 svar
                      14 991 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg .art
                      av .art