Storgädda - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Storgädda

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Storgädda

Har nu haft fiske som intresse i cirka 10 år (mest sommarfiske) och aldrig fått en gädda över 2kg, har fiskat mest i suseån som rinner här där jag bor. Min kompis tog dock en på 5,5kg där på bottenmete med död mört men mest blir det gäddor på runt kilot. Hur ska man bära sig åt för att få lite större gäddor på 3-4-5 kg? Vet att sommaren inte är de bästa gäddfisket men det måste la gå o ta dom på något sätt? Stora gäddor står väl oftast på djupet men hur kommer man åt dom?

Satsa kväll, natt och tidig morgon (någon av dessa tider på dygnet är hett i ditt vatten). Större gädda kan gå in grunt för födosök då om allt står rätt till med övriga förhållanden (väder, vind och månfas osv). Lägg ner mycket tid och fokus den heta perioden på dygnet så kommer du få en gädda över 5kg snart. Testa mete med levande. Skippa smådrag och satsa på rejäla vobblers.

Men a och o är att lägga ner mycket tid, under heta förutsättningar.

Kör hårt!
    / Karki.
    http://www.silverbums.com

Kommentera

Alla årstider är det bästa gäddfisket! Bara o våga satsa. Jag hade sökt fröken gädda på djupare vatten nu under sommaren. Gärna på trolling också, få ner wobblersen en bit och täcka av mycket yta.

Kommentera

Ska man tynga ner wobblersen med bly eller? Hur gör man på bästa sätt då? Är bottenmete med levande mört effektivt i en å tror ni? Använder man flöte så flyter det bara med strömmen med tiden.. Tack för svar!

Kommentera

Jag brukar köra med flötmete med sarv/mört/abborre där det är stilla vatten /strömmar väldigt sakta, annars så kör jag med bottenmete så man slipper kasta om hela tiden. Är roligare med flötmete dessutom och även effektivare då man kan låta flötet driva över heta ställen.
          Nu på sommaren kör jag mycket med relaxjiggar och soft 4-play om gäddorna står djupt, jigghuvet runt 15-20g så man får ner den på djupet där det är ganska strömt, storleken på jiggen borde enligt mig vara mellan 12-20 cm. Kan även rekommendera popper på sommarkvällarna efter gädda! Blir sällan några stora men huggen av dom mindre gäddorna blir mycket roligare och mer spännande, hoppas de va till lite hjälp iallafall

Kommentera

Ursprungligen postat av Vargtazz Visa inlägg
            Ska man tynga ner wobblersen med bly eller? Hur gör man på bästa sätt då? Är bottenmete med levande mört effektivt i en å tror ni? Använder man flöte så flyter det bara med strömmen med tiden.. Tack för svar!
            Päronsänke i vikter från 10-40 gram som du sätter fast 1-1.5 meter ifrån wobblern med hjälp av en gummisnodd.

Kommentera

Tack för svar! Ska inhandla lite nya wobblers på en gång

Kommentera

Provade fiskelyckan igår i Suseån på ett nytt ställe jag aldrig varit förut, hittade ett fint brett ställe där jag och min kompis ställde oss och det dröjde inte länge förrän där högg något lite tyngre på min wobbler! Fick landat den efter lite kamp men givetvis så fungerande inte min digitala våg... Men skulle tippa på att den vägde 3kg iaf! Börjar bra;D

Kommentera

Gött!
                  Synd att vågen inte funkade, ser att ditt PB är 2kg
                  -----------PB's!-----------
                  Gädda 8,7 kg
                  Harr 0,5 kg
                  Abborre 0,8 kg
                  Torsk 2,4 kg
                  Havsöring 3,5 kg
                  Näbbgädda
                  Strömming
                  Mört
                  Skrabb

Kommentera

Ja just därför jag blev lite sur att den inte fungerade :/ menmen

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Maldini, 2010-08-30, 09:41
                    7 svar
                    1 522 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Sir Fish-a-lot  
                    Startad av highfour, 2010-11-10, 13:34