var finns gösen nu? (mälaren) - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

var finns gösen nu? (mälaren)

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• var finns gösen nu? (mälaren)

Hej tänkte prova fiska lite gös men är helt ny på de så skulle behöva lite grundtips.
    Vart ska man söka dom så här års finns de något man ska tänka på? Alla tips som hjälper mig att få gös är välkomna. Har båt ekolod, hade tänkt att trolla/spinnfiska.

Har ingen erfarenhet om gösfisket i just Mälaren, men jag gissar att det är ungefär samma över lag. Är hyfsat novis vad det gäller gös, men här är mitt svar baserat på mina personliga erfarenheter. Gösen är kväll, natt och gryningsjägare. Ska du trolla föreslår jag att du satsar på strax innan/strax efter gryning och/eller strax före/strax efter solnedgång. Då jagar de mer aktivt i högre vatten. Ska du fiska mitt på dagen, försök att fiska mellan 5-7 meter, vilket verkar vara deras trivseldjup när de är något mindre i stöten. Gösen föredrar "hård botten", förefaller gilla att stå på branter till grynnor, eller kanter till större djup. Sök av områden med "kuperad botten", och kör gärna med drag på olika djup. Om det hugger på t.ex fyra meter, testa att köra fler drag på samma djup, för det verkar som att de ofta står på ungefär samma djup. Tänk också på att inte köra för snabbt. Läste någonstans att om man får mycket gädda, då går det för snabbt, och vice versa. Just my two cents! Skitfiske! :0)
    Senast ändrad av elfving73; 2011-06-04, 21:32.
    -Visa hänsyn
    -Skräpa inte ner
    -Hantera fisken varsamt
    -Respektera gällande fiskeregler
    -Ha kul!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27