Känner man smånapp vid trollning? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Känner man smånapp vid trollning?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Känner man smånapp vid trollning?

Hej

Jag ska montera en spöhållare på min havskajak. Helst vill jag att den placeras bakom sittbrunnen då den där stör paddlingen minst.
    Jag har aldrig trollat/rodragit utan att ha haft direkt kontakt med spö eller lina. Nu undrar jag Hur jag ska märka om t.ex. en 100 grams abborre väljer att hugga på mitt drag (har ofta hänt mig att småabborrar smakar på 10cm wobblers). Jag ser inte spöet då det är bakom mig, och jag vill helst undvika att stup i kvarten vrida mig och känna efter, men framför allt vill jag inte paddla runt i km med en liten abborre på kroken.

(Större fiskar märker jag antagligen då bromsen slirar och att de drar i kajaken)

Tacksam för att få höra era erfarenheter, även om det inte är direkt kopplat till kajak.

// ile

Ursprungligen postat av ile Visa inlägg
    Hej

Jag ska montera en spöhållare på min havskajak. Helst vill jag att den placeras bakom sittbrunnen då den där stör paddlingen minst.
    Jag har aldrig trollat/rodragit utan att ha haft direkt kontakt med spö eller lina. Nu undrar jag Hur jag ska märka om t.ex. en 100 grams abborre väljer att hugga på mitt drag (har ofta hänt mig att småabborrar smakar på 10cm wobblers). Jag ser inte spöet då det är bakom mig, och jag vill helst undvika att stup i kvarten vrida mig och känna efter, men framför allt vill jag inte paddla runt i km med en liten abborre på kroken.

(Större fiskar märker jag antagligen då bromsen slirar och att de drar i kajaken)

Tacksam för att få höra era erfarenheter, även om det inte är direkt kopplat till kajak.

// ile
    Hej Erik Nylén;

Några 100 grams Abborrar lär varken tippa din havskajak eller dra iväg i vilda rusningar så att det skriker i dina rullar!

Mitt tips år att du framför dig i kajaken direkt i synfältet har 4 - 5 m långa spön (utriggare) som sticker ut horisontellt och lite uppåt åt sidorna och placeras i spöhållare. Då kan du se på spötopparna om några små Abborrar provsmakar på dina 10 cm wobbler. Alternativt kan du ha Off Shore OR-10 små, gula releaser http://www.trumman.com/off_shore/off_shore.htm på dm-korta nylontafsar fastknytna i spötopparna längst ut på de långa sidospöna och ha originalspöna stående rakt upp i kajaken i vertikala rör (spöhållare). Då ser du på de långa spötopparna om något nappar och kan sedan med hjälp av ditt spö rycka loss linan ur OR-10 releasen och i lugnt och ro drilla in fisken.

One day spent fishing adds another day to your life!

Old Firehand
    www.trumman.com - http://www.trumman.com/rebel/rebel_minnow.htm
    Senast ändrad av Old Firehand; 2011-06-01, 11:47.

Kommentera

Montera en backspegel eller liknande

Kommentera

Hej

framför allt vill jag inte paddla runt i km med en liten abborre på kroken.

// ile
        Varför inte, det blir ju levande betesfisk
        M
        Mats Söderholm

0702300493 eller mats@umeafishing.se

umeafishing.se

PB: Gädda 16580g (jerk) 16100g (ismete) Abborre 1380g

Kommentera

Hej

// ile
          Under högsommaren har vi inte märkt av när abborrarna har nappat på 5 cm rapala ens ibland. De kan vara riktigt slöa. Och inte blir de piggare av att bogseras. Tyvärr.

Ursprungligen postat av mvbatte Visa inlägg
          Varför inte, det blir ju levande betesfisk
          M
          Efter någon halvtimme är det inte levande betesfisk längre. Tyvärr.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
          Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
          64 svar
          15 050 visningar
          1 gilla
          Senaste inlägg .art
          av .art