abu 5500 c3 - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

abu 5500 c3

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Jag tror att många "översmörjer" sina rullar.
    En droppe om året i varje lager om man fiskar i sötvatten brukar funka.
    1 droppe vartannat år på en japansk rulle,, haha.
    Fett är för salta fiskar.

skål,,

Kommentera

Jag har också ett lite irriterande problem med min 5501 c3, och det är att den inte lägger linan som den ska på högersidan av spolen. Det blir hela tiden småtrassel där. Går det att shimsa om spolen? Eller får man leva med det?

Kommentera

En rulle som funkar av och till är i behov av kärlek och omvårdnad. Det är bara att slå isär den, göra rent och smörja upp. Det finns massor av bra material om saken under "Rullar" på forumet.

När veven går bakåt är det backspärrslagret (rullar med "IAR" eller "superstopp") eller backspärren (äldre klassiska) som strejkar.
        Samma sak här, dela på rullen gör rent och smörj upp. IARlager som börjat trassla kan man få liv genom att bada gaveln i fotogen, diesel, eller lampolja, låta torka och sedan smörja med motorolja eller Rocket Fuel Liquid Grease. Men om lagret börjat rosta är det bara att byta det (hos ABU Service eller hos en duktig återförsäljare).

Att spola rullen under kranen är ingen riktig höjdare. I alla fall inte om inte direkt efteråt tar isär rullen och torkar av allt vatten. Faktum är att allt salt och annan smuts tränger längre in i mekanismen när man gör så. Det är bättre att torka av rullen med en fuktig trasa och sen smörja de snabba delarna med rullolja.
        Spolning av en rulle som gått i rent färskvatten är helt onödigt.

"Översmörjning" som det varnats för är inget problem, om nu inte smörjaren hällt olja rakt in i vevpartiet, för då förorenas slirbromsen och bromsen blir ryckig oavsett vad man försöker sig på med. Då är det bara att ta isär, göra rent (slirbromsens originaldelar gör man rena med diskmedel och varmt vatten).

Om linuppläggningen inte är symmetrisk dvs den hamnar åt ena eller andra hållet. Kolla så spolen sitter mitt i stativet. Sitter spolen mitt i, kolla då linspridaren. Om den är sned hamnar linan på sidan. Isåfall "justerar man tråden med lite milt våld. Om spolen inte sitter centrerad i stativet är det bara att kolla så linspridaredrevet inte är utslitet eller att rullen är felmonterad.
        Senast ändrad av UT; 2011-06-01, 09:53.
        www.utreel.com

Kommentera

Vore det en god idé att smörja IAR-lagret med en infettad tops?

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
          Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
          64 svar
          15 325 visningar
          1 gilla
          Senaste inlägg .art
          av .art