Saklig diskussion angående fisk och smärta. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Saklig diskussion angående fisk och smärta.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Saklig diskussion angående fisk och smärta.

Ett ämne som är uppe titt som tätt är frågan huruvida fisk är medveten om smärta eller ej. Frågan har stötts och blötts fram och tillbaka flera gånger.

Jag tillhör gruppen som utan tvekan tror att fisk känner smärta och att det mycket väl kan påverka en fisks beteende negativt, alltså att den är medveten om sin egna smärta och att det inte bara är ett tillfälligt sinnesintryck följt av en instinktiv reaktion för att varna om nära förestående fara.

Som grund för min ståndpunkt i ämnet har jag dels egna observationer av fisk... Till exempel fisk som har varit i dålig kondition på grund av skador som inte borde påverka deras förmåga att jaga byte. Utöver detta finns ett antal forskningsrapporter som visar på att fisken kan känna smärta och att den är medveten av sin smärta under längre tid.

En rapport finns att läsa i sin helhet på internet

Här påvisas dels förekomsten av smärtreceptorer. Dessutom delar forskarlaget upp fisken i tre olika grupper, injecerar dem med tre olika ämnen (bigift, ättikssyra och en kontrollgrupp med koksaltlösning) Då påvisas att kontrollgruppen beter sig ganska snart normalt igen medan grupperna med gift tar längre tid på sig innan de börjar äta(tre gånger), och dessutom gnider de munnen mot botten och sidorna av tanken, vilket de inte gjorde innan de fick giftet injicerat.

En liknande undersökning utfördes även av en svensk forskargrupp, De fick liknande resultat, tyvärr kan jag inte hitta denna rapporten på Internet men jag har för mig att det tog 4ggr längre tid innan fisken började äta om de injicerade med gift istället för koksaltlösning.

Utöver dessa finns även forskningrapporter som tyder på att den mer primitiva broskfisken, som till exempel haj INTE är medvetna om smärta, alltså att de bara har en rent instinktiv reaktion.

Sen finns det en forskningsrapport som gärna sportfiskare stödjer sig på när frågan kommer upp, och det är: http://cotrout.org/do_fish_feel_pain.htm

Detta är en rapport som fokuserar på hjärnans uppbyggnad och då visar på att fisken saknar de delar av hjärnan som skulle göra fisken medveten om att den har smärta och att den därför bara reagerar instinktivt på stimulering av receptorer.

Samtliga rapporter är entydiga på en punkt, fiskar har känsel. Däremot går åsikterna isär när det gäller huruvuda fisken är medveten om smärta eller bara reagerar instinktivt.

Man vet att enklare livsformer som amöbor osv också kan uppfatta stimuli som till exempel farliga ämnen och röra sig ifrån dessa, men det är en helt och hållet instinktiv reaktion.

När det gäller fåglarna som tidigare var under luppen med samma frågeställning har forskare nu bevisat dels är de medvetna om sin egna smärta dessutom kan de förknippa yttre intryck med smärta, som till exempel synen av en geting eller lukten av krut osv.

Fisken är enligt de rapporter jag läst någonstans mellan amöban och fågeln, frågan är om det är närmre fågeln eller amöban?

Avslutningsvis, snälla försök hålla frågan saklig, inga påhopp om folk som tycker på ena eller andra sättet utan uppmuntra istället till diskussion, stöd er på forskningsresultat, egna observationer osv osv.
    34
    Medveten
    47,06%
    16
    Instinktiv
    41,18%
    14
    Vet faktiskt inte vad jag tror
    11,76%
    4
    Senast ändrad av Discharged; 2011-06-01, 08:56.
    Fiskefokus - min alldeles egna fiskeblogg.

Intressant tråd.

Fiskar känner absolut smärta de tycker jag inte det finns några tvivel om. Smärta är ett sätt att upptäcka fara och hindra djur från att göra sånt som dom själv tar skada av. Däremot tror jag, baserat på egna observationer, att fiskar och speciellt rovfiskar har väldigt få smärtreceptorer i just munnen då dom ofta äter fiskar som kan vara taggiga och vassa.

Jag märker ofta en stor skillnad i fiskars beteende om kroken sitter till exempel i gommen eller gälbågarna jämfört med om den är krokad i de yttre hårdare delarna av munnen. Är fisken felkrokad så att kroken sitter på kroppen så märks det extra tydligt, dom har svårare att ligga still och rör man vid kroken så reagerar fisken mer.

Hur vida dom påverkas av den smärtan efter dom har släppts tillbaka kan jag inte säga säkert. Jag vet dock att jag själv och många andra ibland får återfångst på fiskar som för bara några timmar sen var på kroken, ibland så har dom till och med lagt på sig ett hekto eller två.

Det mest intressanta i den här diskussionen tycker jag ändå är hur fiskarna uppfattar smärta. Om det är på ett helt instinktivt plan eller om dom, som fåglarna du nämner, kan dra samband och koppla smärta till orsak.
    Kika på min blogg, enjoy!

Kommentera

Ett möjligt exempel på det du funderar kring känner nog de flesta specimenmetare till. Beten som i början funkar väldigt bra i ett visst vatten ratas efter ett tag av fisken och man tvingas byta bete. Med det nya betet har man sedan bra fiske ett tag igen innan man på nytt måste byta. (oftast extra påtagligt när det gäller exempelvis karp, då populationen i ett vatten ofta är ganska liten) På något sätt har fisken lärt sig att koppla samman doft, smak, färg eller form med fara, smärta eller liknande. Alltså någon form av kognitiv bedömning av betet.

Det som talar emot tesen att fisken klarar att dra ett samband är precis som du säger återfångster av samma fisk på samma bete (alltså då ej naturligt förekommande beten som majs, bröd osv osv.), något som hänt mig åtskilliga gånger. Men att klara av att dra samband är ytterliggare ett steg längre bort än att vara medveten om smärta. Att kunna dra samband kräver ännu högre kognitiv kapacitet.

Detta är dock helt utan vetenskapliga grunder, bara baserat på egna observationer.

Kommentera

Finns det någon i hela världen som inte tror att fiskar har känsel?
        Då ska också betonas att känsel är inte samma sak som att ha känslor i mänsklig bemärkelse.

Även växtrikets invånare har känsel, vissa har till och med utvecklat skyddsmekanismer där växten drar ihop sig när man rör vid den.
        För mig gäller teorin att djur och växter har känsel men känslor har de inte. Lycka och sorg är mänskligt, möjligtvis kan primater och några andra däggdjur också ha känslor men fiskar och växter tvivlar jag på har det.

Kommentera

Ursprungligen postat av tintin_jkpg Visa inlägg
          Då ska också betonas att känsel är inte samma sak som att ha känslor i mänsklig bemärkelse.

Även växtrikets invånare har känsel, vissa har till och med utvecklat skyddsmekanismer där växten drar ihop sig när man rör vid den.
          För mig gäller teorin att djur och växter har känsel men känslor har de inte. Lycka och sorg är mänskligt, möjligtvis kan primater och några andra däggdjur också ha känslor men fiskar och växter tvivlar jag på har det.
          Det finns en hel del folk här på FS som tror, eller tom vet att fiskar inte kan känna smärta.
          Jag är dock inte en av dom.
          A bad days fishing is better than a good day at work.

http://tenkarasverige.blogspot.com/

http://www.salmosalarfishing.se

Kommentera

Ursprungligen postat av tintin_jkpg Visa inlägg

Frågan är ju inte riktigt så enkel, när du säger känsel så pratar du om känsel följt av en instinktiv reaktion, och vi vet ju att fiskar har den typen av känsel, utan frågan är om fisken är medveten om det, alltså känner smärta...

Vi tar ett konkret exempel en människa som lägger handen på en varm platta drar instinktivt bort handen från den varma plattan. Denna delen är Känsel fortsatt: Som ett skydd för att inte göra sådär igen eller för att låta handen vara ifred medan den läker kommer en människa att känna smärta. Detta är då alltså kroppens sätt att göra en varse om skadan på en medveten nivå.

Men hur är det för fisken? Får den en krok i munnen så kommer den självklart känna det och reagera instinktivt...Slutar det där?

Fisken har kanske ådragit sig en mindre skada, men uppfattar fisken skadan på en medveten nivå, alltså känner den smärta på grund av skadan den ådrog sig till det att såret läkt eller inte. Det är den frågeställningen jag vill få er åsikt om.
            Senast ändrad av Discharged; 2011-05-31, 20:25.

Kommentera

Trodde faktiskt att jag skulle få fler människors åsikter när det gäller denna frågan. Jag förstår dock att det är en "het potatis" i fiskekretsar, alltså att många väljer att med flit inte fördjupa sig i frågan eftersom de då kanske får fram svar som de egentligen inte vill ha. Personligen tycker jag dock att frågan är så pass viktig för oss fiskare, För mig handlar det mycket om att man inte med gott samvete kan säga att C&R är det bästa för fisken i alla lägen utan att man dels kanske inte ska fiska om man inte har en plan för något konstruktivt att göra med fisk som man fångar... För är den skadad svårt kanske man ska döda fisken för att bespara den smärta. En annan stor del av frågan är i förlängningen också mete med levande agn. Är det så att fisken känner smärta så är detta ju rent djurplågeri och något alla seriösa sportfiskare borde ta avstånd ifrån.
              Senast ändrad av Discharged; 2011-06-01, 12:37.

Kommentera

Man kan ju inte tala för andra än sig själv så jag ger mitt svar så här: Jag fiskar för att fiska, inte för att vara snäll mot fisken.
                Däremot fiskar jag inte för att jag tycker om att skada fiskar, inte heller tror jag att fisken aldrig tar skada av att fångas.

Skulle man börja fundera på och oroa sig för att fisken blir ledsen och får men för livet av att man fångar den så blir det bara jobbigt. Då slutar man ju att fiska, så länge man inte är sadist.

Kommentera

Jag är också av den åsikter om att fiskar känner smärta. Däremot så är jag av den åsikten att jag fiskar för att jag vill och tycker det är skoj. Jag äter fisk, jag äter kött , jag äter grönsaker. För mig är det ingen skillnad. Vi är människor och är topp predatorer.
                  Jag lägger inga värderingar i hur djur känner. Däremot så ser jag till att djuren inte lider i onödan eller mer än nödvändigt.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                  64 svar
                  15 062 visningar
                  1 gilla
                  Senaste inlägg .art
                  av .art