Upprörande :( - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Upprörande :(

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Originally posted by Mugge
    Ett par svar om saker som skrivits här:

2.Självklart har inte detta något att göra med om barn går och kastar grus i vatten så har väl antagligen ungar alltid gjort och lär väl alltid göra... det har att göra med ifall det skulle vara så att någon s.k. sportfiskare skulle ägna sig åt någon form av mindre lyckad mäskningsteknik, som kanske borde lära sig lite hyfs!!!
    Hur vet du detta?

Att det är fel det är vi ense om,
    men att säga att det är på ena eller andra sättet det kan man inte utan att ha observerat själva gruseringen.

Strängt taget kan det ju ha hänt innan fisken sattes ut(smet?).

Men av egna observationer kan jag säga att ungar kastar ofta grus och sten i vattnet. Mindre ofta har jag observerat vuxna med samma beteende, de brukar hålla på med krokförsedda tyngder i sina dyra linor.. Men det kanske är annorlunda i Gustavsfors.

Detaljer, men för mig är det inte självklart att det inte är barn.

Kommentera

Originally posted by esobus
      Hur vet du detta?

Att det är fel det är vi ense om,
      men att säga att det är på ena eller andra sättet det kan man inte utan att ha observerat själva gruseringen.

Strängt taget kan det ju ha hänt innan fisken sattes ut(smet?).

Men av egna observationer kan jag säga att ungar kastar ofta grus och sten i vattnet. Mindre ofta har jag observerat vuxna med samma beteende, de brukar hålla på med krokförsedda tyngder i sina dyra linor.. Men det kanske är annorlunda i Gustavsfors.

Detaljer, men för mig är det inte självklart att det inte är barn.
      Självklart kan jag inte säga vad som har hänt eftersom jag inte sett det som inträffat.
      Vad jag ville säga är att ifall det skulle vara något som skett pga av att några ungar kasta sten och grus i vattnet så är det olyckligt, men inget att göra något åt... (utom att möjligen att försöka förklara för dem vad som kan hända) sånt sker när ungar är i farten.

Men... sånt skall fanemej inte ske när vuxna människor ägnar sig åt s k sportfiske. Alltför många gånger har jag hört folk skämta om att "man kanske skulle dra ut en näve grus", och det skulle inte förvåna mig om nån skulle provat det.
      ... everything else is baitfish.

Kommentera

Har själv hört talas om att de skall lockas om man kastar grus och enligt ovanstående teori så lär de stämma. Och om det nu fungerar så lär det finnas ganska många P&T fiskare som tar till "knepet" för att öka fångsten. En ganska enkel ekvation som visserligen kan ge förödande följder för fisken. Tycker själv at det är onödigt då de flesta av gångerna jag besökt ett P&T vatten har jag fåttfisk utan vare sig gruskasting eller powerbait, och att fisken far illa med grus i magen kanske man inte behöver vara geni för att förstå. Fast jag tycker nog att de borde kunna spy ut gruset om det vållar problem, men som sagt onödigt att chansa.

Kommentera

Det är väl bara att slänga i ätbara grejer. Om det är ljudet som triggar skulle väl en näve majs fungera lika bra. Lite osportsligt kanske, men är det regnbåge vi snackar om går det ju ändå inte att komma ifrån det osportsliga i det fisket.

Att försöka locka fisken med ljud tycker jag också går att likställa vid att locka den med dofter. I princip är metoden alltså att jämföra med mäskning.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
          Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
          64 svar
          15 024 visningar
          1 gilla
          Senaste inlägg .art
          av .art