Behöver tips på hur man landar en gädda på smidigaste sätt? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Behöver tips på hur man landar en gädda på smidigaste sätt?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Behöver tips på hur man landar en gädda på smidigaste sätt?

Tja!

Jag landar alltid gäddorna själv när jag är ute och fiskar, även om jag har någon fiskekamrat med mig. Har dock alltid problem med att få gäddan till en bra position i vattnet när jag ska ta den, använder aldrig håv, kör med händerna. Om man kollar när riktiga sportfiskare landar fiskarna, så håller de ju spöt rakt upp. Håller man spöt rakt upp så är ju linan ruggigt spänd, och gäddhuvudet är ju ovanför vattenytan vilket nästan alltid resulterar i att gäddan börjar sprattla. Känns ju som att risken för att tappa gäddan ökar rejält om man kör den metoden. Det är ju även rätt farligt när man håller spöt rakt upp med spänd lina, kan ju fan få draget i ansiktet om gäddan släpper!

Jag lägger alltid spöt bakom mig, så jag endast håller i linan när jag försöker få fram gäddan till en bra position. Den stora nackdelen är ju att det blir fiasko om gäddan drar iväg, man håller ju liksom inte i spöt. Känns dock som att det är större chans att fisken inte lossnar om gäddan hela tiden är under vattnet, och håller linan spänd i sidled istället för i höjdled.

Aja, det blir alltid så jäkla klantigt när jag ska landa fisken i alla fall, går ALDRIG helt felfritt! Hur ska man egentligen göra?

Tacksam för tips!!

Håv?

Kommentera

Ursprungligen postat av Happy-Fisherman Visa inlägg
      Tja!

Jag landar alltid gäddorna själv när jag är ute och fiskar, även om jag har någon fiskekamrat med mig. Har dock alltid problem med att få gäddan till en bra position i vattnet när jag ska ta den, använder aldrig håv, kör med händerna. Om man kollar när riktiga sportfiskare landar fiskarna, så håller de ju spöt rakt upp. Håller man spöt rakt upp så är ju linan ruggigt spänd, och gäddhuvudet är ju ovanför vattenytan vilket nästan alltid resulterar i att gäddan börjar sprattla. Känns ju som att risken för att tappa gäddan ökar rejält om man kör den metoden. Det är ju även rätt farligt när man håller spöt rakt upp med spänd lina, kan ju fan få draget i ansiktet om gäddan släpper!

Jag lägger alltid spöt bakom mig, så jag endast håller i linan när jag försöker få fram gäddan till en bra position. Den stora nackdelen är ju att det blir fiasko om gäddan drar iväg, man håller ju liksom inte i spöt. Känns dock som att det är större chans att fisken inte lossnar om gäddan hela tiden är under vattnet, och håller linan spänd i sidled istället för i höjdled.

Aja, det blir alltid så jäkla klantigt när jag ska landa fisken i alla fall, går ALDRIG helt felfritt! Hur ska man egentligen göra?

Tacksam för tips!!
      Hej Happy-Fisherman;

Använd bara händerna! Några håvar eller huggkrokar behövs mycket sällan! Väger Gäddan mindre än 7 kilo går det bra att lyfta Gäddan med ett stadigt nackgrepp samtidigt som du trycker lite lätt över gällocken.

Väger Gäddan mer än 7 kilo kan du fatta Gäddan med ett stadigt grepp under gällocket och lugnt och försiktigt lyfta henne rakt upp. Det här är säkraste sättet att utan hjälp av verktyg lyfta en Stor Gädda...

Några gånger har jag själv praktiserat gälkorgsgreppet på Gäddor över 14 kilo då jag stått trångt till balanserande på en sten utanför strandkanten, en klipphäll eller varit ensam och stått på knä i båten. Då har jag fört in handen under gällocket och greppat om gälkorgsfästet innanför gälarna. Då uppstår nästan alltid blodvite när man river knogar och utsidan av fingrarna mot gälräfständerna...men Gäddan tar sällan någon skada.

Go for the Big Ones!

Old Firehand
      www.trumman.com - http://www.trumman.com/sw/swim_whizz.htm
      Senast ändrad av Old Firehand; 2011-05-29, 12:26.

Kommentera

Jag brukar köra så att jag håller i spöt med ena handen och tar gäddan över nacken/gälgreppet med andra handen beroende på storleken på fisken. Visst det är lite riskabelt att draget lossnar och flyger upp i ansiktet eller nåt men tycker det är lättaste sättet. Jag tar alltid upp fisken själv jag också, känns mycket bättre att göra det själv av nån anledning

Kommentera

Jag låter dem köra slut på sina krafter om det är mycket drag i dem sedan vevar jag in till båtkanten, lägger spöt lutat mot båtkanten och tar sedan nackgrepp om det är en liten, är det något jag tror ska slå mitt PB så tar jag håven för att vara 100% säker
          -----------PB's!-----------
          Gädda 8,7 kg
          Harr 0,5 kg
          Abborre 0,8 kg
          Torsk 2,4 kg
          Havsöring 3,5 kg
          Näbbgädda
          Strömming
          Mört
          Skrabb

Kommentera

Ja det verkar som det är rätt individuellt. Anledningen till att jag inte vill använda håv är för att krokarna fastnar i håven oftast. Huggkrok är ju taskigt. Gällocksgreppet är ju väldigt enkelt när man har gäddan i båten, men fan avancerat när det gäller att ta gäddan snabbt i vattnet via den vägen. Gjorde det sist på en 3,5kg gädda, drog in två fingrar nästan vid tänderna, blödde i en timme efter!

Jag får aldrig gäddor över 7kg, så är väl bara satsa på nackgreppet då. Är nog bara fortsätta på min linje då, lägga spöt vid båtkanten och ta gäddan. Drar den iväg så är det ju bara haffa spöt så fort det bara går. Gäller att trötta ut gäddan innan så ska det nog inte vara några problem. Nån gång kommer det väl fungera smidigt =)

Kommentera

Du kan ju testa gummihåv eller lipgrip också.
              -----------PB's!-----------
              Gädda 8,7 kg
              Harr 0,5 kg
              Abborre 0,8 kg
              Torsk 2,4 kg
              Havsöring 3,5 kg
              Näbbgädda
              Strömming
              Mört
              Skrabb

Kommentera

Ja lipgrip har jag testat en gång, gick fan riktigt bra. Håv är ju så klumpig att ta med sig, men lipgrip får ju plats i fiskelådan. Men som sagt, med mina mikrogäddor så räcker det med ett stadigt nackgrepp. Problematiken var ju att få gäddan till en bra "catch-position" och ändå ha spänd lina.

Kommentera

Hej!

Jag råder ingen att landa med händerna längre, gjorde det förr men efter att haft krokar i händerna ett par gånger har jag gett upp handlandandet. Sanningen är dock att jag i viss mån fortfarande landar med händerna då gäller det dock fiskemetoder med relativt få krokar ex. jiggfiske, ismete osv. När det kommer till jerkbaitfiske, wobbler, swimbaits osv. med många och stora krokar har jag totalt gett upp att landa med händerna. Fiskar man mycket är sannolikheten alldeles för stor att man förr eller senare får kroken i näven. Många här har säkert upplevt känslan av en krok i handen, jag anser dock att det inte är värt det!

Jag använder en stor håv med gummerat nät, i den lyfter jag sedan upp gäddan på en avkrokningsmatta i båten, är fisken sliten får den bada igen i en vågsäck innan den vägs och fotas.

Värsta krokskadan jag varit med om var ett jerkbete varpå jag krokat en ca 1kg stor gädda, tog ett stadigt nackgrepp på denna men väl uppe i båten fick den ett totalt frispel och gled sakta genom handen på mig, resultatet var en krok i handen med en gädda hängandes och sprattlande i den andra kroken.... Pust vad det gjorde ont.. Sa jag att jag körde med håv?

Om du dock måste landa med handen, trötta då gäddan så mycket att du kan ta tag i ovandelen av tafsen, lyft den lite lätt över ytan och greppa den antingen över nacken eller lyft med hjälp av hjälgreppet!

Lycka till! Använd den metod du själv känner dig säker på, metodvalet vid landning avgörs dock vid varje enskild situation!

Skitfiske!
                  Där alla tänker lika tänker ingen särskilt mycket!

Kommentera

Håller med om att det är riskabelt att landa gäddan med händerna då man kör med jerkbaits! Men trasslar det sig aldrig när man kör med gummi-håv? Om kroken skulle trassla in sig i den, kan gummit gå sönder? Andra vanliga "tråd-håvar" går ju till slut sönder när kroken trasslat in sig. Vore ju ruggigt säkert landningssätt om man hade en stor gummihåv, nästan fusk ju

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    64 svar
                    15 016 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg .art
                    av .art