Yamaha 40hp 2006 ?? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Yamaha 40hp 2006 ??

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Yamaha 40hp 2006 ??

Hej
    Jag funderar på att köpa en Yamaha 40hk 4 takt 2006 . Är det något jag behövar tänka på och ska kolla efter innan köp? Fungerar den lite lättare trolling ? Som ni ser så kan jag inget om båtmotorer och känner ingen som kan heller.... Tacksam för råd.

Nej inget speciellt. Det är en bra motor som jag tror du kommer att bli riktigt nöjd med.
    Som vanligt är det bra att kolla över skicket rent generellt. Ser den välvårdad ut, hel och ren? Är serviceboken med och ifylld? Kolla gärna propellern och skäddan (längst ner på riggen) så att de är hela och inte tyder på nån tidigare grundstötning.
    Är det timräknare med är det guld värt. Vid 1000 timmar ska kamremmen bytas vilket är en rätt så dyr affär.
    Ta upp oljestickan och känn på oljan. Den ska inte klibba och lukta bränt. Kolla så att tilten funkar om det är trim/tilt. Om du vill kan du även lossa översta skruven på riggen för att kolla oljan där. Den ska inte vara vitaktig.
    Köp på firma kan kännas tryggare när det är så mycket pengar det rör sig om. Om motorn nyligen servats och detta är ifyllt i serviceboken vore ju oxå bra.
    Lycka till!
    Mvh Micke

Kommentera

Tack för svaret. Ny servad är den . Och den har bara gått 20 timmar... vad kan en sån motor ligga i för pris`?? Det jag får är ett paketpris så det är inte så lätt att veta vad som är rimligt...

Kommentera

Den motorn är ju i nyskick. 20 timmar är ingenting.
        Priset är däremot svårare. Kolla runt på Blocket och dyl. vilka prisklasser de ligger i. Det spelar ingen större roll om du kollar annonser på Honda eller Suzuki oxå. Priserna på de japanska motorerna följs åt ganska bra.
        För några år sen var jag på jakt efter en 60 hk 4-takt och tyckte mig märka att de tappade ca 5000:- om året i värde. Tills att de stannade upp i prisraset. Skrotvärdet på en 4-taktare är ganska högt så de kommer alltid ha ett högt andrahandsvärde.
        Om 5000:-/år fortfarande stämmer skulle väl din motor kosta ca 20.000:- under nypris. Kanske något mer med tanke på det låga timantalet.
        Mvh Micke

Kommentera

Tack för tipsen. Då behöver jag inte vara så orolig över köpet alltså.... Det är alltid svårt med tanke på att det blir "paketpris" när man köper båt och motor + div tillbehör...
          Tack för hjälpen..

Kommentera

Nu har jag köpt motorn och båten..... och när det kom till kritan så var det en 2005 och den hade gått 40 timmar......men jag tror jag är rätt nöjd ändå....ska prova den i sjön till helgen. Lite skoj känns det allt. Det bästa är att det borde gå bra att ta båtrekord.....nån stackars öring ska man väl få.

Kommentera

kul att du köpte den vill gärna se videos på när du åker i den så man kan få se hur bra den går Grattis iallafall
              Min blogg Min youtube channel Fiske+Båtar=Livet

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
              64 svar
              14 977 visningar
              1 gilla
              Senaste inlägg .art