Regnbågens färg - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Regnbågens färg

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Regnbågens färg

Hej!
    Jag har lite funderingar om färgen på regnbågarna. Ibland är de nästan helt silvriga å ibland väldigt mörka med tydlig rosa linje och kinder. Vad beror det på?

Sen har ja märkt att minna bågar blir missfärgade till ja kommer hem, liksom partier på fisken som blir typ ljusa nästan beiga.Vad beror det på, ser ju inte så kul ut.
    //Johannes

Riktigt mörka och illrosa regnbågar antar jag du får på våren. Det är deras lekdräkt. Varför vissa är stålgrå och andra lite mörkare resten av året har jag ingen aning om. Men de riktigt blanka brukar vara bättre fighters. Iallafall har det varit så för mig.

De flesta fiskar blir missfärgade på skuggsidan om de får ligga en stund

Kommentera

det där med missfärgningarna har jag med funderat på, trodde först de kom från plastpåsen som man stoppade fisken i, (gör det inte längre) men även utan kommer de, även på öring o röding har jag märkt..
      Varför vet ja inte än.. men kanske ngn här..

Kommentera

Vet inte om det stämmer även på regnbågen men till exempel Marlin och Sailfish tappar ju sina granna färger när dom dör, på grund av syrebrist. En helt utmattad sailfish är grå, om du sedan kollar ordentligt när du återupplivar honom får han tillbaka dom fina färgerna. Kanske är samma sak med regnbågen? :O

Kommentera

Har bara fiskat i år och under samma dag händer det att man får upp bågar i helt olika färg. Kan det ha med hona/hane att göra?

Ursprungligen postat av Fiskarn0383 Visa inlägg
          Riktigt mörka och illrosa regnbågar antar jag du får på våren. Det är deras lekdräkt. Varför vissa är stålgrå och andra lite mörkare resten av året har jag ingen aning om. Men de riktigt blanka brukar vara bättre fighters. Iallafall har det varit så för mig.

De flesta fiskar blir missfärgade på skuggsidan om de får ligga en stund

Kommentera

En påverkan som gör att fisken blir mörkare eller ljusare? Är ju hur pass klart eller färgat vattnet är? Fisk som gått ett tag i humus färgat vatten brukar ju bli mörka efter hand.
            What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
            64 svar
            15 209 visningar
            1 gilla
            Senaste inlägg .art
            av .art