lipgrip vilken? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

lipgrip vilken?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• lipgrip vilken?

Hej jag är ute efter en bra inte så dyr ligrip för max 350kr helst med inbygd våg, kanske dom inte har den bästa vägen men bättre än inget

Mvh Egon

Jag skulle rekommendera Berkleys lipgrip...ligger dock ovanför din budget (799 SEK) men finns ibland för lägre priser (exvis http://www.olssonsfiske.se/berkley-l...49-c-1023.aspx). Ett tips är att sätta på ett nyckelflöte av modell större för att undvika att den sjunker till botten om du tappar den i vattnet.

Kommentera

Jag har BFT lipgrip som jag tycker fungerar bra, har dock inte tagit några bamsingar med den. Ligger nog mer rätt i pris, jag gav 249 för den.

Kommentera

Var lite human mot fisken och skaffa varken lipgrip eller huggkrok.

Kommentera

Jag håller med Atomic. Jag har använt lipgrip en hel del i mitt arbete men det slutar nästan alltid med att gäddan sprattlar och får ett hål i underkäken av "klon" på lipgripen. Mycket bättre att landa de små med ett nackgrepp och de större med en skonsam knutfri håv. Du tappar mindre fisk dessutom.

Kommentera

Varning för innehåll som kan störa gäddkramare.

Och du ät upp fisken när du fångat den så är det inte så noga om du använder lipgrip eller huggkrok.

Kommentera

Min erfarenhet är att lip grip fungerar bra för att få upp gäddan i båten för att ta gälgreppet mer kontrollerat då gäddan hänger helt vertikalt. Så länge man inte börjar krångla med avkrokning eller hoppa runt i båten utan låter fisken hänga verkar detta ha en lugnande effekt på gäddan och gör det enklare att ta ett säkert gälgrepp och samtidigt väga. Avkrokning gör jag alltid under gälgrepp. Har intagning gått fort och gäddan uppträder sprattlig vid båtkanten alternativt är av modell större använder jag lip grip för att enklare ta gälgrepp redan i vattnet.

Håv använder jag främst vid fiske från båt med höga fribord. Har aldrig varit med om "håltagning" med min lip grip, kanske en funktion av kvalitet/pris?

Kommentera

Ingen, nävarna eller håv.

Kommentera

Att det går hål i vävnaden i gäddans underkäke medför inte alls lika stora problem för dem som sträckningsbelastningen medför på muskulaturen och övrig vävnad. Tänk dig själv att bli upplyft i underkäken med hela din kroppsvikt belastandes den...

Kommentera

Ursprungligen postat av Atomic Visa inlägg
                    Att det går hål i vävnaden i gäddans underkäke medför inte alls lika stora problem för dem som sträckningsbelastningen medför på muskulaturen och övrig vävnad. Tänk dig själv att bli upplyft i underkäken med hela din kroppsvikt belastandes den...
                    Inte för att jag är någon expert men ur den synpunkten låter det ju knappast som om gälgreppet skulle vara bättre än lipgrip.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Maldini, 2010-08-30, 09:41
                    7 svar
                    1 534 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Sir Fish-a-lot  
                    Startad av highfour, 2010-11-10, 13:34