Hantering av gädda, behöver tips! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hantering av gädda, behöver tips!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Hantering av gädda, behöver tips!

Hejsan svejsan!

Har tagit upp gäddfisket seriöst igen efter några års vertikal efter torsk och strömming osv.
    Iallafall så har jag sett att folk har fina håvar som inte tycks skada slemhinnan och landningsmattor eller vad man ska kalla det för att lägga fisken på under avkrokning, sen någon fin säck att väga gäddan i.

Tänkte inhandla dessa saker för att hålla mitt C&R-fiske så schyst så möjligt så om ni skulle kunna tipsa om bra och inte tokdyra varianter av håv, matta och säck så skulle det uppskattas!

Edit: Drog 12 gäddor nu i helgen och SAMTLIGA hade enorma sår/ärr på sig, någon som vet om det är efter andra gäddor eller vad som orsakat detta? Bifogar bild på det värsta såret, är inte gäddpest eller vad det heter.
    Click image for larger version

Name:	CIMG2103.jpg
Views:	1
Size:	554,3 KB
ID:	1806443
    Tack på förhand!
    Senast ändrad av ante912; 2011-05-26, 10:24.
    -----------PB's!-----------
    Gädda 8,7 kg
    Harr 0,5 kg
    Abborre 0,8 kg
    Torsk 2,4 kg
    Havsöring 3,5 kg
    Näbbgädda
    Strömming
    Mört
    Skrabb

Savagear har ju en fin håv med gumminät som jag sett flera här köra med http://www.beten.nu/se/art/savage-ge...ca-85x70cm.php
    Till våg säck går det utmärkt med en vanlig stor IKEA kasse, det fungerar även att använda kassen som avkrokningsmatta, glöm inte att blöta den först bara..

Är du duktig på gälgreppet så behövs ju igentligen ingen håv

Kommentera

Ursprungligen postat av Spow Visa inlägg
      Savagear har ju en fin håv med gumminät som jag sett flera här köra med http://www.beten.nu/se/art/savage-ge...ca-85x70cm.php
      Till våg säck går det utmärkt med en vanlig stor IKEA kasse, det fungerar även att använda kassen som avkrokningsmatta, glöm inte att blöta den först bara..

Är du duktig på gälgreppet så behövs ju igentligen ingen håv
      Okej tack!
      Tänkte träna på gälgreppet nästa gång jag ska fiska, får kolla lite guider först så man inte mister fingrarna
      Gädda 8,7 kg
      Harr 0,5 kg
      Abborre 0,8 kg
      Torsk 2,4 kg
      Havsöring 3,5 kg
      Näbbgädda
      Strömming
      Mört
      Skrabb

Kommentera

Håller med Spow helt och hållet!

Jag kör Savagears hopfällbara håv (XL-varianten) som är riktigt smidig att ha med sig och riktigt stor när man fäller ut den. Gummerat nät är kalas ur alla aspekter. Använder den mest för att säkra fisken vid båtkanten och därefter krokar jag av i vattnet och lyfter in den med gälgreppet. Då kan gäddan ligga och lugna ner sig lite i håven innan det är dags för vägning/mätning/fotografering.
        Använder en IKEA-kasse för vägning/mätning av fisken och tycker det fungerar klockrent. Hade en avkrokningsmatta förut men den var så tung och otymplig att den oftast blev liggandes hemma. Har även en vågsäck (karpsäck) som jag använt till och från men den är svår att hålla rent och börjar lukta efter ett tag... not nice!

Så släng ut ett femhundring på håven och en femma på IKEA så har du allt du behöver. Du kommer inte bli missnöjd!

Ännu viktigare är nästan att ha en käftöppnare (om du fiskar själv) (http://www.sportfiskeprylar.se/sv/ar...ftoppnare.html) och en långskaftad tång. Jag använder BFT's hook-out (http://www.sportfiskeprylar.se/sv/ar...t-hookout.html) som jag tycker är perfekt. Ska du ha en godkänd och bra våg rekommenderar jag Electro Samson (http://www.sportfiskeprylar.se/sv/ar...-25-45-kg.html).

Nej, jag jobbar inte på Söder Sportfiske utan tog bara en sida som hade allt... dock kan jag rekommendera att handla från denna butik med mycket kompetens och trevlig personal. De har också Savagear-håven om du vill handla allt från samma ställe!

Kommentera

Tackar!
          En käftöppnare måste jag köpa!
          En bra tång och våg är väl typ allt jag just nu inom ämnet hehe.
          Gädda 8,7 kg
          Harr 0,5 kg
          Abborre 0,8 kg
          Torsk 2,4 kg
          Havsöring 3,5 kg
          Näbbgädda
          Strömming
          Mört
          Skrabb

Kommentera

Glömde en sak...
            En rejäl avbitare är också ett måste enligt mig. Dels för att skona gäddan om kroken sitter svåråtkomligt men även om du skulle få in kroken i fingret och behöver komma loss.
            Satsa på en rejäl avbitare från någon känd tillverkare och lägg gärna ut några hundringar så får du bra grejer. Jag själv använder en Knipex som kostade runt femhundringen. Den klipper av allt snabbt och smidigt...

Kommentera

Käftöppnare kan nog vara bra men är det inte väldigt få gäddor som har käften stängd vid ett gälgrepp? Jag har börjat praktisera det först i år och får oftast smågäddor men av vad man sett verkar ju de flesta öppna upp som tusan med ett sånt.

Kan bara hålla med om Knipex också, helt suverän. Vi hade en gädda på 5,5kg i båten i helgen som verkligen slukat en westin shallow runner och det lättaste sättet att plocka ur den var bakvägen genom gälbågarna, bara klippa en trekrok för de andra hade redan glidit ner så den var bara att dra ut.
              Team Skatbo - Följ gärna vårat (oftast misslyckade) fiske på vår blogg!

Kommentera

En IKEAkasse må vara bättre än inget alls. Men köp en avkrokningsmatta om du tänker på fiskens bästa (och inte hur jobbigt det är att packa den in och ur bilen...pusssst). Desto större desto bättre och mer utrymme för lite sprattel.

Lätt hänt att det blir en del småmissar i början, men ett bra tips är att tänka igenom hur du ska göra och lägga fram alla verktyg osv du behöver redan innan fisken ligger i håven.
                sigpic

Kommentera

Och vad tror ni om såren då? Kan det vara lekskador som är så kraftiga som på bilden? (Mina smågäddor i Mälaren i söderförorten är också ärrade nu, men inte som på bilden, den skulle jag avliva som sjuk om jag fick upp den.)

Kommentera

Mjo, undrar fortfarande vad det är för sår..
                    Kanske bör tilläggas att de andra hade ärr medan gäddan på bilden verkade ha ett väldigt färskt sår.
                    Gädda 8,7 kg
                    Harr 0,5 kg
                    Abborre 0,8 kg
                    Torsk 2,4 kg
                    Havsöring 3,5 kg
                    Näbbgädda
                    Strömming
                    Mört
                    Skrabb

Kommentera

Foton