Stor gädda i Hjälmaren - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Stor gädda i Hjälmaren

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Stor gädda i Hjälmaren

Fiska gädda är konstigt. I lördags var jag ute ett par timmar och eftersom det är grunt och växtrikt i viken så provade jag ett lätt toby-liknande skeddrag som inte går så djupt. Inte speciellt stort, 18g. Får en gädda under halvkilot. En kort stund senare får jag en på 11kg på samma drag. Även små drag kan fånga stora fiskar..

Egentligen skriver jag detta inlägg för att tala om att jag efter många års harvande äntligen passerat 10kg. Den satt långt inne. Dessutom kan det vara bra att veta att det finns (minst en) 10+ i Hjälmaren. Inga (bra) bilder. Var själv i båten.

Måste man ha drag på bilen för att räknas som en riktig fiskare?

Då får man gratulera till första 10:an! Kul som fan!

Kommentera

Jävligt roligt å höra! Står själv i pölen ibland och fiskar gädda, största hittills ligger på 6 pannor, medel på 2-3 kg. Men jag antar att jag har några år kvar då till min tia =) Grattis till 11:an!

Kommentera

Grattis

Klart det finns stora där! Vi har oxå skapliga gäddor här! http://hem.passagen.se/tisnarhugget/index.htm

Kommentera

Härligt!
          Jag har fortfarande inte hittat de stora i Hjälmaren. Fast jag har inte letat så mycket i den pölen heller:-)
          //C
          http://sportfisher.se

Kommentera

Grattis! Har själv fiskat i Hjälmaren i snart 20 år men aldrig lyckats få en 10:a. Rekordet i Hjälmaren är 9.2.. men snart så...

Kommentera

Vi har i år igen lagt många dagar på jerkeri, utan stora påhälsningar. Innan vi började vifta med styvspön kastade vi vobbler med samma resultat. Max ligger på 8.5, tagen på four-play för tre, fyra år sedan. Har många gånger hört om gott resultat både mängd- och storleksmässigt på gamla hederliga skeddrag. Visst är det kul med nya, dyra och fler grejor men man kanske inte ska lägga ut sina gamla Atom och Co på blocket än!?

Grattis: "Vad ska vi fiska idag"

Kommentera

Ja. Jag är också fast i jerkträsket. Förra året så drog jag ut med lånade grejor. Atom och en haspel från 1980? och slår Hjälmarpb med nästan 2 kg till 9.2 - slump?

Kommentera

Kul, grattis!

Det där med att stora gäddor bara skulle ta på stora beten tror jag är ganska mycket av en myt. Har hört om alltför många storgäddor som tagits på spinnare och skeddrag vid det här laget. Dessutom gäller ju även det motsatta - har själv tagit halvkilosgäddor på stora wobblers och jerkbaits.

Att ta de stora madamerna tror jag personligen handlar väldigt mycket mer om att vara på rätt plats vid rätt tillfälle än att välja "rätt" bete. Eller vad tror ni?

Kommentera

Ursprungligen postat av Barramundi Visa inlägg
                    Kul, grattis!

Det där med att stora gäddor bara skulle ta på stora beten tror jag är ganska mycket av en myt. Har hört om alltför många storgäddor som tagits på spinnare och skeddrag vid det här laget. Dessutom gäller ju även det motsatta - har själv tagit halvkilosgäddor på stora wobblers och jerkbaits.

Att ta de stora madamerna tror jag personligen handlar väldigt mycket mer om att vara på rätt plats vid rätt tillfälle än att välja "rätt" bete. Eller vad tror ni?
                    Helt klart att det är så, men kan man sina vatten och platser, då ökar chanserna markant.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    64 svar
                    15 009 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg .art
                    av .art