Tips o tricks hjälp - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Tips o tricks hjälp

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Tips o tricks hjälp

Halloj! Ny här på forumet först så hoppas jag postar rätt!
    Iallafall så har jag fiskat i ca 1 år seriöst utan diverse lycka, fick 1 liten aborre o nåra mörtar på en HEL sommar.. man blir ju lite frustrerad men nu ska de tas nya tag!
    Iallafall, hade tänkt att försöka mig på gädda & aborre som närmaste mål, har väl lite olika drag men skulle vilja ha lite mer exakt vad det är för drag man ska ha osv, typ namn och vad man ska ha för något
    Sen har jag läst lite på nätet och insett att det finns allt för mycket tekniker! Skulle kunna vara bra att kunna de simpla grunderna först att fiska rätt osv.
    kommer fiska mest från land, kanske ibland kan man köra med båt.
    Sen tycker jag att ja inte kommer speciellt långt, testa polarns spö och kom väldigt mycket längre, är det smö längden eller rullen ?
    Tack på förhand!

läs de: http://www.trumman.com/fisketips.htm

Kommentera

Ursprungligen postat av Krokodiljägaren Visa inlägg
      Har redan gjort det men det verkar som om dom kör drag som är väldigt stora, eller ska man köra stora drag ?

Kommentera

stora drag stora fiskar:P
        men till gädda.. bomber 16a tror den ligger på 32 gram.. sen abus atom och utö drag i 25 grams är också väldigt bra..
        sen har du hela jerkträsket med för den delen..
        tog en gädda på 33 cm på ett 19 cm jerkdrag.. så du ska inte vara orolig att du har för stort bete.. så länge de e under metern långt så e de inte för stort för dom stora krokodilerna:P

Kommentera

Kan man köra jerk med vanligt kastspö ?
          Sen funderade jag om man kan göra en jerk som är under vattnet stilla och rycker ibland bara om fisken biter på det, som meta fast man rycker ibland ?

Kommentera

Men sluta försöka få nybörjare att börja jerka! AaaaRGH!
            Fisket ska hållas enkelt, börja hamstra prylar kan du göra när du kan fiska.
            Felet jag ser många ovana fiskare göra är att;
            1, ha en 10+år gammal utrustning med trög rulle, styvt spö och för tjock lina
            2, fiska på fel plats vid fel tid
            3, fiska för monotont
            LÖSNING!
            1, skaffa en bra och ENKEL (inte billigaste skiten och inga lyxprylar!) utrustning! typ ett 7 fots 5-20g eller 5-30g haspelspö med passande rulle och 0,25 lina.
            2, fiska inte bara inne vid vasskanten eller på någon slumpmässigt vald plats mitt på dagen, testa undervattensbranter, grynnor, uddar eller någon plats som är lite mer dynamisk än vasskanten vid båtbryggan! fiska på kvällen eller morgonen på sommaren! Det får inte vara för ljust (oftast inte iaf).
            3, Spinnstopp! låt draget sjunka till botten, ryck, sluta veva, låt den sjunka eller vad som hellst, VEVA INTE BARA IN. Skaffa ett par (4-6 kanske?) beten du lär dig fiska ordentligt med! (få en känsla för hur betet rör sig) Atom 20 gram i silver är enligt mig det enklaste och pålitligaste betet.

Kommentera

Kör på reflexen

Jag säger bara kör på reflexen.
              Den största med röd kropp och silversked, igår fick jag två gäddor på den, har fått åtminstone en gädda per tur på den så för mig funkar den otroligt bra, fiska på kvällen, igår stod jag flera timmar tillls de började hugga vid nio-tiden på kvällen och testa kasta långt ut och låt sjunka.
              Den har funkat varje gång för mig, i regn och mulet till solsken och varmt, sen kväll och tidigt på förmiddagen så kör på en reflex om du är nybörjare så kommer du börja få fisk.
              Veva in den rätt snabbt, låt den sjunka och ryck igång den med ett knyck sen kan du veva in den rätt sakta om du vill, mina gäddor högg nära ytan igår en 1 kgs och en som var större kanske runt 3 kg.

Kommentera

Ursprungligen postat av Atomic Visa inlägg
                Men sluta försöka få nybörjare att börja jerka! AaaaRGH!
                Fisket ska hållas enkelt, börja hamstra prylar kan du göra när du kan fiska.
                Felet jag ser många ovana fiskare göra är att;
                1, ha en 10+år gammal utrustning med trög rulle, styvt spö och för tjock lina
                2, fiska på fel plats vid fel tid
                3, fiska för monotont
                LÖSNING!
                1, skaffa en bra och ENKEL (inte billigaste skiten och inga lyxprylar!) utrustning! typ ett 7 fots 5-20g eller 5-30g haspelspö med passande rulle och 0,25 lina.
                2, fiska inte bara inne vid vasskanten eller på någon slumpmässigt vald plats mitt på dagen, testa undervattensbranter, grynnor, uddar eller någon plats som är lite mer dynamisk än vasskanten vid båtbryggan! fiska på kvällen eller morgonen på sommaren! Det får inte vara för ljust (oftast inte iaf).
                3, Spinnstopp! låt draget sjunka till botten, ryck, sluta veva, låt den sjunka eller vad som hellst, VEVA INTE BARA IN. Skaffa ett par (4-6 kanske?) beten du lär dig fiska ordentligt med! (få en känsla för hur betet rör sig) Atom 20 gram i silver är enligt mig det enklaste och pålitligaste betet.
                Har ett kastspö som är helt okej, 600 kr på Ö&B, kanske inte säger så mycket men funkar utmärkt förutom att fisken inte biter, men det är både teknik och drag.
                Tänker också gå till bibloteket och låna böcker om sportfiske.

Ursprungligen postat av Aborrjägaren Visa inlägg
                Jag säger bara kör på reflexen.
                Den största med röd kropp och silversked, igår fick jag två gäddor på den, har fått åtminstone en gädda per tur på den så för mig funkar den otroligt bra, fiska på kvällen, igår stod jag flera timmar tillls de började hugga vid nio-tiden på kvällen och testa kasta långt ut och låt sjunka.
                Den har funkat varje gång för mig, i regn och mulet till solsken och varmt, sen kväll och tidigt på förmiddagen så kör på en reflex om du är nybörjare så kommer du börja få fisk.
                Veva in den rätt snabbt, låt den sjunka och ryck igång den med ett knyck sen kan du veva in den rätt sakta om du vill, mina gäddor högg nära ytan igår en 1 kgs och en som var större kanske runt 3 kg.
                förklara det lite mer simpelt, kan ni länka drag från en tilllitlig sida som säljer drag m.m. för jag tänker beställa lite drag såsom Bomber 16a tex, men kan ni vara snälla att länka drag som funkar, tekniken ska jag läsa mig till!
                Vet inte vad som är bättre med sjunkande eller flytande wobblers, har 1 wobbler nu som är flytande som jag har tänkt att testa. Några tips vad man ska satsa på ? kanske både och ?

Kommentera

Bara den kastar smidigt och inte krånglar är den bra! läs och praktisera, det lönar sig.

Kommentera

Har hittat bomber 16a på nätet, vilken färg är det man ska satsa på ?
                    Fick också upp synen för denna: http://www.dogger.se/pikefighter-mw-...984-c-933.aspx men ja litar inte på lite text, har någon testat denna med resulatat ?
                    Senast ändrad av ajonson; 2011-05-23, 18:11.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Blekingefiskaren, 2013-06-01, 21:35
                    14 svar
                    3 123 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg uditsen
                    av uditsen