Är det svårt att fiska? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Är det svårt att fiska?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Är det svårt att fiska?

Tjena!

Jag har aldrig fiskat förut SJÄLV, utan det har oftast gått till så att mina kusiner sköter fisket medans jag kollade på (var ju liten då). Ni undrar säkert vad i helvete jag gör här, i detta forum, om jag aldrig ens provat fiska någon gång.

Jo, jag vet faktist inte själv riktigt. Hur som helst ska jag åka ner till Kosovo och köpa ett spö samt fiska dag in o dag ut. Det kommer bli min första gång. Så kommer det vara svårt att sköta spöet för första gången?

Det ser lätt ut. Men är det lätt? Försök komma ihåg hur det var för Er första gången ni fiskade.

Tack!

Kommer ihåg att det var lite trixigt i början men trägen som man är så lär man sig fort. Köp ingen skitutrustning bara utan satsa på bra grejer direkt så kommer du inte att bli besviken. mina starkaste minnen är just från den tiden då mina fiskekunskaper inte var så gedigna. Man blir vis av erfarenhet och jag hoppas verkligen att du kommer att få ett riktigt "skitfiske" och sedan när du kommer tillbaka skriver hit om hur det gick för dig !!?
    //Kenneth

Kommentera

Det kan vara svårt att fiska. Det beror på var man lägger nivån. Sitta och meta är ju lätt, kasta drag blir ju lite svårare. Sen kan man ju göra det hur svårt som helst.
      A bad days fishing is better than a good day at work.

http://tenkarasverige.blogspot.com/

http://www.salmosalarfishing.se

Kommentera

Det som kan ta tid är att lära sig är den fisk / fiskars vanor som man är intresserad av.

Gå till ditt bibliotek. Där finns det säkert en hel hylla med böcker om sport fiske du kan låna och lära dig en hel del av. Kan ju vara något att läsa när du sitter i sol stolen ute i värmen och vickar på tårna.

Andra sätt är ju att gå med i din lokala fiske klubb....Och så hänga här förstås.
        Senast ändrad av Jock Scott; 2011-05-21, 19:12.
        What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Sen är frågan hur bra det är att fiska själv i Kosovo, strandkanter är favoritplats för minering.
          Nåväl åter till frågan, flugfiske tycker jag är det svåraste fiskeformen, mete enklast med toppknutet spö. Så jag föreslår att du köper ett toppknutet spö här i Sverige och provar dig fram.
          How inappropriate to call this planet Earth, when clearly it is Ocean." Arthur.C.Clarke

Kommentera

Tack för alla svar!

Jag ska köpa ett spö nere i Kosovo där dom är billiga och bra. Sen så ska jag ta med det hem sen. Men jag vet inte vart i Halmstad man kan fiska. Det är inte som i Kosovo, hehe.

Just nu kan jag ingenting som fiskar nästan. Jo, hur dom lever etc. men jag kan inte någon fakta om enskilda fiskar. Typ som gäddar. Jag vet inte hur dom lever och så vidare.

Jag kan heller tyvärr inte någonting om fiskespön och dom olika fiskesätten som flugfiske o allt det där. Får väl lära mig med tiden.

Kommentera

*L* Köp du ett toppknutet teleskopspö och plocka mask i kosovo, för mask det äter fiskarna i alla länder. 5 meters spö är lagom att börja med och kostar inte mycket...

Kommentera

Det är ju snart sommar och jag har fixat en båt och då har jag en lillebror som för några dagar sen fyllt 6 år och så lärde vi honom och kasta med haspel spö och efter något försök så kunde han så nu kan han kasta med vanligt spö
                Min blogg Min youtube channel Fiske+Båtar=Livet

Kommentera

Ursprungligen postat av Quivertip Visa inlägg
                  *L* Köp du ett toppknutet teleskopspö och plocka mask i kosovo, för mask det äter fiskarna i alla länder. 5 meters spö är lagom att börja med och kostar inte mycket...
                  Ja. Mask finns det nog gott om. Sen, konstigt nog, kan man fiska med bröd. Du blöter brödet och rullar det till en boll och sen får man napp efter ett tag. Vet inte om det funkar i Sverige men nere i Kosovo är dom vana vid bröd. Men självklart ska man HELST ta maskar. Grodor har också funkat som ett bete.

Det kan låta konstigt men fiskarna är också ganska konstiga i Kosovo. För det är inte bara fiskemat det simmar i sjöarna .. dom är vana vid annat också ..

Kommentera

Det där med att blöta bröd och knåda till en slags deg. Det höll jag på med när jag var liten och ibland inte fick tag på mask. För Mört, Braxen, Sarv och andra vit fiskar fungerade "degen" utmärkt. Men för Abborren fungerade det inte alls. Men den är ju en rov fisk å andra sidan.
                    What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Maldini, 2010-08-30, 09:41
                    7 svar
                    1 522 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Sir Fish-a-lot  
                    Startad av highfour, 2010-11-10, 13:34