När det gäller utmärkning från fiskeriverkets folder, så gällde det ju endast hav samt de större sjöarna så i en mindre sjö där anmälaren var vattenägare kan man nog ha vilka regler som helst. Om det var en liten sjö så är det nog så att den enda som gjort något fel var kompisen, tyvärr.
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Regler för nätfiske?
Collapse
X
-
Om jag förstått det rätt i hav , hamnar och även i kanalen i Malmö är det kust-bevakningen samt länsstyrelsen som har hand om detta och skall utföra upptagning av nät, man får lov att ringa och upplysa dom men inte ta upp näten själv. Det var visst även något konstigt med när att nät inte räknas som fasta redskap om dom inte var förankrade i något och var avsedda att sitta i över (tror det var)24 timmar.
För en sjö vet jag inte vad som gäller. Kanske har något med allemansrätten att göra när dom bestämmer vem som är ansvarig för vad.
Kommentera
-
Personligen tycker jag ju att det skulle vara till fördel för båda ägaren och dom som fiskar att nätet är märkt tydligen.. okej om man fastnar med drag när man fiskar men man skulle ju lika väl kunna fastna med motorn i det..
Kan uppdatera er med va som händer längre fram!
Kommentera
-
Ursprungligen postat av gabriel_ Visa inläggPersonligen tycker jag ju att det skulle vara till fördel för båda ägaren och dom som fiskar att nätet är märkt tydligen.. okej om man fastnar med drag när man fiskar men man skulle ju lika väl kunna fastna med motorn i det..
Kan uppdatera er med va som händer längre fram!
Som exempel kan jag ju ta mig själv då jag är ensam fiskrättsägare i en mindre sjö och även fiskrättsägare i ett par större sjöar.
I den mindre sjön kan jag bestämma precis vilka regler som helst när det gäller nätläggning det är min egendom och jag gör precis som jag vill, i en av dom större vattnen bestämmer fiskevårdsföreningen vilka regler som ska gälla och i en är fiskeriverkets regler grunden för vad som gäller.
Som sportfiskare har man ju skyldighet att veta vad som gäller i det vattnet som man är tänkt att fiska i, då det är förbjudet att fiska i alla vatten som man inte har fiskerätt i från grunden, det finns ju undantag genom det "fria handredskapsfisket" men det är ju som sagt ett undantag från grundregeln.
Kommentera
Foton
Collapse
-
av erla34Hej! Jag vill ha hjälp att identifiera några finska laxwobbler. De fyra wobblerna är märkta med JM på...2 Foton
-
Kanal: Ljugarbänken
2025-03-23, 20:34 -
-
av FunkenHar ett antal Karikko wobblers som skeden har gått av på typ vid bottennapp! Finns det nya att köpa?...1 Foto
-
2025-03-22, 17:54 -
-
av FunkenNån som provat detta batteri till elmotorn? Skapligt pris 2815kr på Amazon1 Foto
-
2025-02-15, 12:55 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
|
64 svar
15 380 visningar
1 gilla