Tappad fisk.. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Tappad fisk..

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Tappad fisk..

Fiskade häromdagen då en för mig stor gädda steg på, det var en lugn fight, hon gjorde inga rusningar eller något sånt utan bara lugna ryck å upp till ytan några gånger å ner igen, får iaf in henne till ca 1 meter från land, där går hon upp i ytan å piskar till lite med stjärten å så var hon borta????? då kom jag att fundera på varför?? vad var det som gick fel här? var det kanske dålig lina (bytte till ny förra året) eller var det kanske en dålig knut? (brukar vara problem att få loss från bottennapp med den knuten annars) eller var det bara ett misstag från mig kanske? kanske tog in den för snabbt eller så? tacksam för funderingar på vad det var som gick fel där för mig.

Om det inte går att få upp bottennapp pga knuten bör du fundera på att byta knut.

Annars tror jag att det kanske kan bero på att kroken satt lös, alltså ingenting speciellt.

Kommentera

Gick linan alltså av? om det var det felet så var det knappast att den satt dåligt. isåfall är det skada på linan eller dålig knut som pajjade din storgädda

Kommentera

Jo då jag får bort dragen från bottennapp, eller så dras dragen av vid bottennapp men man får ta i lite. Kanske var en misslyckad knut denna gång då, då jag tog bort "dålig" lina för ett litet tag sen.

Kommentera

vad är det för lina du kör med?
          stenig botten och flätlina är inget bra.. flätlina e lite som silvertejp.. sålänge där inte e jack i den e den stark som satan. men minsta lilla jack så går de åt helvete

Kommentera

är nog en stenbotten, är sten nära land iaf, använder fireline 0.20 eller om det är 0.25.

Kommentera

Ursprungligen postat av Jörgen S Visa inlägg
              är nog en stenbotten, är sten nära land iaf, använder fireline 0.20 eller om det är 0.25.
              okey nu vet ja inte hur fireline är i dag men ja fiskar inte längre med skitet.. har haft flera spolar me allt från 0.12-0.30 där ja har kunnat dra sönder linan hela tiden i spolarna.. testa knyt linan hemma o dra med fiskevågen så ser du direkt om det är din knut eller lina som är kass.. står där att den ska klara tex 20 kg ska du kunna dra den ti minst 10 utan problem..

Kommentera

nu vet inte jag vad storgädda är för dej, men en stor gädda för mig som inte gör en enda rusning utan snällt kommer in till båten är antingen sjuk eller så har den enorma mängder energi kvar. Så en hårt ställd slirbroms, ett högt uppvinklat styvt spö och en rusning från en vettskrämd gädda nån meter från båten, någonting måste ju ge vika i den situationen och är inte helt chockad om linan kan tänkas gå av.

Sen vet jag ju förstås inte om detta var situationen eller ej.

men lite andra frågor är på sin plats:

Vad kör du för knut? Palomar eller berkeleyknuten? Om nån annan så sluta upp med det :-)

Hur mycket har du fiskat med linan? som nån sa tidigare så tappar flätlinor styrka om de blir nötta, dock inte på samma sätt som med silvertejp, har inte jag upplevt i alla fall. Vissa rullar, spön osv nöter också linan mer än andra gör, detta spelar stor roll för hur tålig linan är.

Vad var det för tafs? flätlinor är väldigt tåliga när det kommer till dragstyrka men inte alls tåliga när det handlar om nötningstålighet. Jämför själv att skära eller klippa av till exempel Flourocarbon och flätlina i samma diameter.
                Senast ändrad av Discharged; 2011-05-08, 12:25.
                Fiskefokus - min alldeles egna fiskeblogg.

Kommentera

linan är runt året gammal, hade kapat av ett par meter "kass" lina ett par dar innan, fiskat med linan då och då, använder en knut som jag tror heter betesknuten, den som finns på baksidan på förpackningar när man köper spinnare iaf :P kör men en "billighetstafs, vet inte märke, men den e runt 20 cm iaf, säger ju dock inte så mycket om det får ta och kolla upp dom där knutarna

Kommentera

men är det flätlina eller nylonlina du kör med?

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Blekingefiskaren, 2013-06-01, 21:35
                    14 svar
                    3 123 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg uditsen
                    av uditsen