Vad gör vi för fel? (Jerkfiske) - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vad gör vi för fel? (Jerkfiske)

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

låter ju lite märkligt, låter som dåligt med fisk i första hand. fel med fiskesättet tror jag knappast ni gör, möjligen väljer fel ställen?
    fiskade med 3 polare från sverige, stockholm, i helgen. dom hade fiskat i 2 dagar före och haft upp 2 gäddor. dock sett ett 40 tal följare m.m.
    när vi sedan åkte ut dagen efter med samma väder + vind och med samma beten fick vi ca. 50 gäddor. bland annat 20 på 10 minuter ; )
    enda stället dom högg på var på så varmt vatten som möjligt, på 30-90 cm vatten.
    det jag vill säga är att man måste välja sina fiskeplatser enligt säsong, man kan inte söka fisk på sommarställen och höstställen.
    visst finns det ställen där gäddan leker som oxå är bra på sommar och höst, men det är skilda ställen oftast.
    och självklart är betesfisken lika viktigt
    vilka plaster fiskar ni på? grunda vikar, vass etc?

Kommentera

Jag var i samma situation som du när jag började jerkfiska, men efter mycket nötande fick jag mer och mer fisk. Jag har dock inte fått några stora, om det beror på bete, fiskesätt/teknik eller bara sjö/plats vet jag inte. Men man ska nog inte förvänta sig att få 50 gäddor på en dag bara för att någon lyckas få det en gång ibland. Det kan ju självklart hända dig med men att tror inte att man ska ge sig ut och tro att man ska få massor med gäddor varje gång.

Jag anser själv att ju mer jag lär mig om fiske och sjöarna jag fiskar i ju mer fisk kommer jag få och att nöta och analysera mitt fiske är nog det bästa sättet för att komma dit när jag själv kan ge mig ut och känna att det är upp till gäddan mer än mig om det ska blir något stort.

Sen är vissa mer benägna att dra stora gäddor än andra, dom har skaffat sig kunskapen och lägger ner tiden för att det ska bli så. Det är inte bara ett år av jerkfiske bakom deras framgångar, det har jag väldigt svårt att tro.

Kommentera

funkar de att fiska med jerk beten på ett vanligt haspelspö? blir de stor skillnad?

Kommentera

Ursprungligen postat av dexter22 Visa inlägg
          funkar de att fiska med jerk beten på ett vanligt haspelspö? blir de stor skillnad?
          Blir nog välldigt svårt att kasta då jag chansar på att ditt haspellspö är för vekt för ~100G drag.
          finns väll säkert några små varianter av beten du kan kasta men det är inget att rekomendera, har själv provat innan jag köpte mig ett jerkspö.
          så jag skulle varmt rekomendera att du köper ett jerkset, fiskar du mycket gädda kommer du inte ångra dig, OTROLIGT roligt fiske!

Kommentera

Ni fiskar i båt???????? Rätt kul att läsa trådar å säga att Blekinge är sönderfiskat . Dom som säger det har aldrig vart på Stora Värtan i sthlm .Där bommar våra såkallade förebilder .Där kan det va 20 båtar ute en lördag .
            Skämt å sido det är svårt i blekinge jag har själv vart där . Men det är lättare att få stor fisk där jämfört med sthlms skärgård. När jag var där hade vi bäst fiske på sydliga vindar å högt vatten.Du måste fiska grunt 1,5 m är djupt i blekinge . Men framför allt måste man vara försiktig med hur man uppträder vid vattnet .
            Sen sist men inte minst Trumman å buster fiskade på privat vatten det går aldrig att jämföra med vatten som är öppna för alla.
            /Fredrik

Kommentera

Det är svårt! Ingen ska påstå nåt annat... ibland krävs det 5-10 bomturer innan det händer något. Visserligen försöker vi rikta vårat fiske efter större fisk och undviker sniprallyn. Men det är bara att nöta på, "plötsligt händer det!!"

Kommentera

Hej!

Ni gör inget fel, bara en kombination av lite otur och taskig timing! Har själv spenderat rätt många timmar i Blekinge skärgård och precis som många andra säger så är det 85% av tiden oerhört svårfiskat. Anser mig ha hyffsad koll där nere men denna vår har varit värdelös för oss, senast under V16 hade jag semester en vecka för att fiska där, vi nötte alla ljusa timmar och fick väll på sin höjd 20 fiskar på 3 man.. i en hel vecka. Kan ju låta som om vi är lite bortskämda, men i vilket av de andra vatten jag fiskar i hade jag fått mer fisk och även större.

Vad jag vill ha sagt är att Blekinge är riktigt svårt men det finns en enormt stimulerande faktor i Blekinge skärgård som vi sportfiskare inte kan sluta tänka på. Möjligheten att få "den där".. Den där riktigt stora fisken som man tidigare bara sett på bilder! Nu är det ett tag sedan jag fick något riktigt stort men det sista jag skulle göra är att ge upp hoppet om att få en till bjässe!!

Det är svårt, men det är värt det
                Senast ändrad av Grävlingen; 2011-05-03, 05:20.
                Där alla tänker lika tänker ingen särskilt mycket!

Kommentera

Tack för alla svaren! Vi fiskar oftast i grunda vikar, ja vi har båt. Eriksberg där trumman o buster fiskade är "privat" men fisken har all möjlighet att röra sig in och ut ur viken. Dessutom blir där också rätt utfiskat när tyskarna kommer.
                  Det som känns surt är ju att vi kan ju inte alltid va i fel väder och tid.. Men men, vi ska nöta på! Har fiskat några gånger i sjö också, har varit stendött, vet dock ej om leken är igång, tack för svaren återigen!!

Kommentera

Bästa fisket har jag oftast när jag inte bryr mig om jag får fisk, utan bara njuter av att vara ute!

Kommentera

Jag nötte hela förra sommaren med jerk efter gädda, fick bara småskit .. men iofs var det sommar.. idag träffade vi verkligen rätt när vi var ute och fick ett par gäddor varav min första "stora" på jerk 4-5 kg vägde den nog iallafall! Jag är glad =) Nu vill man ha en på 10 hihi

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                      64 svar
                      15 246 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg .art
                      av .art