Göswobbler storlek? (snabbfråga) - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Göswobbler storlek? (snabbfråga)

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Grabben vill ju ha en Rapala. Det du ska ha då är en eller flera Rapala deep taildancer, den går djupt som attan. Vill du fiska lite mindre djupt funkar en vanlig taildancer. Nu vet jag iofs inte om de modellerna tilverkas fortfarande. Tror dom har något som heter "trols to" typ.
    Men du måste ju inte ha en rapala som du nog förstått. Viktigast är tålamod. Skitfiske!

Kommentera

Ursprungligen postat av Reflex Visa inlägg
      Hej!

Jag har en snabbfråga jag jättegjärna skulle vilja ha svar på:

Hur stor ska en göswobbller vara?
      Jag hade inte tänkt fiska några jättestora men ett par storlekar som funkar nästan på alla.

Snälla svara jag vill gjärna veta så jag vet vilka jag ska köpa!

Tack.
      Hej Mattias Östrand;

Jag har trollingfiskat efter Gös i Mälaren sedan 1953 och spinnfiskat efter Gös i Östersjön sedan 1957. Fiskejournal över alla egna fisketurer och fångster har jag fört sedan 1961. Under alla dessa år har jag via fiskejournalerna kommit fram till att de flesta Gösar jag själv fått har fångats på wobbler mellan 9 och 15 cm längd.

Visst fick jag varje sommar under månaderna juni-augusti många Gösar vid trolling på 9-12 cm Päijänne och Rapala wobbler åren 1953 - 1970, men åren därefter fångades både fler och större Gösar på 9-16 cm grundgående Bomber B14A, B15A och B16A och djupgående 9-12 cm Bomber B24A och B25A http://www.trumman.com/bomber/bomber.htm samt 10 - 15 cm Swim Whizz Nr 4 och Nr 6 wobbler http://www.trumman.com/sw/swim_whizz.htm. I slutet på 1970-talet blev Cotton Cordells Wally Diver CD6 och CD7 samt Deep Diving Red Fin CD9 mina nya Gösfavoriter http://www.trumman.com/cordell/cordell.htm. Åren 2003-2005 började jag trolla mer och mer med djupgående Smithwick ASSRB-1200 och ASSRD-1200 http://www.trumman.com/smithwick/rattlin_rogue.htm, eftersom Smithwick jämfört med andra wobbler för det mesta fångade både flera och större Gösar vid varje Göstrollingtur och på den vägen är det än idag....

När det gäller färger på wobbler har den klassiska "Rödluvan" vita wobblern med rött huvud fångat Gös i alla vatten. Andra favoritfärger på wobbler är guldsidor med fluororange rygg, gula sidor med orange buk och grön rygg, gula wobbler med orange huvud och färgen Clown med silversidor, guldrygg och rött huvud samt min egen Mälarfavorit silversidor med blå rygg.

Bästa trollingfarten för mig har 1,3 knop (SOG=Speed Over Ground) varit. En varierande trollingfart mellan 1,2 och 1,5 knop är ofta ett fartområde som lockar till de flesta Göshuggen....

Go for the Big Walleyes!

Old Firehand

Kommentera

Manns 20+ och cotton cordell deep redfin är bäst om du fiskar lite djupare. Dessa är väl 12-15cm eller ngt.

Kommentera

Ursprungligen postat av jerklimpan Visa inlägg
          Rapala har nån som heter Tail dancer den är okej å Rapala huskey deep . Minnow är väl den där lustiga betet som man låter hänga kvar i butiken.
          Vanliga Rapala orginal är bra också du kan alltid blya ned betet med gummisnodd.

/fredrik
          Vad menas att blya ned betet med gummisnod?

Kommentera

ta ett vanligt bly sänke och fäst det någon meter framför betet på huvudlinan med hjälp av ett gummiband. Sänket gör så att betet åker ner några extra meter beroende på hur mycket bly du använder.

Kommentera

Ursprungligen postat av Falken Visa inlägg
              ta ett vanligt bly sänke och fäst det någon meter framför betet på huvudlinan med hjälp av ett gummiband. Sänket gör så att betet åker ner några extra meter beroende på hur mycket bly du använder.
              ok tack!

Jag hade inte tänkt att ha sänken och djupriggar och sånt, bara djupgående wobbler funkar det verkligen bra?

Kommentera

Bara för att klargöra, ska du trolla eller kasta från land?

Kommentera

Ursprungligen postat av gäddgurun Visa inlägg
                  Manns 20+ och cotton cordell deep redfin är bäst om du fiskar lite djupare. Dessa är väl 12-15cm eller ngt.
                  Hej Daniel "Gäddgurun" Eriksson;

Jag har ganska många Manns 20+ i mina egna Gösfiskeboxar. De är mycket bra på att fånga Gös vid trolling på Mälaren (speciellt under senare hälften av augusti) och nere i Trosa skärgård runt Mörkö...om man inte kör med flera beten bredvid varandra med några meters mellanrum.

De Manns 20+ och även de Manns Magnum S 18+ och Manns Magnum S 30+ jag äger och emellanåt trollar med har en otrolig förmåga att dra snett utåt sidorna och haka fast i andra wobbler några meter vid sidan av dem. Wobbler som drar snett i vattnet kan bli ganska jobbiga när solen dalat i väster! Därför använder jag inte Manns wobbler vid Göstrolling på Mälarens enskilda frivatten där jag helst kör med tio spön och tio beten varav sex beten bakom Off Shore OR-12 sidoparavaner och fyra beten vid sidan av och bakom båten.... med 1,3 knops trollingfart (SOG)....

Mina favorittrollingbeten de senaste fem åren har Smithwick ASSRB-1200 och ASSRD-1200 varit. Se här http://www.trumman.com/smithwick/rattlin_rogue.htm .

Nu i år ska jag hårdtesta och lägga ner massor av Göstrollingtimmar på 2011 års trollingnyheter Wally Stinger och Wally Stinger Magnum från Cotton Cordell som du som vill fånga Stora Gösar kan läsa om här http://www.trumman.com/nyheter/nyheter_2011.htm .

Go for the Big Walleyes!

Old Firehand
                  www.trumman.com ....där du hittar wobbler som fångar Gös!

Kommentera

Ursprungligen postat av Reflex Visa inlägg
                    Vad menas att blya ned betet med gummisnod?
                    Hej Mattias Östrand;

Läs mitt Gösfisketips här:

Old Firehand Göstips Nr 26. PÄRONSÄNKE OCH GUMMISNODD.

För ett framgångsrikare trollingfiske efter Gös, Lax, Röding och Öring kan man, för att hitta fisketurens vinnande fångstdjup, blya en wobbler eller ett lättare trollingskeddrag med päronsänke och gummisnodd.

Ett bra sätt att fästa päronsänket vid trollinglinan är att använda en vanlig beige kontorsgummisnodd (1,5 x75 mm). För gummisnodden genom öglan på päronsänket. Trä sedan gummisnodden genom öglan på gummisnodden utanför päronsänket och dra åt så att det blir en snara. För sedan päronsänket med gummisnodden två eller tre varv runt linan och trä därefter päronsänket igenom öglan på gummisnodden igen och dra försiktigt åt knuten. Där sitter päronsänket på trollinglinan utan att glida! För du päronsänket bara ett varv runt linan innan du drar åt knuten på gummisnodden glider päronsänket långsamt men säkert ner mot wobblern eller trollingskeden och hindrar betets lockande gång... och du får börja om från början.

När jag och mina vänner trollingfiskar brukar vi ha päronsänket fastknutet med gummisnodd 8-10 meter framför betet för att lättare kunna dra av gummisnodden i knuten med Gösen. Laxen eller Öringen tryggt simmande 6-8 meter bakom aktern på båten.

Att placera sänket 8-10 meter framför betet vid trolling har även andra, påtagbara fördelar. Sänket fångar ofta upp fritt svävande skräp och växtdelar i vattnet utan att skräpet som följer linan så lätt driver vidare och fastnar på betet och blockera dess gång. Med sänket 8-10 meter framför betet skräms eller irriteras inte den efterföljande fisken lika lätt som när sänket bara är någon enstaka meter framför betet.

Många Gösfiskare trollar Gös och har djupriggar på båten. För att få ner wobblerna på önskade trollingdjup vid pelagisk trolling sommartid kan man istället för djuprigg även använda leadcorelina (flerfärgad dacronlina med blykärna och ny färg vid var tionde meter eller yards) eller 30, 50, 70, 90 och ända upp till 150 grams päronsänken av bly fastsatta med gummisnodd 10 meter framför respektive wobbler. Med 30 grams sänke går wobblern 2 – 2,5 m djupare, med 50 gram 3 – 3,5 m djupare, med 70 gram 4,5 -5 m djupare osv, men man får själv testa sig fram därför att linlängd, lindiameter och trollingfart också påverkar wobblerns djupgående med 10 - 30 % åt båda hållen. Fiskar man efter pelagisk Gös kan man alltid använda päronsänke och gummisnodd utan problem!

Glöm aldrig att Gösen också kan gå högt upp i vattnet nära vattenytan. Ibland och speciellt efter solnedgången är det oerhört produktivt att köra med en helt oblyad silver- eller guldglänsande wobbler närmast vattenytan i propellervirvlarna 8-12 m bakom akterspegeln.

Go for the Big Walleyes!

Old Firehand
                    Senast ändrad av Old Firehand; 2011-04-28, 18:34.

Kommentera

Ursprungligen postat av Leon Visa inlägg
                      Bara för att klargöra, ska du trolla eller kasta från land?
                      Trolla

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                      64 svar
                      15 019 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg .art