Westins jätte "Gamla" modellen - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Westins jätte "Gamla" modellen

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Westins jätte "Gamla" modellen

Hej !

Någon som kan förklara skillnaden på Westins jätte den "Gamla" modellen och den nya ? Ser att många saknar den gamla....

Den största skillnaden är att de gamla är dyrare och har en något bättre gång i vattnet

Du får slanta 3-500:- för en gammal westin
    Senast ändrad av mobetahl; 2011-04-26, 21:23.

Kommentera

Ok tror inte det är värd pengarna.. de nya westinarna fångar ju Gäddor på löpande band men tack för svaret!

Kommentera

Jag tycker dom gamla har en något mer slingrande gång, men ändå ganska yvig. Dom nya är mer styva i gången. Jag har köpt alla mina gamla på tradera för mellan 150 o 180 kr ungefär, några av dom har varit nyskick...
        I´m the son of rage and love the Jesus of suburbia //Billy Joe Armstrong

Green day på Ullevål 4/6-10
        Green day på Wembley stadium 19/6-10

Green days American idiot musical på broadway 27/2-11

Kommentera

Westinare nya som gamla funkar fan ALLTID, betet är som "felsäkert läge" att fiska med

Kommentera

gammla westinare är inte alltid bra ! att köpa gammla westinare för 300-500kr är att köpa grisen i säcken . nya westinare wobblar exakt som en westinare ska göra , men en gammal magisk westinare fångar mer fisk !!!

varför ?
            jo dom gammlas styrka ligger i dom små felen i tillverkningen ! små fel som gör dom till unika individer , dom bästa gammla westinarna kan halta lite i gången ,göra små avstickare ,vissa går grundare osv
            ett trolling bete som inte fiskar monotont

inget ont om dom nya westinarna men vissa gammla är helt magiska !

mobetahl felsäket läge är westinare på alla spön
            Senast ändrad av mangeboy79; 2011-04-27, 10:21.

Kommentera

Ursprungligen postat av Extreme_pike Visa inlägg
              Hej !

Någon som kan förklara skillnaden på Westins jätte den "Gamla" modellen och den nya ? Ser att många saknar den gamla....
              Hej Extreme Pike;

Den 23 cm långa wobblern Westins Jätte "Original" tillverkades på 1970-talet i vakuumform av betestillverkaren Ingvar Westin i Skutskär. Originalet var smalare i kroppen sett både uppifrån och från sidan än dagens modell. Avsikten var att Westins Jätte skulle vara flytande, men många av Ingvars Jättar läckte in vatten genom skruvöglehålen i nosen, under buken och i stjärten. Då blev många av mina egna Westins Jätte långsamt sjunkande och som en självsökande magnet för de Stora Gäddorna.

Vi i Team Saida spinnfiskade Gädda på 1970-talet och början av 1980-talet både i Mälaren, Stockholms skärgård och Trosa skärgård månaderna oktober - december tills isen lade sig med "svävande" eller långsamt sjunkande Westins Jätte. För att få rätt vikt och den sällsynt huggstimulerande, vaggande och slingrande Westinsgången brukade vi skruva ur "gardinöglorna", klyva wobblerna på längden och förse alla våra Westinare med genomgående tackel av rostfri cykeleker.Samtidigt som vi limmade ihop wobblerhalvorna fäste vi 12-15 gram bly mot insidan av buken......

Go for the Big Ones!

Old Firehand

Ps. Att vi skruvade ur "gardinöglorna" och monterade genomgående rostfria tackel (krokupphängningar) i våra dåtidens Westins Jätte berodde på att Stora Gäddor hade en sällsynt förmåga att behålla Westinarna i käften och endast lämna ifrån sig skruvöglorna i nosen när vi gjorde hårda mothugg.....Ds.
              Senast ändrad av Old Firehand; 2011-04-27, 11:34.

Kommentera

Tack för alla svar.. riktigt seriös fiske på sista inlägget ! Kul att läsa !

Kommentera

OF, har du inga bilder på hur du gjorde detta med westinarna? någon annan som har haft problem med att man bara fått en nosögla vid mothugg.. blir ju nervös nu !
                  sigpic

www.haavet.wordpress.com

Kommentera

Ursprungligen postat av Markusth Visa inlägg
                    OF, har du inga bilder på hur du gjorde detta med westinarna? någon annan som har haft problem med att man bara fått en nosögla vid mothugg.. blir ju nervös nu !
                    Hej Markus Thulin;

Påminn mig till hösten om att jag ska lägga upp massor av helt nya Monstergädd- och Gösbilder här på FiskeSnack till mina gamla tips och och skriva 16 nya Gäddfisketips samt visa dig och andra Gäddfiskare steg för steg med bilder och teckningar hur man förbättrar gången på gamla jerkbaits och wobbler. Det enda som krävs är att min son eller dotterdotter lär mig handskas med min moderna Cannon EOS550D/EF-S18-55 IS digitala kamera. Kanske blir det till senhösten eller nästkommande vinter som de får tid att lära mig hur man handskas med moderna prylar...

Nu är det dags att fånga några Petter-Gäddor som den här http://www.trumman.com/fisketips/galleri_48.htm eller den här http://www.trumman.com/fisketips/galleri_47.htm... Jag vet exakt var de Stora Gäddorna finns av vad de helst biter i...

Go for the Big Ones!

Old Firehand
                    www.trumman.com - http://www.trumman.com/sw/swim_whizz.htm
                    Nobody & Nothing is forever!

Old Firehand
                    www.trumman.com -

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg