Båtstöld - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Båtstöld

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Båtstöld

Sedärja. Nu har även jag drabbats.
    Natten mellan onsdag och torsdag förra veckan var det några bovar i min trädgård och snodde min båt. Jag märkte inget förrän grannen ringde vid sju-tiden och frågade om jag saknade min båt.

10 minuter efter polisanmälan ringer Polisen upp igen och säger att de har fått in ett tips om en båt som står parkerad på ett undanskymt ställe.
    Jag åker till platsen och anländer samtidigt som polispatrullen. Det var min båt. Motorn var dock borta. En Yamaha 50 4t 2008.
    Riktigt surt. Visserligen är båtekipaget försäkrat men självrisken gör ju ett rejält hål i plånboken som jag gärna skulle klara mig utan.

Båten var fastlåst runt ett träd med en klass3-kedja och ett klass3-lås. Bovarna har antagligen kylt låset och slagit av bygeln. Mitt "värsting"-motorlås bröts loss förhållandevis enkelt. Skadorna på akterspegeln var ringa. Motorlåset var av den typen som täcker flera motorbultar. Jag hade även ett lås på dragkulan - dock inte klass3.

Frågan är hur jag ska skydda mig mot liknande aktiviteter i framtiden. Jag funderar på att ta bort hjulen på kärran i samband med vintern. Under säsong funderar jag på att förstora ett av hålen genom fälgarna och dra kedja igenom hjulen.
    Yamahas motorer från och med 2011 har inbyggd startspärr vilket förhoppningsvis gör det svårare.

Någon som har ett tips?

Båten stod parallellt med garage-uppfarten så bovarna tog en stor risk att bli upptäckta. De blev iakttagna så det finns signalement på både bovar och bilen som användes.
    Ät inte gul snö!

Tråkigt att höra. Jag "klarade" mig och blev "bara" av med raglageboxen, trycktank, propeller, batteri. Motorn satt kvar, Yamaha 50F -01. Som sagt, ett hål i plånboken och några arbetstimmar senare som funkar det igen.
    Jag har även hört mig för kring detta med att skydda ekipaget/Trailern med genomgående kedjor på båda hjulen. Det kommer nog en idé på lösning snart och då ska jag dela med mig av den.
    Team HM 1:a King of Mälaren våren -09

"Pisces natare oportet"

Kommentera

Trist att höra, men vill någon sno något så är det inte svårare än att göra det. - självklart vill man ha det så enkelt som möjligt för sig som "tjuv" men är omöjligt i princip att stoppa dem.

/M
      Mina Placeringar:
      2:a plats - Mälaren Mästerskapet Höstupplagan - Team Tail.
      2: plats - Fångade tävlingens näst största gädda 100+ Roslags Pike

Kommentera

Ursprungligen postat av Mikael S Visa inlägg
        Trist att höra, men vill någon sno något så är det inte svårare än att göra det. - självklart vill man ha det så enkelt som möjligt för sig som "tjuv" men är omöjligt i princip att stoppa dem.

/M
        Håller med, är i stort sett omöjligt att få stopp på stölderna.

Värsta hänglåsen för över 500 spänn knäcks med en flaska kylspray för 79:-, kommer de inte åt motorlåset så sågas hela akterspegeln loss med en 18 Volts tigersåg.

Skruva lös däcken på trailern är nog en rätt säker åtgärd men inte 100%íg. Men vem fan vill lägga ner den tiden varje gång man ska åka och fiska. Plocka lös handsken på trailern går men de köper enkelt en ny på Classes eller Biltema.

En lång härdad stång genom båda fälgarna men lås i änden gör det lite svårare men lås knäcks ju ganska enkelt.

Parkerar man däremot in ekipaget så att man inte kommer åt det så är det väl lite säkert, men man är ju inte alltid hemma med sin bil.

Blev nervös nu, båten står hemma på garageuppfarten....
        Tävling - Sveriges mest misslyckade gäddfiskare! Flest nedlagda fisketimmar utan en 10+.......

Slår du mig så är du värdelös! Så det så!

Läs min fiskeblogg:

http://blogg.fjallfoto.se

Kommentera

Så jävligt att folk inte kan skilja på mitt och ditt. Blir lika förbannad varje gång man läser om sånt här.

Går inte att rigga ett larm på något sätt? Bor man i närheten av andra så lär ju tjuvarna bli skapligt nervösa om det blir ett jävla liv rätt som det är.
          Team Skatbo - Följ gärna vårat (oftast misslyckade) fiske på vår blogg!

Kommentera

Ursprungligen postat av Da_Moose Visa inlägg
            Parkerar man däremot in ekipaget så att man inte kommer åt det så är det väl lite säkert, men man är ju inte alltid hemma med sin bil.

Blev nervös nu, båten står hemma på garageuppfarten....
            Vid en annan båtstöld i länet där båtekipaget var instängt bröt de upp bilen och flyttade på den. Därefter skar de sönder alla fyra däcken på bilen.
            Ät inte gul snö!

Kommentera

Fy fan vad tråkigt!
              Blev själv av med en Honda 30 hk för ett par år sen. Båten stod hemma i min trädgård, olåst och oförsäkrad.
              Det blev en dyr läropeng....
              Mvh Micke

Kommentera

Kolla på en klass 4 kätting med lås, skiljer rätt mycket på klass 3 och 4.
                Kommer själv skaffa detta. 4an lär dom inte få upp med varken kylspray eller bultsax. Vill dom så går det säkert men då kommer dom föra ett herrans liv i din närhet. Drar man detta runt trailern och något fast monterat så har du vunnit mycket. Om inte trailern sitter fast i något så drar dom bara iväg med den, oavsett låset som sitter på handsken.
                Blir lika förbannad varje gång jag hör sånt här skit.
                www.stampelures.se

Kommentera

Vinterförvara trailern på pallbockar.
                  A bad days fishing is better than a good day at work.

http://tenkarasverige.blogspot.com/

http://www.salmosalarfishing.se

Kommentera

Besök en svets verkstad och be dom göra ett, lätt och smidigt och bygga och nästan omöjligt och öppna utan föra en jävla massa oväsen

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    64 svar
                    15 021 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg .art
                    av .art