Sedärja. Nu har även jag drabbats.
Natten mellan onsdag och torsdag förra veckan var det några bovar i min trädgård och snodde min båt. Jag märkte inget förrän grannen ringde vid sju-tiden och frågade om jag saknade min båt.
10 minuter efter polisanmälan ringer Polisen upp igen och säger att de har fått in ett tips om en båt som står parkerad på ett undanskymt ställe.
Jag åker till platsen och anländer samtidigt som polispatrullen. Det var min båt. Motorn var dock borta. En Yamaha 50 4t 2008.
Riktigt surt. Visserligen är båtekipaget försäkrat men självrisken gör ju ett rejält hål i plånboken som jag gärna skulle klara mig utan.
Båten var fastlåst runt ett träd med en klass3-kedja och ett klass3-lås. Bovarna har antagligen kylt låset och slagit av bygeln. Mitt "värsting"-motorlås bröts loss förhållandevis enkelt. Skadorna på akterspegeln var ringa. Motorlåset var av den typen som täcker flera motorbultar. Jag hade även ett lås på dragkulan - dock inte klass3.
Frågan är hur jag ska skydda mig mot liknande aktiviteter i framtiden. Jag funderar på att ta bort hjulen på kärran i samband med vintern. Under säsong funderar jag på att förstora ett av hålen genom fälgarna och dra kedja igenom hjulen.
Yamahas motorer från och med 2011 har inbyggd startspärr vilket förhoppningsvis gör det svårare.
Någon som har ett tips?
Båten stod parallellt med garage-uppfarten så bovarna tog en stor risk att bli upptäckta. De blev iakttagna så det finns signalement på både bovar och bilen som användes.
Natten mellan onsdag och torsdag förra veckan var det några bovar i min trädgård och snodde min båt. Jag märkte inget förrän grannen ringde vid sju-tiden och frågade om jag saknade min båt.
10 minuter efter polisanmälan ringer Polisen upp igen och säger att de har fått in ett tips om en båt som står parkerad på ett undanskymt ställe.
Jag åker till platsen och anländer samtidigt som polispatrullen. Det var min båt. Motorn var dock borta. En Yamaha 50 4t 2008.
Riktigt surt. Visserligen är båtekipaget försäkrat men självrisken gör ju ett rejält hål i plånboken som jag gärna skulle klara mig utan.
Båten var fastlåst runt ett träd med en klass3-kedja och ett klass3-lås. Bovarna har antagligen kylt låset och slagit av bygeln. Mitt "värsting"-motorlås bröts loss förhållandevis enkelt. Skadorna på akterspegeln var ringa. Motorlåset var av den typen som täcker flera motorbultar. Jag hade även ett lås på dragkulan - dock inte klass3.
Frågan är hur jag ska skydda mig mot liknande aktiviteter i framtiden. Jag funderar på att ta bort hjulen på kärran i samband med vintern. Under säsong funderar jag på att förstora ett av hålen genom fälgarna och dra kedja igenom hjulen.
Yamahas motorer från och med 2011 har inbyggd startspärr vilket förhoppningsvis gör det svårare.
Någon som har ett tips?
Båten stod parallellt med garage-uppfarten så bovarna tog en stor risk att bli upptäckta. De blev iakttagna så det finns signalement på både bovar och bilen som användes.
Kommentera