Tjuvfiske?Vad gäller, vad har fiskepolisen rätt att göra? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Tjuvfiske?Vad gäller, vad har fiskepolisen rätt att göra?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av cyrill Visa inlägg
    I Stockholms Ström är iaf tillsyningen ett skämt. Det är gratis men ingen verkar kolla efterlevnaden av de enkla regler som finns. Senast förra eckan såg jag en havsöring tas upp, inte mätas och läggas levande i en ICA-kasse.
    Precis som du påpekar är det fantastiska fisket som erbjuds i Stockholms innerstad helt fritt och likaså är den tillsyn som sker helt ideell. Då fisket är fritt finns inga medel inom den redan kraftigt undersatta fiskevården för att ha en effektivare och avlönad tillsyn.

Gillar du att fiska i området och vill att fisket utvecklas som du vill, varför inte bli tillsyningsman? Pratar man med förvaltaren av fisket (i detta fall Stockholm Stad) så får du säkerligen kursen betald (som kostar 300kr) och blir beviljad ett förordnande så att du kan utöva tillsyn på området. Att gå kursen tar tre kvällar och kan göras under vår/höst på Sportfiskarnas huvudkontor i Bromma.

Kommentera

Jag argumenterar absolut inte för att tjuvfiska. Det är kontraproduktivt, de flesta regler finns av en anledning även om de kan tyckas snåla ibland. Tycker fisket tappar värde totalt om man är ute i gränslandet, helt omöjligt att slappna av och njuta. Tycker även att de tillsyningsmän som ofta jobbar ideellt gör ett bra jobb. Hur som.

Jag tycker att det är ett orimligt straff att få utrustning/båt/bil förverkade och har se att det kan hålla. Mig veteligt fungerar det inte så i någon annan del av sammhället, de som drar från bensinstationen får ju t.ex. inte skotern beslagtagen. Det står ju även i den citerade lagtexten eller vad det nu är ovan att:
      "En fisketillsynsman får även ges förordnande att ta egendom i beslag enligt 47 §." Att någon får gest tillstånd är ju nåt annat än att alla har det. Vad händer med beslagtagen utrustning? Som jag har förstått det så kan man få sina prylar beslagtagna om man inte kan visa upp id-handling, som en pant? Men det är kanske var någon som hoppades att det skulle fungera så som sa det Jag förstår att man som fisketillsyningsman gärna använder det som skrämseltaktik, det är ju väldigt effektivt.

Hejja tillsynen men jag är jävligt nyfiken på vad som gäller.
      När drar vi?

Kommentera

Ursprungligen postat av kjeellman Visa inlägg
        kom att tänka på en grej om man är ute i sin egen båt och har eget fiskekort men sedan tar med en kompis som har egen utrustning men är med i min båt och inte har fiskekort. har de rätt att beslagta min båt då? eftersom att min kompis "använder" den i sitt tjuvfiske!? vore jobbig o komma hem till pappa o säga att hans båt för 180000kr är borta
        Vem som äger båten är tar man ingen hänsyn till, den användes ju under det olaga fisket. Alltså kan den förverkas liksom kompisens utrutstning, annars kan man alltid säga till tillsyningsmanen att detta inte är min utrustning därför kan ni inte ta den i beslag.
        Tumlaren
        trolling är livet

Kommentera

det kan ju bli lite jobbigt då haha

Kommentera

Ursprungligen postat av LazziLax Visa inlägg
            Många av mina fiskepolare är fiskeguider,men ingen är tjuvfiskare vad jag vet.
            Jag skojade lite med dig, men du kanske missade det?
            Team Gorilla.

"No Monkey Business"

--Mer fiske, mindre fruntimmer--

Kommentera

Ursprungligen postat av Tumlaren Visa inlägg
              Vem som äger båten är tar man ingen hänsyn till, den användes ju under det olaga fisket. Alltså kan den förverkas liksom kompisens utrutstning, annars kan man alltid säga till tillsyningsmanen att detta inte är min utrustning därför kan ni inte ta den i beslag.
              Tumlaren
              Vad händer med ens egen utrustning i det fallet? Dem lär ju inte kunna ta mina spön om jag har fiskekort men inte polaren har det? eller? För i det fallet så används ju inte mina spön till att bedriva han tjuvfiske.

Kommentera

Ursprungligen postat av thejocce Visa inlägg
                Vad händer med ens egen utrustning i det fallet? Dem lär ju inte kunna ta mina spön om jag har fiskekort men inte polaren har det? eller? För i det fallet så används ju inte mina spön till att bedriva han tjuvfiske.
                Det är alltid problem när en är laglydig och den andra inte är det, men den utrustning som du själv håller i och har på dej kan vara svår att förverka. Men resten av utrustningen kan förverkas om du inte kan bevisa att det är din utrustning, så fiskar du tillsammans med någon som sysslar med olaga fiske så märk din utrustning med namn så kanske du kan få behålla den eller i värsta fall hämta den hos polisen.
                Hade det varit jag så hade jag inte fiskat i samma båt som någon som inte har löst fiskekort, han eller hon hade fått fiska i egen båt eller från land.
                Tumlaren
                trolling är livet

Kommentera

Ursprungligen postat av MastaPike Visa inlägg
                  Precis som du påpekar är det fantastiska fisket som erbjuds i Stockholms innerstad helt fritt och likaså är den tillsyn som sker helt ideell. Då fisket är fritt finns inga medel inom den redan kraftigt undersatta fiskevården för att ha en effektivare och avlönad tillsyn.

Gillar du att fiska i området och vill att fisket utvecklas som du vill, varför inte bli tillsyningsman? Pratar man med förvaltaren av fisket (i detta fall Stockholm Stad) så får du säkerligen kursen betald (som kostar 300kr) och blir beviljad ett förordnande så att du kan utöva tillsyn på området. Att gå kursen tar tre kvällar och kan göras under vår/höst på Sportfiskarnas huvudkontor i Bromma.
                  Det skulle jag väl kunna tänka mig att göra eftersom jag ofta är vid strömmen och känner många av de som ofta är där. Problemet är att min fysik kanske inte är lämpad för det våld jag har hört att tillsyning kan sluta i...

Kommentera

Ingen gillar väl att tjuvfiska, men när man släpper tillbaka precis all fisk man tar upp i båten ska det väl inte behövas ett fiskekort??
                    Men kanske bara är jag som tycker så, dock så har jag 4 st olika årskort i de sjöar jag fiskar i!!
                    Ville bara lufta min åsikt

Kommentera

Ursprungligen postat av bjorn87king Visa inlägg
                      Ingen gillar väl att tjuvfiska, men när man släpper tillbaka precis all fisk man tar upp i båten ska det väl inte behövas ett fiskekort??
                      Men kanske bara är jag som tycker så, dock så har jag 4 st olika årskort i de sjöar jag fiskar i!!
                      Ville bara lufta min åsikt
                      Hur skall jag som tillsyningsman kunna kontrollera att du verkligen sätter tillbaka all fisk, om än så detta vore sant, kommer alla att säga att de sätter tillbaka all fisk de får (men detta händer bara när tillsyningsmannen finns i närheten annars åker all fisk ner i kassen).
                      Tumlaren
                      trolling är livet

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                      64 svar
                      15 051 visningar
                      1 gilla