Tjuvfiske?Vad gäller, vad har fiskepolisen rätt att göra? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Tjuvfiske?Vad gäller, vad har fiskepolisen rätt att göra?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Tjuvfiske?Vad gäller, vad har fiskepolisen rätt att göra?

Jag har alltid undrat över vad en fiskepolis/vakt har för befogenheter enligt lagboken.
    Att dem får beslagta fiskegrejjerna , båten, bilen, trailer har man ju hört, men stämmer det?. Är fiskevakten en tjänsteman?
    Om jag vägrar lämna ifrån mig fiskegrejjerna vad är det klassat som för brott?

Hoppas någon kunnig kan upplysa mig i ämnet!

de är som poliser. om du inte gör som de säger så får de lov att skjuta dig på plats. ;D

Kommentera

Tillsyn m.m.
      34 § För tillsyn över efterlevnaden av denna lag och föreskrifter meddelade med stöd av lagen får regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer utse fisketillsynsmän.

För kontroll av efterlevnaden av denna lag och föreskrifter som meddelats med stöd av lagen samt föreskrifter om fisket i EU:s förordningar om den gemensamma fiskeripolitiken har fisketillsynsman som förordnats därtill och annan befattningshavare hos Fiskeriverket, länsstyrelsen eller annan myndighet i vars uppgifter det ingår att övervaka efterlevnaden av bestämmelser om fiske rätt att
      1. få tillträde till fartyg, fordon, områden, anläggningar, byggnader, lokaler och andra utrymmen där fisk och utrustning för fisket förvaras eller hanteras för att där göra de undersökningar och ta de prover som behövs för tillsynen utan att ersättning lämnas,
      2. på begäran få de upplysningar och handlingar som behövs för tillsynen, och
      3. få den hjälp som behövs för tillsynen av den som är föremål för åtgärden.
      En fisketillsynsman får även ges förordnande att ta egendom i beslag enligt 47 §.
      Polismyndigheten ska på begäran lämna den hjälp som behövs vid tillsynen.
      Vid tillsyn för kontroll av efterlevnaden av EU:s förordningar om den gemensamma fiskeripolitiken gäller bestämmelserna i andra stycket också för EU:s institutioner och av institutionerna utsedda inspektörer.
      Övervakningen av fisket i Torneälvens fiskeområde får utföras av gemensamma finsk-svenska patruller. Vid gemensam övervakning i den svenska delen av fiskeområdet har behörig finsk personal observatörs status.
      Behöriga övervakningsmyndigheter ska vid behov utbyta information med finsk myndighet. Lag (2010:901).
      35 § De myndigheter som regeringen bestämmer får meddela de förelägganden och förbud som behövs för att denna lag, föreskrifter som meddelats med stöd av lagen eller föreskrifter om fisket i EG:s förordningar om den gemensamma fiskeripolitiken skall efterlevas. I beslut om föreläggande eller förbud får myndigheten sätta ut vite.
      Om någon inte rättar sig efter lagen eller föreskrifter som har meddelats med stöd av lagen eller inte följer ett meddelat föreläggande, får Fiskeriverket eller länsstyrelsen besluta om rättelse på hans bekostnad. I brådskande fall får ett sådant beslut meddelas utan föregående föreläggande. Lag (1995:1388).

47 § Om någon ertappas på bar gärning när han eller hon begår brott enligt denna lag, får beslag göras av fisk, redskap, fiskefartyg eller andra föremål som
      1. skäligen kan antas ha betydelse för utredning av brottet, eller
      2. kan antas bli föremål för förverkande enligt denna lag.

Kommentera

Tror inte att du löper någon risk om du bonntrollar lite, men yrkesmässigt fiske får ju inte bedrivas!
        Det finns ju tillsynsmän av en anledning och det du frågar kan uppfattas som att du begår olagligheter ute på vattnen.

Motfråga...
        Varför ställer du frågan?

Kommentera

Ursprungligen postat av Totte Visa inlägg
          Tror inte att du löper någon risk om du bonntrollar lite..
          Fast det beror nog på från vatten till vatten och tillsynsman till tillsynsman. Har själv varit nära på att få spön beslagtagna i Mälaren, soppatorsk på fel ställe och endast en el-motor att kunna ta sig hem med, jag gjorde de bästa av läget å trollade resten av sträckan, självklart dök dem upp precis när jag hade fått i sista spöt. Antingen visade jag något typ av personbevis och skaffa TDA-kort inom ett par dagar eller få grejerna beslagtagna "- dem där spöna ser dyra ut, vore ju synd att bli av med dem..." för att citera... Nu va dessa herrar trevliga och ett TDA-kort skulle jag skaffa vilket som i veckan, fick dessutom köpa ett par liter soppa av dem så jag kom hem fortare.

Kommentera

Ursprungligen postat av Totte Visa inlägg
            Tror inte att du löper någon risk om du bonntrollar lite, men yrkesmässigt fiske får ju inte bedrivas!
            Det finns ju tillsynsmän av en anledning och det du frågar kan uppfattas som att du begår olagligheter ute på vattnen.

Motfråga...
            Varför ställer du frågan?
            Tror nog det är mera tvärtom, när man läser om stora fiskefartyg som åker dit så beslagtas inga båtar och böterna motsvarar någon dagskassa för dem.
            Däremot så händer det nog då & då att "tjuvsportfiskare" blir av med utrustningen.

Skulle bötesbeloppet för en "tjuvsportfiskare" stå i proportion till ovanstående så skulle man få en böteslapp motsvarande 2 regnbågar eller 5 gäddor typ. Alltså par hundringar

Men det är bara vad jag tror.
            Ola

Kommentera

Ursprungligen postat av Ola Visa inlägg
              Tror nog det är mera tvärtom, när man läser om stora fiskefartyg som åker dit så beslagtas inga båtar och böterna motsvarar någon dagskassa för dem.
              Minst 1000kr är lägsta boten, annars är det 10-500*antal kW på motor(erna).

Kommentera

Har varit fisketillsyningsman i många år.Det jag beslagtagit 2ggr är kräftburar som upptäckts.De lämnades med en anmälan till polismyndigheten.Inga tjuvfiskare ertappades dock.Har flera ggr skrämt bort folk som tjuvfiskat och upptäckt oss på långt håll.Sprang en gång efter två fiskare ca 1km tills vi kom fram på en väg där de parkerat en bil.En av killarna satt i bilen med motorn igång och passagerardörren öppen åt den andra.Han hoppade in med flera spön utanför dörren och de körde iväg med en rivstart 25m framför mig och med fiskespön hållandes i handen utanför dörren.Tror aldrig de återkom.
                Syftet är nog inte att ta fast så många som möjligt utan att visa sig så mycket som möjligt.Och ensam ska man absolut inte vara när man är ute.

Kommentera

Varför ska man tjuvfiska? är det snålhet? sanningen kanske ligger på det mentala planet.
                  Jig-fishing är roligast.

Kommentera

Det stämmer vi som är tillsyningsmän,har vissa befogenheter som inkluderar beslagtagning av fiskegrejor om det är befogat.Om du som tjuvfiskare vägrar lämna uppgifter och dyligt så är det bara att ringa polisen så får de ta över.Skulle det bli handgemäng och du tex tillfogar en tillsyningsman ett slag tex så blir det hårdare straff eftersom vi är tjänstemän.Men varför tjuvfiska,kan inte vara så roligt att stå och fiska och bli skitnödig så fort det dyker upp någon person och vara orolig för att han ska be och få titta på fiskekortet.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    64 svar
                    15 050 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg .art
                    av .art