Tjuvfiske?Vad gäller, vad har fiskepolisen rätt att göra? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Tjuvfiske?Vad gäller, vad har fiskepolisen rätt att göra?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Antoliad Visa inlägg
    Jag talade med en tillsynsman idag, jag stod och fiskade på mitt vanliga gäddställe, får på en gädda och hör en röst "Hör du! Här får man inte fiska". Detta kom ju lite som en chock för mig, för jag var säker på att man fick fiska här och jag har fiskat där i 10 år. Vi löste dock detta genom att prata lite. Jag fiskade ju uppenbarligen gädda med mitt jerkspö, inte öring etc etc. Jag tror nog att om man ser seriös ut och förklarar sin sak så tror jag inte att det blir några problem, men det är väl från person till person. Sen vilka regler som gäller har jag ingen koll på. Detta var väl mest kuriosa och "hur det kan gå till"
    Känns jävligt snopet att man blivit av med ett av sina favoritställen bara sådär dock. Omedveten tjuvfiskare i 10 år, jaaadå...

Gäddan fick jag släppa i utan bild, kändes inte jättelägligt att be honom fota.
    Det är väl ändå så enkelt att det är fiskeförbud/krävs kort/tillstånd i alla vatten utom havet och vättern/vänern (osäker på de två) ?

Kommentera

Ursprungligen postat av lethul Visa inlägg
      Det är väl ändå så enkelt att det är fiskeförbud/krävs kort/tillstånd i alla vatten utom havet och vättern/vänern (osäker på de två) ?
      Jo det stämmer nog, grejen är att jag har kort för Ån i fråga, men att det var förbjudet just där hade jag ingen aning om, dåligt skyltat etc. Men han sa de bara tar ner skyltarna.

Till Fanny: Jo, visst har jag tjuvfiskat, mitt kort var ju inte värt ett jota just där! Sen att det ska påverka sportfisket tror jag inte, eftersom jag släpper tillbaka allt.
      Senast ändrad av Antoliad; 2011-05-20, 16:45. Anledning: Skrev samma sak 2 ggr

Kommentera

Ursprungligen postat av Antoliad Visa inlägg
        Jo det stämmer nog, grejen är att jag har kort för Ån i fråga, men att det var förbjudet just där hade jag ingen aning om, dåligt skyltat etc. Men han sa de bara tar ner skyltarna.

Till Fanny: Jo, visst har jag tjuvfiskat, mitt kort var ju inte värt ett jota just där! Sen att det ska påverka sportfisket tror jag inte, eftersom jag släpper tillbaka allt.
        Nu var det väl inte just det om du släpper tillbaka fisken eller inte jag åsyftade. Utan snarare just den där biten att du inte brydde dig att ta reda på vad son gällde utan fiskade glatt ändå. I det långa loppet är det nog inte det bästa uppträdandet, retar det "fel" person så kan ju konsekvenserna bli att allt sportfiske just där blir förbjudet för allt och alla.
        Team Fanny Farm

Kommentera

Ursprungligen postat av Team Fanny Farm Visa inlägg
          Nu var det väl inte just det om du släpper tillbaka fisken eller inte jag åsyftade. Utan snarare just den där biten att du inte brydde dig att ta reda på vad son gällde utan fiskade glatt ändå. I det långa loppet är det nog inte det bästa uppträdandet, retar det "fel" person så kan ju konsekvenserna bli att allt sportfiske just där blir förbjudet för allt och alla.
          Oj, då fattade jag fel! Jag säger inte att det är rätt som jag gjort :-). Det är redan helt förbjudet där dock (för allt och alla) och det har det alltid varit fick jag berättat för mig. Det är en skyddsaktion för öringen. Jag lägger in som försvar att jag vid yngre ålder (Jag är 19 nu) inte var lika nogrann att ta reda på vad som gällde där och när etc. Man fattade ju inte riktigt sånt när man var mindre.

Man får dra lärdom av sina misstag helt enkelt.

Kommentera

Om man har fiskat efter braxen i en å- där man inte har fiskekort, men på en plats som ligger riktigt nära en sjö- där man har fiskekort, vad för straff kan man få då? Det är en plats där strömmen just börjar ta i.

Vill gärna ha svar av en fisketillsyningsman!

Kommentera

Ursprungligen postat av gösen72 Visa inlägg
              Det stämmer vi som är tillsyningsmän,har vissa befogenheter som inkluderar beslagtagning av fiskegrejor om det är befogat.Om du som tjuvfiskare vägrar lämna uppgifter och dyligt så är det bara att ringa polisen så får de ta över.Skulle det bli handgemäng och du tex tillfogar en tillsyningsman ett slag tex så blir det hårdare straff eftersom vi är tjänstemän.Men varför tjuvfiska,kan inte vara så roligt att stå och fiska och bli skitnödig så fort det dyker upp någon person och vara orolig för att han ska be och få titta på fiskekortet.
              Ni har rätt att beslagtag utrustning. I övrigt har ni Princip inte mer rättigheter än någon annan. Men om någon vägrar eller gör motstånd är det bara backa och ringa polisen. Säkra bevis. Kanske ta bilder. Vittnen. Och det är väl också det ni får lära er i utbildningen (hoppas jag).

Utöver det har ni tjänstemannaskyddet, dvs förstärkt rättsskydd, vilket innebär att straffet blir lite hårdare vid våld mot en tjänsteman, än mot en privatperson. Sen har en tjänsteman förstärkta rättsskyddet livet ut. Om någon ser någon som inte längre jobbar som tillsynsman och tänker "Där är den jäveln som tog mina grejor för tre år sen" och spöar tillsynsmannen, räknas det som våld mot tjänsteman, fast han inte längre jobbar med det.

Men en fråga, har tjuvfisket ökat senaste åren?

Kommentera

Ursprungligen postat av Tumlaren Visa inlägg
                Det är rätt enligt lagen kan tillsyningsmanen ta bilen i beslag, men jag tror inte att detta sen kommer att hålla i rätten. Så bilen får han nog tillbaka, men inte övrig utrustning som fiskeutrustningen och eventuellt båt. Men det blir ju obehag, han får ju gå hem och sedan förklara att polisen har tagit bilen i beslag och att det kan dröja några dagar eller veckor innan han får tillbaka bilen.
                Vad är det för kompis du har, stjälar i varuhus också eller sticker från betalningen när han tankar bilen. Han gör ju sig själv en björntjänst, de flesta vattnen tar en del av fiskekortesavgiften till fiskevårdsarbeten för att förbättra fisket.
                Tumlaren
                Ja, eller varför inte beslagta fiskekläderna så tjuvfiskaren får gå hem naken. Eller hemnycklarna så han får sova ute.

Dumheter.

En bil är varken fiskredskap, fiskefartyg eller föremål som kan ha betydelse för utredning. Med mindre det är en fiskbil, amfibiebil eller liknande. Har det inte bevisvärde för själva brottet kan de inte beslagta det.

Den tillsynsman som beslagtar en bil har antingen missförstått lagen, utbildningen eller kan inte skilja på en bil och ett fartyg.

Ganska säker på att det tillsynsförordnandet hade rykt omgående pga dåligt omdöme.
                Senast ändrad av Silverfisk; 2014-08-08, 16:36.

Kommentera

Ursprungligen postat av kalle-h Visa inlägg
                  Om man har fiskat efter braxen i en å- där man inte har fiskekort, men på en plats som ligger riktigt nära en sjö- där man har fiskekort, vad för straff kan man få då? Det är en plats där strömmen just börjar ta i.

Går det att lösa fiskekort där du tänkt fiska? Om inte, kolla med markägare eller arrendator/FVO om du får fiska.
                  Fiskar du utan lov kan din utrustning beslagtas och du kan få böter.

Kommentera

Ursprungligen postat av saiko Visa inlägg
                    Har varit fisketillsyningsman i många år.Det jag beslagtagit 2ggr är kräftburar som upptäckts.De lämnades med en anmälan till polismyndigheten.Inga tjuvfiskare ertappades dock.Har flera ggr skrämt bort folk som tjuvfiskat och upptäckt oss på långt håll.Sprang en gång efter två fiskare ca 1km tills vi kom fram på en väg där de parkerat en bil.En av killarna satt i bilen med motorn igång och passagerardörren öppen åt den andra.Han hoppade in med flera spön utanför dörren och de körde iväg med en rivstart 25m framför mig och med fiskespön hållandes i handen utanför dörren.Tror aldrig de återkom.
                    Syftet är nog inte att ta fast så många som möjligt utan att visa sig så mycket som möjligt.Och ensam ska man absolut inte vara när man är ute.
                    Själv har jag tjuvfiskat i en å efter braxen, riktigt nära en sjö där jag har fiskekort en liten bit nedströms sjön i ett naturreservat. I naturreservatet får man inte fiska, men gränsen går en bit ut på sjön.

Jag undrar, vad för straff kan jag få? Jag tänker inte fiska där mer även om jag har fiskat i sjön inom naturreservatet några gånger nu.

Kommentera

Ursprungligen postat av kalle-h Visa inlägg
                      Själv har jag tjuvfiskat i en å efter braxen, riktigt nära en sjö där jag har fiskekort en liten bit nedströms sjön i ett naturreservat. I naturreservatet får man inte fiska, men gränsen går en bit ut på sjön.

Jag undrar, vad för straff kan jag få? Jag tänker inte fiska där mer även om jag har fiskat i sjön inom naturreservatet några gånger nu.

Eventuellt böter och beslagtagen utrustning som sagt var.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                      64 svar
                      15 242 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg .art
                      av .art