Ursprungligen postat av cyrill
Visa inlägg
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Tjuvfiske?Vad gäller, vad har fiskepolisen rätt att göra?
Collapse
X
-
Ursprungligen postat av bjorn87king Visa inläggIngen gillar väl att tjuvfiska, men när man släpper tillbaka precis all fisk man tar upp i båten ska det väl inte behövas ett fiskekort??
Men kanske bara är jag som tycker så, dock så har jag 4 st olika årskort i de sjöar jag fiskar i!!
Ville bara lufta min åsikt
Kommentera
-
Ursprungligen postat av fiskarlennart Visa inläggFiskekortet har du för att överhuvudtaget få fiska, att du släpper tillbaka all fisk är ditt eget val. Om vattnet i fråga kräver fiskekort har du ingen rätt att blöta ett drag, det är tjuvfiske i lagens mening även om du inte fångar någon fisk
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Henrik Nordberg Visa inläggLåt säga att man tjuvfiskar och får utrustningen tagen i beslag, kan man i ett senare skede lösa ut grejerna igen eller får man snällt gå och handla nya prylar?
MMats Söderholm
0702300493 eller mats@umeafishing.se
umeafishing.se
PB: Gädda 16580g (jerk) 16100g (ismete) Abborre 1380g
Kommentera
-
Ursprungligen postat av gösen72 Visa inläggDet stämmer vi som är tillsyningsmän,har vissa befogenheter som inkluderar beslagtagning av fiskegrejor om det är befogat.Om du som tjuvfiskare vägrar lämna uppgifter och dyligt så är det bara att ringa polisen så får de ta över.Skulle det bli handgemäng och du tex tillfogar en tillsyningsman ett slag tex så blir det hårdare straff eftersom vi är tjänstemän.Men varför tjuvfiska,kan inte vara så roligt att stå och fiska och bli skitnödig så fort det dyker upp någon person och vara orolig för att han ska be och få titta på fiskekortet.
"fiskeförbud mellan gamla kallholmens västra udde och utloppet från kvarnen. Samt brofästet norra till och med stavaselet utlopp under tiden 15e juni - 15aug undantaget öring och harr. Gäller dock ej landfångad fisk och sträckan miniforsarna upp till degerselet. Totalförbud i hela nedre stöttarn under augusti för lax/öring och endast tillåtet att spara öring över 40cm samt lax 50 cm under tiden juni. vanliga regler gäller övrig tid. blablabla .....................fortsättning "
Och sedan när man listat ut detta trots att det aldrig finns någon karta som visar dessa platser så ska man köra en timme bilorientering för att hitta den som säljer fiskekort. När man väl knackat på 10 hus och äntligen fått rätt vägbeskrivning och har tur nog att människan är hemma, så möts man av en 90åring som behöver 30minuter för att leta reda på ett kvittoblock och fiskekorten .Samtidigt som hans två stövare försöker hoppa upp i knäet på en hela tiden.
När man är klar att fiska är det 30minuter kvar till läggdags för ungarna.
Det blir lätt så att man antingen skiter i fiska eller skiter i att betala 50kr för ett fiskekort.
Och jag tycker om att fiska för mycket för att låta bli.
I övrigt så köper jag årskort på alla platser där jag fiskar mest.
Och det är inte för att jag tjänar på att köpa årskort jmf med dagskortRegel nr1:
Har man inte släppt styret har man inte ramlat.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Slaktmasken Visa inläggDet är lätt hänt att det blir tjuvfiske när det krävs tre dagars surfande för att först hitta ansvarigt fiskevårdssområde för en sjö/älv man sett ut. Sedan försöka förstå vilka sträckor som är lovliga och inte, Eftersom det alltid står t ex
"fiskeförbud mellan gamla kallholmens västra udde och utloppet från kvarnen. Samt brofästet norra till och med stavaselet utlopp under tiden 15e juni - 15aug undantaget öring och harr. Gäller dock ej landfångad fisk och sträckan miniforsarna upp till degerselet. Totalförbud i hela nedre stöttarn under augusti för lax/öring och endast tillåtet att spara öring över 40cm samt lax 50 cm under tiden juni. vanliga regler gäller övrig tid. blablabla .....................fortsättning "
Och sedan när man listat ut detta trots att det aldrig finns någon karta som visar dessa platser så ska man köra en timme bilorientering för att hitta den som säljer fiskekort. När man väl knackat på 10 hus och äntligen fått rätt vägbeskrivning och har tur nog att människan är hemma, så möts man av en 90åring som behöver 30minuter för att leta reda på ett kvittoblock och fiskekorten .Samtidigt som hans två stövare försöker hoppa upp i knäet på en hela tiden.
När man är klar att fiska är det 30minuter kvar till läggdags för ungarna.
Det blir lätt så att man antingen skiter i fiska eller skiter i att betala 50kr för ett fiskekort.
Och jag tycker om att fiska för mycket för att låta bli.
I övrigt så köper jag årskort på alla platser där jag fiskar mest.
Och det är inte för att jag tjänar på att köpa årskort jmf med dagskort
Inte en chans i helvetet att jag skulle utsätta mig för risken att bli av med min surt, dyrt förvärvade utrustning för en fisk?! Sen det där sköna dravlet med "då får dom försöka ta mina grejor"... Jamen grattis, våld mot tjänsteman sitter fint på CV´t. Är DET värt en fisk?[FONT="Arial Narrow"]-Ta hänsyn till andra vid vattnet.
-Ta med skräpet hem.
-Var ödmjuk.
-Njut. Sluta hetsa o stressa.
-En dålig dag på/vid sjön är FORTFARANDE bättre än en bra dag på jobbet. [/FONT]
http://mammatalar.blogspot.com , Knudor Fnugelfufens Flurbaderf...
Kommentera
-
Ursprungligen postat av KnudorFnugelfufen Visa inlägg
Inte en chans i helvetet att jag skulle utsätta mig för risken att bli av med min surt, dyrt förvärvade utrustning för en fisk?! Sen det där sköna dravlet med "då får dom försöka ta mina grejor"... Jamen grattis, våld mot tjänsteman sitter fint på CV´t. Är DET värt en fisk?
Men det var en oturlig olycka.Senast ändrad av Slaktmasken; 2011-05-19, 20:06.Regel nr1:
Har man inte släppt styret har man inte ramlat.
Kommentera
-
Jag talade med en tillsynsman idag, jag stod och fiskade på mitt vanliga gäddställe, får på en gädda och hör en röst "Hör du! Här får man inte fiska". Detta kom ju lite som en chock för mig, för jag var säker på att man fick fiska här och jag har fiskat där i 10 år. Vi löste dock detta genom att prata lite. Jag fiskade ju uppenbarligen gädda med mitt jerkspö, inte öring etc etc. Jag tror nog att om man ser seriös ut och förklarar sin sak så tror jag inte att det blir några problem, men det är väl från person till person. Sen vilka regler som gäller har jag ingen koll på. Detta var väl mest kuriosa och "hur det kan gå till"
Känns jävligt snopet att man blivit av med ett av sina favoritställen bara sådär dock. Omedveten tjuvfiskare i 10 år, jaaadå...
Gäddan fick jag släppa i utan bild, kändes inte jättelägligt att be honom fota.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Antoliad Visa inläggJag talade med en tillsynsman idag, jag stod och fiskade på mitt vanliga gäddställe, får på en gädda och hör en röst "Hör du! Här får man inte fiska". Detta kom ju lite som en chock för mig, för jag var säker på att man fick fiska här och jag har fiskat där i 10 år. Vi löste dock detta genom att prata lite. Jag fiskade ju uppenbarligen gädda med mitt jerkspö, inte öring etc etc. Jag tror nog att om man ser seriös ut och förklarar sin sak så tror jag inte att det blir några problem, men det är väl från person till person. Sen vilka regler som gäller har jag ingen koll på. Detta var väl mest kuriosa och "hur det kan gå till"
Känns jävligt snopet att man blivit av med ett av sina favoritställen bara sådär dock. Omedveten tjuvfiskare i 10 år, jaaadå...
Gäddan fick jag släppa i utan bild, kändes inte jättelägligt att be honom fota.
Kommentera
Foton
Collapse
-
av FunkenNån som provat detta batteri till elmotorn? Skapligt pris 2815kr på Amazon1 Foto
-
Kanal: Ljugarbänken
2025-02-15, 12:55 -
-
Svar till KEPWORTH Litiumbatteriav SpringarenSjukt att Svenska sportfiske butiker tar 10t för något man kan köpa för 2500kr, är det samma batteri...1 Foto
-
2025-02-17, 20:20 -
-
av HejtjofluxenHejsan!
Mitt ex lämnade kvar detta spö i min garderob för över två år sen och verkar inte...4 Foton-
2024-11-17, 23:18 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
|
64 svar
15 242 visningar
1 gilla
|