Tjuvfiske?Vad gäller, vad har fiskepolisen rätt att göra? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Tjuvfiske?Vad gäller, vad har fiskepolisen rätt att göra?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av cyrill Visa inlägg
    Det skulle jag väl kunna tänka mig att göra eftersom jag ofta är vid strömmen och känner många av de som ofta är där. Problemet är att min fysik kanske inte är lämpad för det våld jag har hört att tillsyning kan sluta i...
    Du kan tillkalla fler tillsyningsmän till platsen innan du konfronterar någon eller tillkalla polis ifall du känner att det finns risk för att situationen kommer bli hotfull.

Kommentera

Ursprungligen postat av bjorn87king Visa inlägg
      Ingen gillar väl att tjuvfiska, men när man släpper tillbaka precis all fisk man tar upp i båten ska det väl inte behövas ett fiskekort??
      Men kanske bara är jag som tycker så, dock så har jag 4 st olika årskort i de sjöar jag fiskar i!!
      Ville bara lufta min åsikt
      Fiskekortet har du för att överhuvudtaget få fiska, att du släpper tillbaka all fisk är ditt eget val. Om vattnet i fråga kräver fiskekort har du ingen rätt att blöta ett drag, det är tjuvfiske i lagens mening även om du inte fångar någon fisk

Kommentera

Ursprungligen postat av fiskarlennart Visa inlägg
        Fiskekortet har du för att överhuvudtaget få fiska, att du släpper tillbaka all fisk är ditt eget val. Om vattnet i fråga kräver fiskekort har du ingen rätt att blöta ett drag, det är tjuvfiske i lagens mening även om du inte fångar någon fisk
        Och grundregeln är att det är fiskeförbud i alla vatten för andra än fiskerättsägarna, nu finns det undantag från det genom "friahandredskapsfisket" som täcker delar av större sjöar och delar av havet, men annars så är det, "Kan du inte köpa fiskekort" får du inte fiska som gäller.
        Team Fanny Farm

Kommentera

Låt säga att man tjuvfiskar och får utrustningen tagen i beslag, kan man i ett senare skede lösa ut grejerna igen eller får man snällt gå och handla nya prylar?

Kommentera

Ursprungligen postat av Henrik Nordberg Visa inlägg
            Låt säga att man tjuvfiskar och får utrustningen tagen i beslag, kan man i ett senare skede lösa ut grejerna igen eller får man snällt gå och handla nya prylar?
            Har du fått grejorna beslagtagna hamnar de hos på polisen. Därefter avgör åklagare om det ska bli rättegång. Då kan du få böter och ev lösa ut grejorna, annars kan de säljas på auktion. Läggs det ner får du grejorna tillbaka.

M
            Mats Söderholm

0702300493 eller mats@umeafishing.se

umeafishing.se

PB: Gädda 16580g (jerk) 16100g (ismete) Abborre 1380g

Kommentera

Ursprungligen postat av gösen72 Visa inlägg
              Det stämmer vi som är tillsyningsmän,har vissa befogenheter som inkluderar beslagtagning av fiskegrejor om det är befogat.Om du som tjuvfiskare vägrar lämna uppgifter och dyligt så är det bara att ringa polisen så får de ta över.Skulle det bli handgemäng och du tex tillfogar en tillsyningsman ett slag tex så blir det hårdare straff eftersom vi är tjänstemän.Men varför tjuvfiska,kan inte vara så roligt att stå och fiska och bli skitnödig så fort det dyker upp någon person och vara orolig för att han ska be och få titta på fiskekortet.
              Det är lätt hänt att det blir tjuvfiske när det krävs tre dagars surfande för att först hitta ansvarigt fiskevårdssområde för en sjö/älv man sett ut. Sedan försöka förstå vilka sträckor som är lovliga och inte, Eftersom det alltid står t ex
              "fiskeförbud mellan gamla kallholmens västra udde och utloppet från kvarnen. Samt brofästet norra till och med stavaselet utlopp under tiden 15e juni - 15aug undantaget öring och harr. Gäller dock ej landfångad fisk och sträckan miniforsarna upp till degerselet. Totalförbud i hela nedre stöttarn under augusti för lax/öring och endast tillåtet att spara öring över 40cm samt lax 50 cm under tiden juni. vanliga regler gäller övrig tid. blablabla .....................fortsättning "

Och sedan när man listat ut detta trots att det aldrig finns någon karta som visar dessa platser så ska man köra en timme bilorientering för att hitta den som säljer fiskekort. När man väl knackat på 10 hus och äntligen fått rätt vägbeskrivning och har tur nog att människan är hemma, så möts man av en 90åring som behöver 30minuter för att leta reda på ett kvittoblock och fiskekorten .Samtidigt som hans två stövare försöker hoppa upp i knäet på en hela tiden.
              När man är klar att fiska är det 30minuter kvar till läggdags för ungarna.

Det blir lätt så att man antingen skiter i fiska eller skiter i att betala 50kr för ett fiskekort.
              Och jag tycker om att fiska för mycket för att låta bli.

I övrigt så köper jag årskort på alla platser där jag fiskar mest.
              Och det är inte för att jag tjänar på att köpa årskort jmf med dagskort
              Senast ändrad av Slaktmasken; 2011-05-18, 19:27. Anledning: tillägg
              Regel nr1:
              Har man inte släppt styret har man inte ramlat.

Kommentera

Ursprungligen postat av Slaktmasken Visa inlägg
                Det är lätt hänt att det blir tjuvfiske när det krävs tre dagars surfande för att först hitta ansvarigt fiskevårdssområde för en sjö/älv man sett ut. Sedan försöka förstå vilka sträckor som är lovliga och inte, Eftersom det alltid står t ex
                "fiskeförbud mellan gamla kallholmens västra udde och utloppet från kvarnen. Samt brofästet norra till och med stavaselet utlopp under tiden 15e juni - 15aug undantaget öring och harr. Gäller dock ej landfångad fisk och sträckan miniforsarna upp till degerselet. Totalförbud i hela nedre stöttarn under augusti för lax/öring och endast tillåtet att spara öring över 40cm samt lax 50 cm under tiden juni. vanliga regler gäller övrig tid. blablabla .....................fortsättning "

Och sedan när man listat ut detta trots att det aldrig finns någon karta som visar dessa platser så ska man köra en timme bilorientering för att hitta den som säljer fiskekort. När man väl knackat på 10 hus och äntligen fått rätt vägbeskrivning och har tur nog att människan är hemma, så möts man av en 90åring som behöver 30minuter för att leta reda på ett kvittoblock och fiskekorten .Samtidigt som hans två stövare försöker hoppa upp i knäet på en hela tiden.
                När man är klar att fiska är det 30minuter kvar till läggdags för ungarna.

Det blir lätt så att man antingen skiter i fiska eller skiter i att betala 50kr för ett fiskekort.
                Och jag tycker om att fiska för mycket för att låta bli.

I övrigt så köper jag årskort på alla platser där jag fiskar mest.
                Och det är inte för att jag tjänar på att köpa årskort jmf med dagskort
                Visserligen bland det roligaste (hög igenkännings faktor) jag läst här på FS, men det åligger som säkert sagts tidigare fiskaren att ta reda på vad som gäller i ett tilltänkt fiskevatten. Ibland får man gå den långa vägen (ringa kommunen, markägare o.s.v.) och ibland har man tur och hittar allt serverat på nätet. Själv var jag i princip notorisk tjuvfiskare (kollade aldrig upp fiskerättsägare och köpte sällan fiskekort) tills jag gick kursen (Tillsyningsman) och blev medveten om vilka straff jag som ev. tjuvfiskare kan få.

Inte en chans i helvetet att jag skulle utsätta mig för risken att bli av med min surt, dyrt förvärvade utrustning för en fisk?! Sen det där sköna dravlet med "då får dom försöka ta mina grejor"... Jamen grattis, våld mot tjänsteman sitter fint på CV´t. Är DET värt en fisk?
                [FONT="Arial Narrow"]-Ta hänsyn till andra vid vattnet.
                -Ta med skräpet hem.
                -Var ödmjuk.
                -Njut. Sluta hetsa o stressa.
                -En dålig dag på/vid sjön är FORTFARANDE bättre än en bra dag på jobbet. [/FONT]

http://mammatalar.blogspot.com , Knudor Fnugelfufens Flurbaderf...

Kommentera

Ursprungligen postat av KnudorFnugelfufen Visa inlägg

Inte en chans i helvetet att jag skulle utsätta mig för risken att bli av med min surt, dyrt förvärvade utrustning för en fisk?! Sen det där sköna dravlet med "då får dom försöka ta mina grejor"... Jamen grattis, våld mot tjänsteman sitter fint på CV´t. Är DET värt en fisk?
                  OT men har man otur kan det gå som för en viss hockeytränare som heter Hardy Nil**on, som åkte inte bara fast för tjuvfiske utan även dråp på fiskevakt.
                  Men det var en oturlig olycka.
                  Senast ändrad av Slaktmasken; 2011-05-19, 20:06.
                  Regel nr1:
                  Har man inte släppt styret har man inte ramlat.

Kommentera

Jag talade med en tillsynsman idag, jag stod och fiskade på mitt vanliga gäddställe, får på en gädda och hör en röst "Hör du! Här får man inte fiska". Detta kom ju lite som en chock för mig, för jag var säker på att man fick fiska här och jag har fiskat där i 10 år. Vi löste dock detta genom att prata lite. Jag fiskade ju uppenbarligen gädda med mitt jerkspö, inte öring etc etc. Jag tror nog att om man ser seriös ut och förklarar sin sak så tror jag inte att det blir några problem, men det är väl från person till person. Sen vilka regler som gäller har jag ingen koll på. Detta var väl mest kuriosa och "hur det kan gå till"
                    Känns jävligt snopet att man blivit av med ett av sina favoritställen bara sådär dock. Omedveten tjuvfiskare i 10 år, jaaadå...

Gäddan fick jag släppa i utan bild, kändes inte jättelägligt att be honom fota.

Kommentera

Ursprungligen postat av Antoliad Visa inlägg
                      Jag talade med en tillsynsman idag, jag stod och fiskade på mitt vanliga gäddställe, får på en gädda och hör en röst "Hör du! Här får man inte fiska". Detta kom ju lite som en chock för mig, för jag var säker på att man fick fiska här och jag har fiskat där i 10 år. Vi löste dock detta genom att prata lite. Jag fiskade ju uppenbarligen gädda med mitt jerkspö, inte öring etc etc. Jag tror nog att om man ser seriös ut och förklarar sin sak så tror jag inte att det blir några problem, men det är väl från person till person. Sen vilka regler som gäller har jag ingen koll på. Detta var väl mest kuriosa och "hur det kan gå till"
                      Känns jävligt snopet att man blivit av med ett av sina favoritställen bara sådär dock. Omedveten tjuvfiskare i 10 år, jaaadå...

Gäddan fick jag släppa i utan bild, kändes inte jättelägligt att be honom fota.
                      Ska man vara lite tjurig så kan man ju säga att du faktiskt "aktivt" har tjuvfiskat i 10 års tid, vilket i sig kanske inte är sådär jättelyckat för framtida sportfiske...
                      Team Fanny Farm

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                      64 svar
                      15 242 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg .art