Tjuvfiske?Vad gäller, vad har fiskepolisen rätt att göra? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Tjuvfiske?Vad gäller, vad har fiskepolisen rätt att göra?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ibland är det inte så lätt o veta heller.

Jag har börjat att vara mer försiktig angående regler numer efter en incident för ett par år sedan som gick bra dock. Jag tjuvfiskade ovetandes i ett närbeläget vatten. Jag hade hört, felaktigt att det inte var något fiskekort i vattnet (vilket, till trots mot många sörlänningar tror är rätt vanligt här i norr). Blev ertapad då jag fiskade med jerkbait i detta vatten där det planterades in öring. Männen från fiskevårdsföreningen var dock förnuftiga och insåg att jag inte försökte tjuvfiska någon öring utan helt enkelt var ovetande, så jag fick gå med en tillrättavisning och tips på en älvsträcka längre ner där det var fritt fiske...

Dock, som sagt har jag blivit nojig sen dess och vågar knappt fiska i vatten där det inte går att finna information om fiskekort, regler osv. Många fiskar hur som helst här uppe i norr. Lägger sax, nät lite var och hur de vill.

För att citera en konversation för ett tag sedan: Jag: "Men, vad är det för fiskekort där då?"
    Bonläpp: "Fiskekort, vad är det för någonting" (sarkasm).

Att avsiktligt tjuvfiska är dock något jag föraktar. Fiskekortet kostar oftast bara en liten del av vad soppapengarna, eller halva dagsfikat, en spinnare... osv... Att skita i att lösa kort är att vara dumsnål, med betoning på dum(som i korkad).

För att gå tillbaka lite mer till det som är relaterat till tråden; Jag tror att de flesta tillsynsmän har lite förnuft i skallen och inte snattar spöna av nån som metar en mört osv, utan det är väl mer "proffsiga" tjuvfiskare man skall klämma dit. Det måste finnas en gråskala, liksom...
    http://mortasfiske.blogspot.com

Kommentera

Ja är det inte konstigt. Man tankar inte bilen och smiter från notan, man snattar inte,stjäl överhuvudtaget inte men tjuvfiskar eller fiskar olovligt gör många.Man löser också kort men kan inte hålla sig till de regler som gäller.Jag ser ofta på putandtakefisken att man använder och lägger ut fler spön tex.Måste man ta så mycket fisk? En del verkar tro att om det står maxantal fiskar så har man vilken rätt som helst att på allla sätt utnyttja detta.3fiskar kostar minst 150:- och då borde man förstå att alla inte kan fylla sin kvot.

Kommentera

Anledningen att jag ställer frågan är för att min vän som aldrig haft ett fiskekort löste ett när han skulle låna pappas bil för att åka iväg och fiska, han sa att bilen kunde bli beslagtagen och hans far krävde att han löste kort om han skulle låna den. För mig låter det ju något i överkant om dem gör något annat en beslagtar spö och beten.

Kommentera

Ursprungligen postat av Pfk Visa inlägg
          Anledningen att jag ställer frågan är för att min vän som aldrig haft ett fiskekort löste ett när han skulle låna pappas bil för att åka iväg och fiska, han sa att bilen kunde bli beslagtagen och hans far krävde att han löste kort om han skulle låna den. För mig låter det ju något i överkant om dem gör något annat en beslagtar spö och beten.
          Det är rätt enligt lagen kan tillsyningsmanen ta bilen i beslag, men jag tror inte att detta sen kommer att hålla i rätten. Så bilen får han nog tillbaka, men inte övrig utrustning som fiskeutrustningen och eventuellt båt. Men det blir ju obehag, han får ju gå hem och sedan förklara att polisen har tagit bilen i beslag och att det kan dröja några dagar eller veckor innan han får tillbaka bilen.
          Vad är det för kompis du har, stjälar i varuhus också eller sticker från betalningen när han tankar bilen. Han gör ju sig själv en björntjänst, de flesta vattnen tar en del av fiskekortesavgiften till fiskevårdsarbeten för att förbättra fisket.
          Tumlaren
          trolling är livet

Kommentera

I Malmö brukar dom springa runt och kolla, dom har även beslagtagit utrustning, där finns bara 2 arter med minimimått Öring och Torsk, jag skulle va tacksam om dom kom lite oftare när jag ser vad folk plockar upp och tar med hem.

Kommentera

Tjuvfiske polare bör man undvika att ha
              Jig-fishing är roligast.

Kommentera

Ursprungligen postat av LazziLax Visa inlägg
                polare bör man undvika att ha
                Ensamvarg?!
                Team Gorilla.

"No Monkey Business"

--Mer fiske, mindre fruntimmer--

Kommentera

Ursprungligen postat av Brunte Visa inlägg
                  Ensamvarg?!
                  Många av mina fiskepolare är fiskeguider,men ingen är tjuvfiskare vad jag vet.
                  Jig-fishing är roligast.

Kommentera

I Stockholms Ström är iaf tillsyningen ett skämt. Det är gratis men ingen verkar kolla efterlevnaden av de enkla regler som finns. Senast förra eckan såg jag en havsöring tas upp, inte mätas och läggas levande i en ICA-kasse.

Kommentera

kom att tänka på en grej om man är ute i sin egen båt och har eget fiskekort men sedan tar med en kompis som har egen utrustning men är med i min båt och inte har fiskekort. har de rätt att beslagta min båt då? eftersom att min kompis "använder" den i sitt tjuvfiske!? vore jobbig o komma hem till pappa o säga att hans båt för 180000kr är borta

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                      64 svar
                      15 242 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg .art
                      av .art