Vilken nylonlina på multirulle? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vilken nylonlina på multirulle?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Perfekt med en bildguide över servicen.

Håller på att läsa igenom forumet nu ang bromsar osv och det finns mycket matnyttigt att läsa
    Mekbromsen, är det den runda lilla skruven bakom veven som man ställer in hur lätt spolen ska snurra när man frikopplar?

Centrifugalbromsen är vikterna inne i rullen har jag läst, är det 6 st på min 5601CB? Vet någon såhär direkt hur många som är aktiverade från början på just den rullen?
    När det är dags att aktivera vikter, spelar det någon roll vilka av dom man aktiverar? Inga regler om att aktivera vikter som sitter mitt emot varandra för någon sorts balans eller dyl?

Läste att grövre lina inte skär ner lika lätt i underliggande lager. Är 0.28 flätlina nog grov för att slippa det?

Om man ställer kastbromsen så som jag skrev, så att beten stannar vid frikoppling och åker ner en liten bit med en snärt, behöver man stanna spolen med tummen då?
    Eller stannar man spolen med tummen enbart när man är duktigare med rullen och har släppt på bromsen?

Många frågor blir det men ni ska veta att era svar är guld värt för mig och jag är hemskt tacksam för alla!
    Senast ändrad av hundra; 2011-04-21, 21:26. Anledning: Tillägg av fråga

Kommentera

Alla vikter sitter på från början, låt dom sitta, jag brukar säga att dom är aktiva enda tills man plockar bort dem,

Det där med tummen behövs bara när man har hållt på ett tag och verkligen kan kasta. med den inställningen du skall starta med behövs det inte,

kanske du skall skaffa dig vanan att göra det i vilket fall som helst, för eller senare kommer du ju att behöva det rör bara vid spolen lite nätt precis före draget träffar vattenytan så du får in känslan.

Mixtra inte med att lätta för mycket på bromsar och sådant i motvind, det är som att be om problem, om du kastar i motvind så håll den inställningen du har sagt.

Finns säkert fler som kan ge dig råd här. måste ju även finnas trådar här på forumet om det.

En 0:28 räcker mer en väl, kolla bara runt här på forumet så du väljer rätt flätlina, alla funkar inte till Multi, jag är ingen expert på dessa linor utan fiskar fortfarande mycket nylon, dom erfarenheter jag har är att spiderwire inte funkar medan att power pro gör det.

Kommentera

Dagens inlägg från din privata ilandsproblemsgenerator:

Först och främst hundra får du ursäkta mig för att, dels ha rört till det för dig, dels för att inte ha gratulerat dig till ditt utmärkta köp! Precis som huckleberry skrev så får man med multirulle "nästan alltid fisk" - kom ihåg det om det blir lite jobbigt så här i början

Innan du fortsätter läsa så, återigen: det funkar finfint med bara mekbromsen. Jag själv körde så länge innan jag såg "ljuset". Men under alla dessa år har solen lyst lite mer på mig och jag får naturligtvis nästan alltid fisk jämfört med haspelfiskarna brevid mig

Du bör rimligen ha 6 vikter och ser ut som typ3 i wreckbenders service-beskrivning. Den spolen verkar ha nedre halvan av vikterna lösknäppta/aktiva. (Det finurliga med typ 3 är att de inte trillar bort när du lyfter bort vevgaveln - vilket känns tryggt). Jag skulle aldrig våga göra som wreckbender, jag aktiverar vikter "mot varandra" så att säga, som du är inne på. Men handen på hjärtat är det nog bara mina tvångstankar som styr, det gör knappast någon skillnad, men det känns så fel det där på bilden .

Som du nu lärt dig av wreckbender så behöver du bara lossa de tre utstickande skruvarna på vevgaveln och lyfta bort gaveln för att se efter själv, det vågar du, ingen fara. De 2 rullar jag har köpt i vinter har haft 2 vikter aktiva så min (välgrundande?) gissning att du har 2 aktiva också. De aktiva sitter löst/sladdrigt och kommer att slungas ut mot "den där runda grejen" på gavelns insida, och därmed bromsa mycket när det snurrar fort (när du släpper tummen från spolen)
        och bromsa, i princip, inte alls, när du tar hem betet.

Oavsett hur många vikter som är aktiverade eller inte när du får rullen från butiken så är dom till för att lossas / tryckas fast igen beroende på "rådande situation" vind/betesvikt/skicklighet etc. Min gissning är att du i slutändan (alltid) kommer att ha några få(samma antal) vikter aktiverade när du väl fått grepp om rullen och hittat en bekväm inställning.

Det jag just sa understryker väl ganska fint att jag aldrig borde sagt nåt från början...

Angående dina frågor om lingrovlek och linans förmåga att gräva nde sig i underliggande lager så är mitt tips att, oavsett lindimension, se till att du spolar på den hårt. Det finns inga enkla svar annat än spola på linan hårt. Jag har iaf inte hittat några. Sen ska linan vara så rund som möjligt...

Förlåt hundra, men jag kan inte låta bli: Min overifierade(?) teori är att en hårt åtdragen mekbroms gör linan mer benägen att gräva ned sig i underliggande lager (spolen blir mer trögstartad) - och därmed orsaka backslag och avsnärtad lina. Om det är mekbromsen som är huvudproblemet eller fel lindimension / dåligt packad lina, eller nåt annan vet jag ej.

Kommentera

Bara för att du inte skall bli snurrig av det där med vikterna, dom är rörliga, man kan trycka ner dom i botten på stiften så dom sitter där eller trycka upp dem till toppen av stiften, i botten närmast centrum är dom inaktiverade och längst ut på stiften aktiva.

Du behöver därför aldrig plocka bort några vikter, det är bara sådana som jag som gör det av gammal vana sedan det bara fans 2 stifts bromsar.
          Senast ändrad av jorgen.mansson; 2011-04-22, 13:17.

Kommentera

Börjar tro att en multirulle är en mindre vetenskap. Men det är inget negativt utan det finns ju mycket att lära sig kring den vilket säkert kommer efter hand.
            Det med vikterna väntar jag med nu i början, är säker på att jag kommer lära mig detta med tiden och om det krånglar är det bara att fråga om hjälp

Har förstått att linan bör vara rund till en multirulle och efter mycket läsning verkar Strike Wire vara en bra lina som också är rund. Linor går ju att diskutera i oändlighet och Strike Wire kanske inte är den bästa linan enligt alla men väldigt många.
            Den finns även som alternativ på dom ställen som spolar på lina hos mig men det gör inte tex Power Pro.

Liten fundering, om man kanske spolar på själv någon gång, kan man spola på För hårt?

Kommentera

Jag har inte läst alla svar i tråden men jag hade rekomenderat strike wire-flät istället för en nylonlina. Jag har kört den nu hela våren på en AMB 5501 då jag jerkat (Med0.32) och haft ett enda såkallat "Professional overrun" och jag kastar utan någon kastbroms alls. Du kommer lära dig kasta såpass fort med en multirulle så det är inte värt att lägga på en nylonlina enligt mitt tycke.

Kommentera

Ursprungligen postat av hundra Visa inlägg
                Börjar tro att en multirulle är en mindre vetenskap. [...] Linor går ju att diskutera i oändlighet och Strike Wire kanske inte är den bästa linan enligt alla men väldigt många.[...] finns även [...] Power Pro.

Liten fundering, om man kanske spolar på själv någon gång, kan man spola på För hårt?
                Vetenskap o vetenskap... du har bara drabbats av fel personer som svarat på dina frågor
                strikewire och pp har många anhängare så det är bara att följa flocken och skena i samma riktning.

Oavsett om du spolar på själv eller om butiken gör det åt dig så kan du ju alltid hänga på en stor fin(= tungvevad) wobbler, tömma ut hela spolen och veva in igen medan du kör båten itrollingfart. Då blir det "lagom" hårt enligt min erfarenhet. Fråga handlarn som spolar på din lina.

Lycka till

Kommentera

Multi är skit-enkelt att serva den brukar ta mig max 10 min, ställa broms-vikter är något som dom flesta aldrig gör och linval är en personlig sak, en större service´kan man skicka in rullen på under vinterhalvåret när den inte används, krångligare behöver det inte vara.

Kommentera

Ang att spola om den på sjön. Behöver man röra båten för att det ska bli bra? Det räcker inte att stå still med båten och veva in en wobbler?

Kommentera

Absolut funkar det, det är väl mest en fråga om hur nitisk du vill vara - och hur hårt du vill packa linan. Ser du till att få ut 10 meter mer än du någonsin kastar och har något tungvevat i änden kommer du sannolikt bli nöjd med linpackningen.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                      64 svar
                      15 050 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg .art
                      av .art