Vilken nylonlina på multirulle? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vilken nylonlina på multirulle?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #21
    Jag råkade hamna på tråden och anser att Du på Ditt senaste inlägg kommer fram till ett bra svar själv. Ställ bromsen förhållandevis hårt och nöj Dig med kortare kast i början. Du lär Dig väldigt fort och kommer inom kort kunna lätta på bromsen.

    Overruns kan Du få med både nylon- och flätlina, men flätlina är roligare att spinnfiska gädda med så valet bör bli en flätlina. Själv är jag helnöjd med Power Pro, jag får nästan alltid fisk.

    Kör hårt!

    Kommentera


    • #22
      När jag provdrog nylonlinor var iaf Sufix XL väldigt _mycket_ stummare än Triline.

      Om det med stum menas hur mycket den töjjer sig under belastning :p

      Kommentera


      • #23
        Fixar man att lägga på lina själv på multirullen? Någon skillnad där mellan nylon och flät?

        Kommentera


        • #24
          Ursprungligen postat av hundra Visa inlägg
          Fixar man att lägga på lina själv på multirullen? Någon skillnad där mellan nylon och flät?
          Hej Jan Olsson;

          Lägg på nylonlinan hårt och jämnt på spolen och sluta 2 mm från spolkanten....annars får du "Professional Overruns", dvs linresning och trassel.

          Med flätlina grundar du alltid några lager längst in på spolen med vanlig homogen nylonlina och skarvar nylonlina/flätlina med dubbel UniKnot. Lär dig UniKnot Version av Hangman´s Knot här http://www.fishingcairns.com.au/page6-1.html . Lägger du bara på flätlina på spolen då glider hela linpaketet friktionsfritt på spolen...och det märker du vid första mothugget. Lägg sedan på flätlinan så hårt du kan ovanpå nylonlinan även här avslutar du cirka 2 mm från spolkant.

          Go for the Big Ones!

          Old Firehand
          www.trumman.com - där beten som tar din nästa Rekordfisk finns!
          Senast ändrad av Old Firehand; 2011-04-20, 14:38.

          Kommentera


          • #25
            För att spä på dina ilandsproblem vill jag föreslå att du ska överväga att aktivera samtliga, eller åtminstone 4, centrifugalbromsvikter på spolen för att få en duktigt trygg rulle. (jag förutsätter att din rulle är nyköpt ur kartong och har 6 stifts c-bromsbricka)

            Visst, det kan ta emot att börja med att skruva isär rullen, men det är en tanke - för du bör göra det till slut ändå för att hitta det antal vikter som du ska ha för att det ska blir rätt för dig. Sen är det bara att avaktivera vikterna altefter du blir skickligare att hantera rullen. (vikterna pillar du loss med nageln för att aktivera och trycker dit dem när du vill avaktivera dem)

            Anledningen till att jag föreslår detta är att du sliter ganska hårt på ena lagret om du vrider åt den mekaniska bromsen hårt. Men det är inga stora pengar att byta lager om du väljer den enkla vägen. Men som sagts ovan, du kan lätta på mekaniska bromsen när du fått in känslan och därmed "rädda" dem

            5601 skrev du...är det en JB så bör du rimligen inte behöva oroa dig över att vrida åt mekbromsen hårt eftersom JB:ns glidlager borde tåla detta.
            Senast ändrad av landkrabban; 2011-04-20, 17:42. Anledning: jb har bussningar

            Kommentera


            • #26
              Det där gjorde ju inte saken bättre landkrabban

              Japp rullen är rätt så nyköpt, är en 5601CB. Tror faktiskt att jag väljer att inte skruva isär den det första jag gör, är inte duktig med sådant småpickel.
              Har inte hört talas om vikter och så, helt färsk på multirullar.
              Sliter man på lagren om man gör som i manualen, ställer kastbromsen så betet åker ner runt 20cm med en vipp med spöt?
              Eller denna inställning kanske rent av är svår nog? Bör jag ställa ännu hårdare första gångerna för att motverka overrun?

              Kommentera


              • #27
                Den inställningen är perfekt nu i början, sedan kan du ställa den så draget går ner utan att du vickar på ditt spö men spolen stannar så fort draget träffar marken osv. släpp bit för bit efterhand som du blir bättre på att kasta. du kommer nog aldrig att behöva plocka bort några vikter.

                Kom bara ihåg att skruva isär och olja den lite när du fiskat några gånger och att skölja den i kran-vatten efter varje tur.

                Kommentera


                • #28
                  Då börjar jag som i instruktionerna. Olja in är jag dålig på, aldrig gjort det med haspelrullarna och det känns lite tråkigt.
                  Är väl ännu viktigare på en multirulle. Är det smidigt att olja?
                  Behöver man skölja trots att man bara fiskar i sötvatten?

                  Kommentera


                  • #29
                    Bäst att göra det efter vare fisketur men för det behöver du inte separera rullen bara håll den under kranen utan att ha allt för högt tryck på vattnet och torka sedan den med en handduk, inga kemikalier eller diskmedel, evighetsskruven kan du ju hälla en droppe olja i utan att skruva sönder någonting, men du måste separera den med jämna mellanrum och olja kullager och sådant på insidan, det är bara att skruva loss dom 3 skruvarna som sitter på vev-sidan och dra av den gaveln så kommer du år det du behöver. Finns en bra instruktion här på fiskesnack gjort av wreckbender jag kommer inte ihåg var den ligger men det finns säkert någon annan här som kan hjälpa dig med det.

                    Kommentera


                    • #30


                      Där får du en glimt av paradiset...

                      Det är absolut inte fel att nyttja mekbromsen som jörgen mfl påtalat...den funkar som handbromsen på din bil, den ligger på hela tiden. c-bromsen bromsar hårdare ju snabbare din spole snurrar och kommer att bromsa hårt direkt i utkastet, när du löper som störst risk för skatbo... sök här på forumet om centrifugalbroms och mekaniskbroms så kommer du att hitta bra beskrivningar från diverse multirullfantomer.
                      Senast ändrad av landkrabban; 2011-04-21, 19:48. Anledning: tillägg

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                      64 svar
                      15 050 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg .art
                      av .art
                       
                      Startad av A.Ringh, 2009-07-19, 12:16
                      22 svar
                      3 227 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Nextline  
                      Startad av geson, 2010-08-05, 15:29
                      9 svar
                      982 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg anteman
                      av anteman
                       
                      Startad av Blekingefiskaren, 2013-06-01, 21:35
                      12 svar
                      2 703 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Sir Fish-a-lot  
                      Startad av stahre87, 2014-01-17, 13:06
                      72 svar
                      9 844 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg holden
                      av holden
                       
                      Arbetar...
                      X