Vilken nylonlina på multirulle? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vilken nylonlina på multirulle?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

En off topic grej till dig, jag sa i en annan tråd att jag skulle hjälpa en kompis som köpt en pro raket av mig, han fick inget glapp i spolen, jag hade också tyckt den var tight dom åren jag haft den, provade med en spolaxel från en vanlig 5000 och fick tillbaka glappet(fjädringen), satte sedan i originalet och glappet var borta, originalaxeln var för tjock, när jag förde den igenom den koppardelen som fjädrar på vevsidan låste den sig och blev i sitt innersta läge sen satt den där, med ny spol-axel går den perfekt. har du hört om något sådant tidigare?? det är första gången jag råkat ut för det.
    l

Kommentera

Ursprungligen postat av jorgen.mansson Visa inlägg
      Nej det blir inte svårare, men kanske svårare med flät om du lärt dig kasta med nylon, jag hade i alla fall det problemet som van nylon-fiskare!
      Det var precis tvärtom vad jag upplevde. Nylonlinan fjädrar och reser sig extremt lätt vid minsta lilla overrun. Började med tjock nylon och PP 0.28 var som en ren dröm i jämnförelse.

När du påstår att Trilene är den absolute bästa nylonlinan, vilken version menar du och vilka har du då jämfört mot?
      sigpic

Kommentera

Ursprungligen postat av hundra Visa inlägg
        Jag trodde trassel hörde till haspelrullar och att man skulle kunna slippa sådant med en multirulle. Visst ett och annat skatbo istället men där av tanken med nylonlinan. Men det kanske är just skatbon (overrun) ni menar med trassel?
        Så det blir alltså svårare att lära sig rullen med nylon istället för flätlina? På vilka sätt då?
        Precis vad vi menar, med nylon blir det värre resningar och bakslag, upplevde iaf jag.
        sigpic

Kommentera

Då är jag med. Vore ju trist att misslyckas pga linan. Kanske ska överväga en flätlina ändå.
          Man har ju läst att det är viktigt med bra linuppläggning på haspel för att en flätlina ska funka bra och att det bara är en del flätlinor som funkar bra på haspel.
          Hur är det med multirulle och flätlina? Funkar det mesta eller är det bara vissa märken där också?

Kommentera

Jag trodde trassel hörde till haspelrullar och att man skulle kunna slippa sådant med en multirulle. Visst ett och annat skatbo istället men där av tanken med nylonlinan. Men det kanske är just skatbon (overrun) ni menar med trassel?
            Så det blir alltså svårare att lära sig rullen med nylon istället för flätlina? På vilka sätt då?
            en stilla undran: hur får man trassel på en haspelrulle? det är väl inte det lättaste?
            en multirulle däremot kommer du att få en hel del overruns m.m. om du är ny på det.

Kommentera

Ursprungligen postat av boman1979 Visa inlägg
              en stilla undran: hur får man trassel på en haspelrulle? det är väl inte det lättaste?
              en multirulle däremot kommer du att få en hel del overruns m.m. om du är ny på det.
              Haspel rullars konstruktion gör ju att en viss lintvinning blir oundviklig. Där är en stor bov..
              Började själv fiska med multi utav just den orsaken. Men visst som nybörjare på multi får man räkna med lite trassel också!!

Kommentera

Jag som van nylon-fiskare tar i något så in i helsike med mina nylon-linor (fiskar kustfiske) i och med att linan dämpar utkasten blir det ett helt annat uppförande en på flätlina som inte har någon dämpning, flät-linan axar liksom upp direkt från 0 till fullt varv direkt, den grejen hade jag svårt med i början, jag måste va snällare vid fiske med flätlina. kör en lite tjockare som dom sa här tidigare en 0:25-0:28, och undvik linor som är för mjuka eller tar för mycket vatten typ spiderwire, power pro som nämndes här har funkat fint för mig!

Kommentera

Har köpt en multirulle, amba 5601 storlek och hade tänkt fylla den med nylon i början när man är färsk på multi.
                  Ska köra gäddfiske, spinn. Något speciellt fabrikat på nylonlina man ska välja och hur grov ska man ta?
                  Hej Jan Olsson;

Stren Orignal "Clear Blue" är en jämn, stark och nötbeständig nylonlina som jag själv under massor av år använt vid spinnfiske efter Havsöring och Gädda.

Berkley Trilene XL är kanske den mest använda nylonlinan världen över bland haspel- och spinnfiskare under de senaste 30 åren.

Trilene Sensation är Berkleys nyhet bland nylonlinor 2011. Den är otroligt stark och stum. 0,35 mm, som har en draghållfasthet på otroliga 12,1 kilo, passar kanske allra bäst till din nyköpta ABU Ambassadeur 5601....

Ingen kedja eller lina är starkare än dess svagaste punkt!

Glad Påsk!

Old Firehand
                  www.trumman.com - där du hittar det som fångar din nästa Rekordfisk!
                  Senast ändrad av Old Firehand; 2011-04-20, 10:26.

Kommentera

Gå på en tunnare flätlina? 0.28?

/M
                    Mina Placeringar:
                    2:a plats - Mälaren Mästerskapet Höstupplagan - Team Tail.
                    2: plats - Fångade tävlingens näst största gädda 100+ Roslags Pike

Kommentera

Som sagt så är det väl själva lintvinningen som gör att det kan bli trassel och knutar med haspel.
                      Är lite orolig att jag ska ge upp multi när det börjar krångla. Många som sagt att man ska hålla sig kvar med haspel för att det är enklare.
                      Men så svårt kan det väl inte vara när det är så otroligt många som kastar med multi?
                      Ställer man kastbromsen rätt hårt och nöjer sig i början med korta kast så bör det väl inte bli så många overrun?

Blev ett svårare val av lina än jag trodde, många svar att ta till sig och fundera över
                      Tror jag gick längre tillbaka i mitt linval än innan jag fråga för nu vet jag inte ens om jag ska välja nylon eller flätlina, haha sånna ilandsproblem man kan lida av

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                      64 svar
                      15 242 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg .art
                      av .art