Hjälp med trasig spöring! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hjälp med trasig spöring!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Hjälp med trasig spöring!

Har sett att det finns många liknande trådar men inget som beskriver just mitt problem.

Jag märkte idag till min fasa att en flisa i spöringen har försvunnit. Kanten som har skapats är förbannat vass och leder då givetvis till att linan kommer att gå av.
    Det hade inte varit något större problem att laga om jag hade haft en ny spöring, kommer heller inte ha chans att köpa något nytt innan jag ska använda prylarna igen.
    Jag tänkte då om man kunde laga eländet provisoriskt på något vis, hur bör jag gå till väga?

vilken ring är det? haspel eller spinn?

Kommentera

Den 4 ringen (räknat uppifrån och ner). Haspelspö är vad det handlar om, funderar på om man kan slipa ner kanten på något vis o sedan lägga på något lager lim?

Kommentera

Ursprungligen postat av fiskevictor Visa inlägg
        Har sett att det finns många liknande trådar men inget som beskriver just mitt problem.

Jag märkte idag till min fasa att en flisa i spöringen har försvunnit. Kanten som har skapats är förbannat vass och leder då givetvis till att linan kommer att gå av.
        Det hade inte varit något större problem att laga om jag hade haft en ny spöring, kommer heller inte ha chans att köpa något nytt innan jag ska använda prylarna igen.
        Jag tänkte då om man kunde laga eländet provisoriskt på något vis, hur bör jag gå till väga?
        Hej Victor S.;

Plocka bort den trasiga spöringen. Det är bättre för både lina, beten och ditt humör att du kastar med ett spö som saknar en spöring än att du gödslar havet med dyra jerkbaits och wobbler.

Det bör finnas någon sportfiskebutik i närheten av där du bor. Här kan du köpa en ny spöring om du har spöt med dig till butiken....

Glad Påsk!

Old Firehand
        www.trumman.com.....har genvägen till din nästa Rekordfisk!

Kommentera

Ursprungligen postat av fiskevictor Visa inlägg
          Den 4 ringen (räknat uppifrån och ner). Haspelspö är vad det handlar om, funderar på om man kan slipa ner kanten på något vis o sedan lägga på något lager lim?

ok, då gör du som old firehand skriver: ta bort den helt enkelt. det är bättre än att linan nöts.
          knipsa av den med en avbitare, är lite puligt att få bort den från klingan.
          sedan lägger du dit en ny, eller låter en butik göra det.
          skitfiske

Kommentera

Gjorde ett försök att laga öglan innan jag tar bort den genom att slipa ner det värsta väldigt försiktigt o sedan fylla ut hela området där flisan tidigare satt med epoxylim. Nu ser det ut som det bör göra och inga vassa kanter, men jag har ingen susning hur pass det kommer att hålla, va tror ni ?

Kommentera

Med epoxy bör det väl hålla rätt bra.

Men annars är det inte så bökigt att byta ring självt.

Du behöver följande förutom en ny ring då:

Spö lack.

Spö silke (tråd)

Colour preserver, för att inte tråden ska bli mörk när du lackar.

Ett rak blad eller liten hobby kniv.

Ca en dm lång bit av spö silket.

En bra , spetsig lack pensel nr. 2 eller 3. Köp ingen billig skräp pensel. Den kan släppa hår / borst i lacken.

En fin "tandad" fil för metall.

En liten ask att lägga tråd rullen i.

En tjock och tung bok. Denna för att dra tråden igenom så att den hålls i spänn när du lindar.

1. Ta bort ringen och gamla lack rester.

2. Fila kanterna på den nya ringens fötter tunna. Detta för att inte tråden ska glipa i övergången mellan klinga och ring fot.

3. Tejpa upp ringen på spö klingan i en av fötterna.

4. När du har 5 - 6 varv kvar att linda. Vik den lilla spö silke tråden jag snackade om dubbel till en ögla. Lägg öglan så att den pekar mot ringens ben, men på motsatt sida / ovan sidan av klingan. Linda de återstående varven fram till ring benet. Klipp av silket från spolen och stick änden genom tråd öglan.

5. Dra i öglans tåtar så att du får ut öglan ur lindningarna. Och så att den resterande delen av silket kryper med öglan under de sista lindningarna och ut. Efter dra och justera silket. Skär av överskottet så nära du kan.

6. Lägg på 2 lager med colour preserver. När det torkat? Lägg på 3 - 5 lager lack jämnt och fint.

Klart!
              Senast ändrad av Jock Scott; 2011-04-19, 19:16.
              What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
              64 svar
              15 209 visningar
              1 gilla
              Senaste inlägg .art
              av .art