Fråga om fiskebutiker - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fråga om fiskebutiker

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Fråga om fiskebutiker

Jag har en fundering kring fiskebutiker, gäller väl samma för alla sortes butiker kanske.
    Har dom köpt och betalat för allt som ligger i butiken eller betalar dom grossisten när något säljs?
    Undrar även hur det är när dom beställer hem något som inte finns i lager, åt mig som kund, köper dom det då direkt eller betalar butiken först för grejerna när dom blir sålda?

Hm, vad spelar det här för roll för dig som kund?

Allt som finns i en fiskebutik har butiken betalat, de betalar INTE grossisten när något säljs. När butiken beställer hem varor till dig måste butiken först betala tillverkaren eller någon mellanhand. Om du sedan inte vill ha det kan de oftast inte skicka tillbaka det.

Du kan jämföra det här med att du köper saker på blocket/tradera och sedan säljer det dyrare i ditt garage.

Kommentera

Var mest nyfiken. Ibland köper jag prylar och vill samtidigt mer än gärna stödja tillverkaren fullt ut. Handlar ofta om tex fiskefilmer där jag gärna ser att tillverkaren tjänar mycket på det dom gjort för att förhoppningsvis fortsätta med det dom gör så man får se mer fiskefilm (exempel).
      I dessa fall har jag alltid velat köpa dom till fullpris, men det spelar alltså ingen roll om jag köper dom till reapris av en butik för att butiken har ändå betalat fullpris för dom? Det är bara butiken som tjänar mindre alltså?

Kommentera

Ja, nu har du förstått. Om du betalar mindre i affären får ändå tillverkaren lika mycket. (:

Kommentera

Kan ju även vara reor som initieras av tillverkaren för att öka intresset för en produkt.

Kommentera

att driva sportfiskebutik är ingen dröm kan jag säga. man beställer hela årets lager via ett förköp som görs i oktober-december. då ska man beställa i princip allt som kommer att finnas i butiken hela nästa säsong. vinterprylar beställer man mitt i sommaren. gör man inget förköp, eller gör en för liten förorder är det stor chans att man inte får några varor alls.
            problemet är att man ska betala denna förorder före man sålt grejerna så att säga. du kan säkert förstå vilka summor det handlar om. det innebär att man lånar pengarav banken, kredit, för att betala en stor faktura, eller flera. sedan säljer man prylarna och betalar sakta av krediten+ränta. grossisten/tillverkaren får betalt direkt för sin vara.
            det viktiga är betalningstider på fakturorna. beställer man jerkbaits för 20 000 sek och betalar dom inom 30 dagar så tar det ganska länge innan man sålt hälften av dom och då kommit upp till inköpspriset, och däav gått plus minus noll. sen kommer vinsten... OM man säljer dom på det året vill säga. hyllvärmare är det värsta man kan ha. då ligger alla pengar i lagret.

prismarginalerna är mycket viktiga, och är inte nåt vidare från början. man blir i alla fall inte rik kan jag lova.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
            64 svar
            15 209 visningar
            1 gilla
            Senaste inlägg .art
            av .art