3m metspö vs haspelspö - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

3m metspö vs haspelspö

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• 3m metspö vs haspelspö

Jag metar oftast betesfisk med ett 3m teleskopiskt toppknutet metspö. Tänkte på att göra det ännu roligare och komma ut lite längre genom att byta ut det mot haspelspö och haspelrulle.
    Frågan är mot vilken viktklass på haspelspö ett vanligt 3m toppknutet metspö från lokala macken kan jämföras med?
    Har det samma styvhet som ett ul-spö eller blir det mer eller mindre fight med ett ul-haspel?

Vill du ha fight när du metar betesfisk!? Satsa på en tandpetare då..
    Den som har mest prylar när han dör vinner

Kommentera

Jag hade satsat på att leta upp det känsligaste ul-spöet som jag hade kunnat hitta.
      Och mört mm kämpar faktiskt sjukt bra med tanke på sin storlek (samt på rätt grejer)
      Med vänliga hälsningar Linus "Drutten" Holmberg!

Kommentera

Ursprungligen postat av Drutten Visa inlägg
        Jag hade satsat på att leta upp det känsligaste ul-spöet som jag hade kunnat hitta.
        Och mört mm kämpar faktiskt sjukt bra med tanke på sin storlek (samt på rätt grejer)
        Det var min tanke först men sen läste jag om diverse spön på 2-5g som man tar för givet ska vara klenare än ett 1-8g men dessa 2-5g spön var tydligen väldigt styva. Så lite svårt att hitta rätt där.

Kom att tänka på att mitt toppknutna är ju ungefär i längd med 10fot och jag har fått för mig att det längre spöt oftast är det känsligare?
        Så jag letade reda på ett spö på 10,6fot på 2-12g. Kan det vara känsligare/klenare än ett billigt toppknutet 3m spö?

Mörten kämpar ofta bättre än abborren i samma storlek. Man blir förvånad ibland att det är så pass liten mört som väl kommer upp.

Kommentera

Ett spinnspö på 2-5g är mycket styvare än ett matchspö på 2-5g. Alltså du får kolla på metesspö: match, feeder eller pickerspö. Gå ut och kolla i nån fiskebutik och du får se vad jag menar.

Jag har ett bolognesespö (liknar mycket ett matchspö) på 2-8g och 4m. Det är teleskopiskt och klingan är jätte tunn i diametern. Det spöet är så ”klent” att en fisk på 200g gör att klingan böjer sig rejält.

PS: jag kolla och spöet är på 4-8g, om detta har någon betydelse.
          Senast ändrad av CDan; 2011-04-16, 01:11.
          Tight lines!
          CDan

Proffs på att lära masken att simma.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
          Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
          64 svar
          15 181 visningar