Hur mycket mört är för mycket att ta? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hur mycket mört är för mycket att ta?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Hur mycket mört är för mycket att ta?

Tänkte på att ta upp betesfisk i en sjö, finns det risk att ta upp för mycket med hjälp av mörtstugor?
    Måste ju finnas mat kvar till gäddor och abborrar.
    Känns som att mörten skulle kunna minska för hårt väldigt lätt?

Skulle tro det löser sig självt. När antalet i stugorna minskar drastiskt från år till år så har nog mörtbeståndet minskat, Annars fiskar du nog på ett begränsat bestånd. Alla mört i hela sjön samlas ju inte på en enda liten fläck vintertid.

Kommentera

Men om man tar upp hundratals mörtar i mörtstugor kan det inte skada beståndet då? För lite mat åt predatorerna?

Kommentera

Under kalla årstiden koncentreras ofta mört och annan fisk till begränsade platser. Fiskar man dom platserna, som har stort uppsamlingsområde kan det ha stor betydelse. Som regel finns det mindre än man tror.

Ett vanligt fenomen på platser som fiskas hårt och där folk tar upp den större mörten, och släpper den mindre är att medelstorleken sjunker.
        Jag ær mer æn jag verkar vara, och all værldens styrka och kraft vilar innom mig.

Kommentera

Jag tror mörten minskat överallt, har för mig att jag såg på någon sida att bestånden minskar PGA försuring som den är väldigt känslig mot.
          Tror att man kan ta för mycket mört om man tar de större exemplaren.

Edit: Sorry för bump

Kommentera

Klart att beståndet kan skadas, men gäddan äter även abborre och sina artfränder så den klarar sig nog.
            Hög fart är inte farligt, hårda stopp är dock direkt livsfarliga.
            Full fart spar tid
            http://mrjojje.blogspot.com/

Kommentera

Märker man att antal/storlek på fångad fisk förändras så är det nog bäst att byta sjö....

Kommentera

Ursprungligen postat av stefan1 Visa inlägg
                Märker man att antal/storlek på fångad fisk förändras så är det nog bäst att byta sjö....
                Perfekt, bara glömma "problemet" och börja bygga på ett nytt "problem" i nästa sjö. När det blir lite i den sjön, vad ska man då göra? Äh, bara att ta nästa sjö. Tänk om alla tänkte som dig?

Skämt åsido, kände bara för att driva lite idag, hatar måndagar

PS. Antar att det du egentligen menar är att man ska byta ställe tills det föregående stället har hämtat sig, OM man nu har fiskat "ut" stället/sjön på mört

Kommentera

Jag tror mörten minskat överallt, har för mig att jag såg på någon sida att bestånden minskar PGA försuring som den är väldigt känslig mot.
                  Har läst något liknande, mest känslig var mörten sedan gäddan och efter det abborrfiskar ....

Största delen av våra vattendrag och sjöar är väl mer eller mindre försurade så visst bidrar det till minskningen, sedan har jag ingen aning om hur mörten reagerar på kalkningen men vissa fiskar och småkryp tycker inte alls om den.

Kommentera

Varför behöver man ta upp så mkt Mört till och börja med? Ta upp för eget syfte istället för att försöka tjäna pengar på det, om det nu är därför.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    64 svar
                    15 021 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg .art
                    av .art