Gös fråga! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gös fråga!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Gös fråga!

tjeenare alla storfiskare! jag har en fråga, det brukar oftast vara så att gösen simmar upp mot lite grundare vatten under maj -juni/juli. Finns det någon möjlighet att dom redan är uppe nu i april och lägger sina rom?
    dom hugger väll bäst när dom lägger sina rom eftersom dom försvarar sitt revir, sedan har jag hört att de hugger även från januari tills vidare för att dom är hungriga. Rätta mig gärna om jag har fel
    sigpic
    tillhör kategorin --> fiskenarkomaner
    :fishttp://www.fiskesnack.com/forum/image.php?type=sigpic&userid=23355&dateline=132604 0725k:

Vid 2-4 års ålder blir göshanen könsmogen, honan vid 3-5 år. Leken sker parvis vid islossningen i april - juni, i allmänhet något senare än hos abborren. Lek så sent som i augusti har konstaterats i Sverige. Härvid föredras leriga, dyiga, sandiga, grusiga eller steniga bottnar med växtlighet och 1 - 3 m djup på vissa lokaler, dit gösarna årligen samlas från stora områden. Gösen leker även i rinnande vatten. Äggantalet hos en 1 kg hona är ca 200.000, för en stor hona ca 1.185.000. Romkornen avges i grunda lekgropar och klibbar fast på underlaget. De vaktas under några dygn av föräldrarna och kläcks efter ca 10 dygn under förutsättning att vattentemperaturen är minst 9°. Ynglet, som är 5-6 mm, sprider sig omedelbart i fritt vatten där gulesäcken absorberas. Tillväxtschemat för gös i sjön Toften och i Östersjön (Rigabukten) är följande: 1 år 8 resp 30,7 cm, 2 år 15 resp 39,9 cm, 3 år 22 resp 49,1 cm, 4 år 28 resp 54,2 cm, 5 år 34 resp 60,6 cm, 7 år 44 resp 73,2 cm, 9 år 53 resp 82 cm.
    Jig-fishing är roligast.

Kommentera

tack för informationen lazzilax! Åker redan ut imorgon och provar isåfall!
      sigpic
      :fishttp://www.fiskesnack.com/forum/image.php?type=sigpic&userid=23355&dateline=132604 0725k:

Kommentera

redan i slutet av februari och fram till leken börjar hanarna besöka lekplatserna mer eller mindre sporadiskt med ökad frekvens ju närmare leken det går för att
        iordningställa "lekgropar" och hålla dom "rena"...
        Never let your memories be greater then your dreams...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

lazzilax
          Om jag fattar ditt schema rätt betyder det att gös i Toften inte når en längd av 35-40 cm och normal lekmognad förrän vid sex års ålder...?
          Never let your memories be greater then your dreams...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

Jag Googlade på när leker gösen? och kopierade bara vad expertis skriver.Finns säkert "experter" på FS.
            Jig-fishing är roligast.

Kommentera

Ursprungligen postat av smygfiskaren Visa inlägg
              tack för informationen lazzilax! Åker redan ut imorgon och provar isåfall!
              Jag ska också ut i morgon och jig-fishing efter Gös.
              Jig-fishing är roligast.

Kommentera

hehe, blev lite besviken nät jag kom till mitt favorit ställe. det är fiskeförbud hela april månad pga Asp leken. men man drog ju några kast endå. asp är en rolig fisk att ha på kroken men jag förstår inte varför det är fiskeförbud när man endå släpper tillbaka dem, det är ju ingen god matfisk..
                sigpic

Kommentera

Du bör ju försöka hålla dig till restriktionerna om du vill kalla dig för sportfiskare. Förbudet finns av en anledning och det är oavsett om man returnerar fisk eller inte.

Kommentera

ja det är en självklarhet, men jag måste säga att det är lite skoj och tjuvfiska, det här med att vakna upp 4 på morgonen och när man inte hör ett enda ljud utomhus! Men förbudet på asp respekterar jag och fler borde respektera. Oftast är det folk med invandring som inte följer detta. Men man kan egentligen inte skylla på dem, eftersom många har svårt för att läsa sen också är dom inte inne på den breddgraden som alla riktiga sportfiskare dvs dom sitter ex inte framfördatan och hänger här på fiskesnack därför är dom lite glest informerade. (inget menat mot immigranter, är själv från Bosnien)
                    sigpic

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    64 svar
                    15 015 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg .art
                    av .art