Idioter och dumma frågor - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Idioter och dumma frågor

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Idioter och dumma frågor

Tjena har suttit och läst lite på FS om kvällarna och tänkte skapa en rolig tråd om dumma fråga och gnällande idioter ni varit med om, Var själv med om ett äldre lite "finare" par som frågade om jag fått något när jag stod och fiskade förra sommaren, Ja visst har jag det. och gubben började se sig om men såg ingen fisk på kajen så han frågade vart den var och jag började förklara att jag släpper tillbaka den mesta fisk jag får, och då fick jag till svar att jag bara hittade på med ett fnys, Sen förra veckan så var jag i Lyckebyån och körde lite gädda på fluga, Precis när jag lagt ut och ska börja ta hem flugan hör jag en gubbe börja skrika att jag fan ska se mig för. och då ska det skrivas att jag stog längst ut på en brygga och kastade i linje med ån och såvida han inte simmade i ån så borde han inte vara orolig att jag ska kroka han. ja-a vad ska man göra åt vissa förutom att skaka av sig det?

Skitfiske

Det är väl det vanliga i stil med "Hej, har du fått fisk?"
    När man inte ens hunnit kasta en enda gång och fortfarande packar upp grejerna.
    Det hände nästan varje gång när man fiskade (P&T) i Eskilstunaån.

Ett annat case var när jag fiskade med fluga efter ett flöte.
    När jag försökte rycka lite liv i flugan med korta spöryck så kom en kille fram till mig och frågade om jag frös.
    Sen att det var över +25grader verkade inte hjälpa hans hjärna att tina upp...

Kommentera

Var ute på ett gäddmete pass, när en gubben kom fram och kikade ner i min beteshink.
      Han frågade vad jag skulle med all fisk till, jag förklarade för honom att jag ska meta gädda.
      Han tittade lite konstigt på mig och fråga

-Men Gäddor äter väll inte mört?

Kommentera

Det finns nån till tråd för detta, som jag tidigare skrivit i, men nu i vinter har jag fått några nya fina;

Detta har hänt ca 15 ggr i vinter. Ser att det sitter nå (ofta gammfolk) å pimplar där jag brukar ta mörten. Här finns förutom kopiöst med mört en och annan abborre, vilket är deras mål. För att spara besvär brukar jag gå fram till nån som sitter och får mört i ett och frågar om jag får ta mörten denna fångar. Detta har gått med stor framgång hittills. Dock det som också har hänt är att varenda person frågar nåt i stil med: "var ska du sätta SAX nånstans då?" eller "varför tar du dem stora mörtarna? det är bättre med dem mindre, de passar bättre på saxen".

Halvt förgäves försöker jag förklara att inte nog med att sax inte är tillåtet, så är min metod ismete. Ja...

Men det riktigt roliga hände för ett par veckor sen då jag metade rätt nära stan och det var en solig dag med mycket folk som skidra/promenerade/åkte skoter på isen. Person nr 7&8 kommer förbi efter jag suttit ett par timmar. Fångsten hittills är typ 3 snipor i 1.5 kilosklassen + ett par missade hugg.

Dessa tanter ca 60 och 70 år börjar först ropa på mig, jag har minsann fisk på kroken! Jag går fram till donet... Jaha. Mörten började simma på då det stod och väsnades runt hålet. Jag plockar pedagogiskt upp mörten och visar mitt tackel och förklarar fiskemetoden. Följdfrågan blir ju förstås: "Jaha, har du fått nå då?" Jag förtäljer "fiskelyckan" för damerna. Sedan efter lite småprat så börjar jag märka att den äldre är milt sagt något trög. De följer efter mig till basecamp, lite nyfikna var de. Sen säger den ena tanten "var är fisken då?" varvid jag gör mitt yttersta för att förklara att jag fiskar bara för kul och inte är ute efter vare sig gäddfillé eller fiskbullar. Då får man i stort sett en idiotförklaring(inte första gången). Den andra tanten kanske inte samtycker med mitt sätt att fiska, men hon inser iaf varför jag sätter tillbaka fisken.

Efter lite småprat till ger sig damerna iväg. Dam 1(den yngre) - Ja, men då önskar jag dig god fiskelycka då!

Kärring nr 2: - Varför då, han tar ju inte reda på fisken, ens!?!?!?

Ja, vad säger man...
        http://mortasfiske.blogspot.com

Kommentera

Det finns nån till tråd för detta, som jag tidigare skrivit i, men nu i vinter har jag fått några nya fina;

Detta har hänt ca 15 ggr i vinter. Ser att det sitter nå (ofta gammfolk) å pimplar där jag brukar ta mörten. Här finns förutom kopiöst med mört en och annan abborre, vilket är deras mål. För att spara besvär brukar jag gå fram till nån som sitter och får mört i ett och frågar om jag får ta mörten denna fångar. Detta har gått med stor framgång hittills. Dock det som också har hänt är att varenda person frågar nåt i stil med: "var ska du sätta SAX nånstans då?" eller "varför tar du dem stora mörtarna? det är bättre med dem mindre, de passar bättre på saxen".

Halvt förgäves försöker jag förklara att inte nog med att sax inte är tillåtet, så är min metod ismete. Ja...

Men det riktigt roliga hände för ett par veckor sen då jag metade rätt nära stan och det var en solig dag med mycket folk som skidra/promenerade/åkte skoter på isen. Person nr 7&8 kommer förbi efter jag suttit ett par timmar. Fångsten hittills är typ 3 snipor i 1.5 kilosklassen + ett par missade hugg.

Dessa tanter ca 60 och 70 år börjar först ropa på mig, jag har minsann fisk på kroken! Jag går fram till donet... Jaha. Mörten började simma på då det stod och väsnades runt hålet. Jag plockar pedagogiskt upp mörten och visar mitt tackel och förklarar fiskemetoden. Följdfrågan blir ju förstås: "Jaha, har du fått nå då?" Jag förtäljer "fiskelyckan" för damerna. Sedan efter lite småprat så börjar jag märka att den äldre är milt sagt något trög. De följer efter mig till basecamp, lite nyfikna var de. Sen säger den ena tanten "var är fisken då?" varvid jag gör mitt yttersta för att förklara att jag fiskar bara för kul och inte är ute efter vare sig gäddfillé eller fiskbullar. Då får man i stort sett en idiotförklaring(inte första gången). Den andra tanten kanske inte samtycker med mitt sätt att fiska, men hon inser iaf varför jag sätter tillbaka fisken.

Efter lite småprat till ger sig damerna iväg. Dam 1(den yngre) - Ja, men då önskar jag dig god fiskelycka då!

Kärring nr 2: - Varför då, han tar ju inte reda på fisken, ens!?!?!?

Ja, vad säger man...
          http://mortasfiske.blogspot.com

Kommentera

det är alltid lika spännande att åka ut med gäster på deras livs första fisketur, dvs första gången dom håller i ett spö. Eller ännu bättre första gången dom sitter i en båt...
            "hur ska fisken få in alla 3 stora krokar i munnen på samma gång?" om man lägger på en bomber.
            dessutom tror dom man skämtar om man plockar fram ett jerkbait på 15 cm och undrar om vi ska fiska haj.
            visar man dom en bulldawg magnum så tror dom man driver med dom.
            ja det finns massor av kommentarer om C&R som jag inte ens orkar gå in på...

Kommentera

Gillar folk som upptäcker att man sitter 200 meter från land på isen och pimplar, när de sonika bestämmer sig för att traska över hela issträckan för att ställa frågan" Döö, håller isen? "Hur tjock är den"

Kommentera

Försökte mig på att kikpimpla röding från nyisen för några år sedan. Även långfärdsskridskoåkarna gillar sjön och en åkare kom fram och frågade om det skrämde fisken när man kom med skridskorna. -Ja det gör det svarade jag, vilket inte tycktes besvära åkaren. Efter några standardfrågor (får du nåt? hur tjock är isen? vad finns det för fisk här?) fick jag fortsätta fiska. Lagom när någon röding vågade sig fram mot blänket så kom nästa åkare och frågade samma saker, och så höll det på. Hopplöst! Gav upp efter ett par timmar.

Kommentera

Personligen tycker jag att följd frågan till " har du fått något?" kan bli ännu roligare.

En gång svarade jag "nej" till första frågan och fick tillbaks.
                  "Finns det någon fisk här?"
                  Jag tittade på gubben en sekund innan jag svarade med ett enkelt "NEJ", och lade ett nytt kast tvärs över ån.

han gick vidare utan att ställa fler frågor.

Nu , vet jag att det bara är ett sätt att söka kontakt. Så hopp inte på mig för det, men saken är att om jag hade velat svara på tusen frågor kunde jag stannat hemma.

Kommentera

Har inte något så på rak arm, men oj oj oj vad svårt det är för folk att fatta vad C&R är och varför man som fiskare tillämpar det...

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    64 svar
                    15 024 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg .art
                    av .art