Idioter och dumma frågor - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Idioter och dumma frågor

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Jag fiskade en gång i Stockholm nära en medelålders man från mellanöstern. Vi började prata lite efter ett tag och jag ställde frågan vad han fångat hittills. Han visade mig glatt en plastkasse med några mörtar i. Sen sa han med ett brett leende: -Mycket sill!
    Det bör tilläggas att vi fiskade i en insjö.

Det var jag som ställde frågan vad han fått. Då är kanske jag den jobbige enligt definitionen.

Jag tror att idioter i de sammanhang som nämns ovan är relativt ovanliga. Det är helt enkelt bara folk med lite annorlunda referensramar vi blir störda av. Även mannen jag skrev om som faktiskt fiskade hade ganska dålig koll.
    Senast ändrad av Sir Fish-a-lot; 2012-04-26, 08:43.
    sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Kommentera

ja

Ja det finns flera aspekter av det här. Dels kan ju en ensam person som fiskar ses som kontakt sökande och ensam och i all välvilja börjar förbipasserande tala med honom/henne om det som de ser vederbörande ägnar sig åt för tillfället - fiske. Å andra sidan kan man ju som sportfiskare önska att alla kunde sköta kunde sköta sina egna affärer om man står fullt upptagen och fiskar. Jag passerade en man som metade häromdagen gick upp och frågade om han fått något, en gång, två ggr, tre ggr. sedan förstod jag att han inte ville ha någon som helst form av utbyte. Eller var hörselskadad.....I vilket fall som helst är det inte lätt att avgöra om en person som ägnar sig åt fiske också vill ägna sig åt att tala med förbipasserande.

Kommentera

Ursprungligen postat av poddel Visa inlägg
        Ja det finns flera aspekter av det här. Dels kan ju en ensam person som fiskar ses som kontakt sökande och ensam och i all välvilja börjar förbipasserande tala med honom/henne om det som de ser vederbörande ägnar sig åt för tillfället - fiske. Å andra sidan kan man ju som sportfiskare önska att alla kunde sköta kunde sköta sina egna affärer om man står fullt upptagen och fiskar. Jag passerade en man som metade häromdagen gick upp och frågade om han fått något, en gång, två ggr, tre ggr. sedan förstod jag att han inte ville ha någon som helst form av utbyte. Eller var hörselskadad.....I vilket fall som helst är det inte lätt att avgöra om en person som ägnar sig åt fiske också vill ägna sig åt att tala med förbipasserande.
        Det är många som inte kan svenska,mycket öst statare som metar det kan ju ha sin naturliga förklaring.
        Jig-fishing är roligast.

Kommentera

Råkade ut för en ganska jobbig snubbe när jag och en polare jiggade gös i centrala gävle en kväll i somras, han verkade kunna en del fiske om man kollade på utrustningen iallafall, han stod på andra sidan ån, kanske 15-20 meter över till andra sidan. Han stod där och kastade med nån vobbler utan att få nånting i kanske 45 minuter. På den tiden hade vi kanske fått 10-15 smågösar som vi släppt tillbaka. Till slut fick han nog och gick över till våran sida, tog upp en jigg. Och ställde sig PRECIS bredvid oss och frågade på knagglig engelska : How get fish?
          Vi förklarade snällt att man ska låta jiggen sjunka till botten och ta in den långsamt och hålla kontakt med botten. Han försökte, och kastade precis där vi kastade och det blev ofta så att han kastade kors med oss, till slut lyckades han få en litenliten abborre, han vart överlycklig och släppte den i backen och lät den ligga sen gick han hem. Vi släppte tillbaka abborren och var glada att vi slapp honom. Har sett honom flera gånger sen dess, tror inte han har alla hästar hemma..

Kommentera

Var ute och ismetade tidigare i vintras då det kommer ett par skotrar med 2 män och 2 barn över sjön och stannar till några hundra meter bort. Hör redan på detta avstånd att dessa är några som man helst skulle vilja slippa och sitter och hoppas att de skall forsätta på den inslagna vägen... men icke!! Full fart mot mig och min kamrat, in med skotrar bland ismeteshål och ända fram till vår basecamp. Ungarna, kanske 8-10 år stormar av och börjar galskrika ut frågor i en takt som även om jag hade velat varit omöjligt att hinna svara på. Samtidigt rotar de runt bland grejorna, kollar betesfiskhinken o.s.v. Det värst är att de vuxna inte reflekterar över det respektlösa beteendet!
            Man blir så trött!! De tråcklade ut skotrarna mellen våra hål igen efter 10 min, men det blev ingen mer fisk den dagen.

Däremot om det kommer folk som ställer lugna och sansade frågor, speciellt barn, och respekterar det som är mitt så svarar jag gärna på frågor och förklarar hur det funkar. Det kan ju vara så att barnen inte har någon i sin närhet som fiskar, och om jag då kan bidra till att väcka ett litet frö av intresse så tar jag gärna den tiden. Det händer trotts allt inte så ofta att man får "besök" på de vatten jag håller till... vilket kan vara ganska skönt det också.
            sigpic

Kommentera

jag satt och jiggade gös när det kommer fram några a-lagare som ville vara sociala. Efter ca 10 minuter utan någon fisk frågade den ena om han skulle gå och hämta sin älgstudsare så jag kunde skjuta fisken istället, för jiggen verkade inte vara så effektiv :P efter några sekunders tänkande sa han att jag var nog för klen för att skjuta med hans studsare.
              Till er som har lite vapenvana kan jag till lägga att jag hade varit på normas fabrik och skjutit med de två grövsta kalibrarna som de tillverkar (505 mag. gibbs och 500 nitroexpress) samma dag. När jag sa det till honom blev han bara tyst och visste inte vad han skulle säga. Alltihop slutade med att han somnade på en bänk bredvid mig utan skor :P

Det här hör kanske inte riktigt till ämnet, men det var ganska kul faktisk.
              [FONT="Lucida Console"]Fishermanblood flows in my veins![/FONT]

Kommentera

öststatare mm

Visst det är många i malmö området som inte talar svenska som tycker om att fiska. Helt sant, inte alltid man tänker på det. Men många söker i alla fall kommunicera på något vis genom åtbörder eller läten, gester, mimik. I malmö är det många polsk talande som fiskar vet jag, inte så långt till polen härifrån. På det här viset kommer man i kontakt med andra traditioner angående fiske och fiske oxå. Kommer ihåg en ungrare som glatt plockade hem id som han sade var super god panerad med paprika och stekt, här är ju id ingen matfisk om man undantar Gotland.
                Kanske skulle testa det också?

Kommentera

tycker inte själva frågan om man fått något är dum. det kan ju faktiskt finnas ett genuint intresse av att få veta detta. kanske är det en person som själv är nyfiken och sugen på att testa. särskilt ungdomar tycker jag är kul att informera om de verkar ha just den föresatsen. någon enstaka gång har jag också fått hjälp av någon intresserad att plåta något som jag precis fångat. en del människor är bara förundrade över vilka fiskar som faktiskt finns i deras omedelbara närhet eller så har de själva varit fiskare en gång i tiden och på något sätt kan återuppleva detta genom oss aktiva.
                  det finns ju förstås riktiga ägg som bara stör, helt klart. men de brukar gå att ignorera. annars har man ju en historia att lägga upp här, eller hur?
                  sigpic

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av Maldini, 2010-08-30, 09:41
                  7 svar
                  1 532 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Sir Fish-a-lot