lina på UL? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

lina på UL?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Det har tidigar talats en del om att somliga rullars lintrissor och spolar skulle fungera bättre, ge en bättre linuppläggning, med vissa linor och dimensioner än andra, kan det vara så i ditt fall Stizo?

Och är 0.12 alltid 0.12 när vi kommer in på flätlinor? Det stämmer inte alltid på monofil lina men när det gäller flätlinor är deras verkliga diameter ofta underskattad. Kan det leda till att man kanske får ett sämre linupplägg därför att linan bygger mera på spolen än vad som är tänkt?

Jag fiskar inte UL själv men har inte haft några som helst uppläggningsproblem med linan, Spiderwire 0,18, på mina gamla ABU SyncroMatch.
    Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Om man har en liten UL-rulle med smal spole som t.ex. Shimanos minsta så blir det problem med flätlina. För att det ska fungera bra krävs som regel en modernare högre spole och att rullen har bra linuppläggning. Jag använder numera Shimanorullar i 1000 stl till det lättaste fisket.
      Visst är flätlinor mycket dragstarkare än nylon men de är samtidigt känsligare för nötning. I synnerhet en tunn flätlina skavs lätt av mot stenar. Men samtidigt tycker jag att stumheten väger upp ev. nackdelar mot nylon. En 0.18 nylon töjer sig massor, det märker man ju om inte annat vid bottenapp när man kan gå iväg flera meter innan linan går av.
      Nej, nylon går i princip helt bort för min del, utom på vintern och vid toppknutet mete.

Kommentera

Min kompis som nyligen köpte nya UL-grejjer köpte en Sedona 500fa rulle som UL-rulle och spolade den med 0,08 flätlina (vet ej vilken modell) men hans lina trasslar sig i tid och otid, han får trassel säkert var 20 kast och börjar bli allmänt sur, och jag förstår honom, ger man 900:- för en rulle förväntar man sig att den ska klara det, vi har tittat och vad vi kan se så är linuppläggningen väldigt bra, den enda orsaken vi kan komma på är spolens utformning, det är inte en sk. longcast spole utan en lite mindre som går mer på djupet...

själv använder jag en Okuma force 15 och jag har inte fått lintrassel en enda gång med den rullen, trots att jag använder en så pass tunn lina!
        Fiskefokus - min alldeles egna fiskeblogg.

Kommentera

Det stämmer ganska bra att mindre rullar typ 1-1500,trasslar betydligt mer med flätade linor.Tror det beror på dom mindre spolarnas mindre tolerans av fel uppläggning på spolen.Sen kräver nog dom flätade linorna att dom lägger sig hårdare på spolen vilket inte brukar ligga i ul-rullars egentliga natur.Oftast kör man med mindre och lättare beten.Själv har jag slutat helt att använda Ppro på min Stradic 1000 rulle,då det trasslade för jämnan!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
          Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
          64 svar
          15 248 visningar
          1 gilla
          Senaste inlägg .art
          av .art