Tafsmaterial - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Tafsmaterial

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Tafsmaterial

Hej jag gjorde lite tafsar till min haspel utrustning av 0.35 stroft.

tror ni det tål stryk av 2-4 kilo gädda. finns nåra såna i vattnet jag fiskar i

Mvh Egon

Tafs av nylon skulle jag gå upp mot 0.45 kanske. Men det fungerar säkert. Tänk på gäddans tänder är inte bara vassa på toppen, hela tanden är vass som en sate. Har äntligen lärt mig efter ett femtiotal uppskurna fingrar

Kommentera

men tror dudet klarar sig. man får mest dom på 0-2 kilo men ibland kommer det nån 2-4 kilos :P

Kommentera

Ja det borde klara någon gädda. Men hugger det på stort slits det nog av. Plastad stålvajer är att föredra om du gör egna tafsar enligt mig

Kommentera

Jag tror 1kg gäddor har lika vassa tänder som en 4kg...

Jag skulle hellre binda tafsar av någon tunnare vajer typ drennan softstrand eller Darts.. 30lb klarar du dig långt med.

Kommentera

http://www.youtube.com/fiskejournale.../0/dujxYToGLXU här har du en länk där dem visar hur du gör tafsar av plastad stålvajer.

Kommentera

Ursprungligen postat av Jolle96 Visa inlägg
              Ja det borde klara någon gädda. Men hugger det på stort slits det nog av. Plastad stålvajer är att föredra om du gör egna tafsar enligt mig
              Plastade som man "eldar" ihop måste vara ett klockrent val!
              Darts tex är billig och funkar kanon. Man får 10m för typ 50-100kr beroende på var man handlar!

Kommentera

Ursprungligen postat av Jolle96 Visa inlägg
                Tafs av nylon skulle jag gå upp mot 0.45 kanske. Men det fungerar säkert. Tänk på gäddans tänder är inte bara vassa på toppen, hela tanden är vass som en sate. Har äntligen lärt mig efter ett femtiotal uppskurna fingrar
                Oj, hur många händer har du?
                Skämt och sido - 0,35 tycker jag personligen är i klenaste laget.
                Så länge gäddan inte har hela betet i käften så brukar man klara sig utan tafs...

Problemet är att även små gäddor har en förmåga att sluka beten.
                Som någon var inne på så "klipps" inte tafsen av, utan oftast så raspas den av när gäddan skakar på huvudet, vrider sig eller vänder riktning.
                Små gäddtänder är lika vassa, om inte vassare än stora tänder.
                När tafsen är "jackad" eller skadad minskar dragstyrkan avsevärt. Om gäddan, vid det sista kritiska momentet, landningen, gör en sista rusning på kort lina så är det lätt hänt att hon smiter med favvobetet. Är hon av lite större modell, så har hon också lite mer kraftresurser...

Vill du absolut köra nylon så bör du gå upp i minst 0,55 gärna 0,70 eller mer om du tror att det finns chans på större gädda.
                Flourocarbon-tafs är ett alternativ om du vill ha klar/genomskinlig tafs men som de flesta säger är plastad wire ett mycket bra och prisvärt alternativ. Om du ända skulle behöva köpa grövre nylonlina för att göra tafsarna, så är det just ingen skillnad att köpa plastad wire.

Om det händer att det du får någon på 4 kg, så finns det säkert någon som väger 6 Kg.
                Och om det fiinns någon som väger 6 Kg, så...

Kommentera

Nylon är det sämsta alternativet till tafsmaterial och 0,35 är på tok för tunt för att ha någon säkerhet.

Är det så att du ska rikta fisket efter gädda så satsa på stålwire. Är fisket riktat efter till exempel gös, i en sjö med mycket gädda skulle jag satsa på 0,55 - 0,70 flourocarbon. Med flourocarbon får man ganska ofta byta efter en landad fisk eftersom tafsen blir skadad väldigt lätt.

Som Pelé sa nyss är det inte storleken på gäddan som är avgörande utan hur betet hamnar i munnen på rackaren. tänderna på en liten rackare är minst lika vassa som på en stor bumling
                  Fiskefokus - min alldeles egna fiskeblogg.

Kommentera

Jag rekommenderar knytbara ståltafsar som Strike Wire knottable steel leader. Till detta använder du Sölvkroken extreme beteslås som är nästintill omöjlig att det går upp.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    64 svar
                    15 021 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg .art
                    av .art