Ursprungligen postat av fiskarlennart
Visa inlägg
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Fråga en sann abborrfiskare!
Collapse
X
-
Om du skulle sätta ihop ett "startkit" med jiggar och skallar, vilka modeller/färger/storlekar och tyngd på huvud skulle du rekommendera? Jag har jiggat väldigt lite, mina små vibrax har varit mina favoriter på borre hittills, men tänkte ge det ett försök i sommar.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Mabo Visa inläggOm du skulle sätta ihop ett "startkit" med jiggar och skallar, vilka modeller/färger/storlekar och tyngd på huvud skulle du rekommendera? Jag har jiggat väldigt lite, mina små vibrax har varit mina favoriter på borre hittills, men tänkte ge det ett försök i sommar.
Men jag svarar ändå.
Jag skulle köra med jigg huvuden mellan 5-10g. Tycker inte det behövs större.
Ett gäng Relax 2-2,5 tum i färgerna limegrön, cola, genomskinlig, lila, röd/rosa. Själv kör jag bara med jiggar med glitter/flakes i.. har funkat mycket bättre än enfärgade jiggar.
Sen ett par svart/vita shad jiggar från dart, några 4 cm och några 6 cm. Fungerar även bra att bara spinna hem i ryckigt tempo.
Curly och Twintail jiggar har inte funkat så bra som de borde för mig. Men många tycker de är bra, så släng med ett par sånna också.
SkitfiskeYou can't buy happiness but you can buy fishing gear and that's kind of the same thing
Kommentera
-
Sen ett par svart/vita shad jiggar från dart, några 4 cm och några 6 cm. Fungerar även bra att bara spinna hem i ryckigt tempo.
Samt Berkeleys stora 10-15 cm långsvansade saker.
Här är en variant på den sortens långsvansade jiggar http://www.beoutdoors.se/se/alla-bet...ail-brown.html
Finns fler tillverkare och färger bara dom påminner om dessa kan dom ge riktigt stora borrar.Senast ändrad av jorgen.mansson; 2012-07-12, 21:59.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Aborrjägaren Visa inläggVilken är den bästa allroundfärgen när man fiskar abborre?
Vilken hastighet? ( Om man spinnfiskar )
Hur filear man en abborre?KassPåAttHåva
Abborre: 46cm 1,25kg
Gös: 77cm 4,56kg
Gädda: 109cm 10,41kg
Harr: 590g 40cm
Öring: 500g+
Röding: 1,03kg 46cm
Regnbåge: 2.5kg 53cm
Havsöring: 4,07kg 78cm
Kommentera
-
Jag kan svara på hur man filear en borre-precis som du filear vilken fisk som helst. Själv brukar jag öppna buken, gå in precis bakom gälarn, hålla ett lätt tryck på kniven, stanna precis innan man e färdig o vända upp fileen som då fortfarande sitter kvar i fiskens bakstjärt och då skinna den med. Bara till o upprepa på andra sidan. Har du aldrig fileat fisk så sök på youtub, finns massvis med undervisningsvideos. Dina första fileer kommer bli små o ogämna men det e som med allt annat. Övning ger färdighet
Kommentera
-
Själv när jag filear fisk så går jag in med kniven i nacken tills jag känner benet. Sen följer jag benet tills det slutar o kör igenom kniven o skär ut till stjärtfenan. Sen är det bara att dra loss filen från benenDen som tycker sex är det skönaste som finns har aldrig varit riktigt skitnödig
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Aborrjägaren Visa inläggVilken hastighet? ( Om man spinnfiskar )KassPåAttHåva
Abborre: 46cm 1,25kg
Gös: 77cm 4,56kg
Gädda: 109cm 10,41kg
Harr: 590g 40cm
Öring: 500g+
Röding: 1,03kg 46cm
Regnbåge: 2.5kg 53cm
Havsöring: 4,07kg 78cm
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Aborrjägaren Visa inläggVilken är den bästa allroundfärgen när man fiskar abborre?
Vilken hastighet? ( Om man spinnfiskar )
Hur filear man en abborre?
Vilken hastighet kan man inte säga. Tidigt på året är abborren lite slöare och kan därför kräva lite långsammare invevningshastighet. Det är bara o testa sig fram för dagen, previs somdu testar olika beten och färger för att hitta rätt taktik.
hur man filear en abborre kan jag inte svara på, tar nämligen aldrig upp abborrar när jag är själv. När jag väl tar upp några borrar är det någon annan som kan filea åt mig.. Haha!You can't buy happiness but you can buy fishing gear and that's kind of the same thing
Kommentera
Foton
Collapse
-
av HejtjofluxenHejsan!
Mitt ex lämnade kvar detta spö i min garderob för över två år sen och verkar inte...4 Foton-
Kanal: Ljugarbänken
2024-11-17, 23:18 -
-
av Classe69Hej på er mina vänner :-)
Imorgon skall jag och mina Sambo köra Norröver och hälsa på Släktingar...1 Foto-
Kanal: Ljugarbänken
2024-07-23, 10:42 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
|
64 svar
15 105 visningar
1 gilla
|