Fråga en sann abborrfiskare! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fråga en sann abborrfiskare!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av grynning Visa inlägg
    Hu ofta använder du dofft "triggers"?
    Nästan aldrig, händer dock ibland!

Kommentera

Vart brukar du leta efter abborrarna på dom olika årstiderna, vilken teknik tycker du dominerar mest på dom olika årstiderna?

Tack på förhand!

Kommentera

Ursprungligen postat av Orkanfisken Visa inlägg
        Vart brukar du leta efter abborrarna på dom olika årstiderna, vilken teknik tycker du dominerar mest på dom olika årstiderna?

Tack på förhand!
        Hej!

Sommar: I grunda vikar och längs med vasskanter och bland mycket vegitation, då är alla typer av jiggfiske överlägset.

Höst: Lite djupare, men dock fortfarande ganska nära vass och näckrosor. Jiggfiske måste jag säga här med, med naturliga färger. Eller möjligen mete med liten löja.

Vinter: Ganska uppenbart enligt mig att det är pimpelfiske med antingen pirk eller balansare som gäller. Då söker jag dom stora djupt.

Vår: Ungefär samma som på hösten, jiggfiske eller mete med löja eller sarv.

Kommentera

Hugger abborren direkt efter islossningen eller måste man vänta tills dom slutat leka?

Kommentera

Ursprungligen postat av Fiske token Visa inlägg
            Hugger abborren direkt efter islossningen eller måste man vänta tills dom slutat leka?
            Dom hugger absolut efter islossningen! Satsa på färgglada beten och fiska grunt. Ibland har abborren gått upp i åar eller liknande så det kan vara svårt att hitta dom.

Kommentera

Om du fick välja ett drag förr abborre vilket skulle det varar och vilken färg?

Kommentera

Hur känns det att ha en Stor abborre på kroken?
                Är det som en liten fast tyngre/starkare eller som en mindre gädda, eller mer likt gösen? Knyckigt eller tungt, rusningar kors och tvärs eller ankare - ja du förstår kanske vad jag menar..

Kommentera

Ursprungligen postat av LuciusEsox Visa inlägg
                  Hur känns det att ha en Stor abborre på kroken?
                  Är det som en liten fast tyngre/starkare eller som en mindre gädda, eller mer likt gösen? Knyckigt eller tungt, rusningar kors och tvärs eller ankare - ja du förstår kanske vad jag menar..
                  Det kan jag svara på!

Det varierar rätt mycket. Beror helt på väderlek och årstid.

På sommaren kan du få dig en rejäl fight med tunga knyckar av en kilos abborre. De är riktiga kraftpaket och kan lätt rusa ett par meter.

Ett spö som tar emot knyckarna på ett bra vis är att rekommendera vid abborrfiske!

Du har säkert fått en gädda på 1-2kg, när de skakar på huvudet så är det hyfsat tunga knyckar på lätt utr. ungefär så agerar en pigg stor-abborre!
                  You can't buy happiness but you can buy fishing gear and that's kind of the same thing

Kommentera

Ursprungligen postat av mattiss Visa inlägg
                    Om du fick välja ett drag förr abborre vilket skulle det varar och vilken färg?
                    Jag garanterat välja en Myran Wipp spinnare 7g gul/vit!

Även om jigg ofta levererar betydligt mer i de flesta lägen så kan man inte misslyckas med en aggresiv spinnare!
                    You can't buy happiness but you can buy fishing gear and that's kind of the same thing

Kommentera

Får hålla med LH ,nog kan borren vara pigg o kämpastark när man får den på kroken. Fick en förra veckan på mitt UL-spö som vägde 1185g(om den räknas som stor får var o en avgöra), den gjorde några riktigt kraftiga rusningar på 5-10m. Borren tog på min favoritspinnare när det gäller spinnfiske efter abborre, Mepps Aglia nr1 koppar med röda prickar

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                      64 svar
                      15 137 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg .art
                      av .art