Tankar om ambassadeurer - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Tankar om ambassadeurer

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Tankar om ambassadeurer

Hej!

Nog för att Fiskesnack redan består till 75% av trådar som handlar om vilken ambassadeur som är bäst i jämförelse till en annan eller till vilket fiskesätt man ska ha just den modellen så har jag en liten undran. Jag har kollat ganska mkt på trådar som handlar om ambassadeurer och vilka delar en rulle ska ha för att vara tålig eller palla hård knyckar, som jerkfiske erbjuder.

UT säljer ju rulltrim som förstärker och förbättrar rullen. Min undran är: ger det inte samma effekt om man köper en billig C3:a och trimmar den med ett UT-kit som passar ens fiskestil än att köpa en dyrare rulle, typ Predatorn och trimma den? Är det inte bara onödigt att trimma en dyrare rulle än att köpa en billigare och sätta in samma trim?

Jag kanske är ute på lite för hal is för mig men jag måste få lite ordning på min koll ang Ambassadeurer osv

Tacksam för svar!

Skitfiske!

UT rör inte mer en dom rörliga delarna (nästan) så om du vill va helt säker bör du ha stativ m.m. som pallar och där skiljer sig modellerna åt!
    Jag har mina ideer om saker men tycker det är bättre att köpa en ny rulle i den klass man vill ha och sedan trimma om det skulle va absolut nödvändigt en tvärtom, trim är mer en vill ha sak som inte behövs för normal-fiske!

Kommentera

Va?
      Här diskuteras väl aldrig något tekniskt om Amnassadeurer...? (*ironi*)

Beror nog lite grann på vilket UT-trim du siktar på.
      Ur ett rent hållbarhetsperspektiv borde det hårdnitade mässingsstativet vara en god början, till detta trim-kitet med bronsbussningar så borde du ha en både stryktålig och lättkastad rulle. Om du sedan utgår från en C3 eller ProRocket har då mindre betydelse, blir väl spolcentreringen som skiljer i stort sett samt drevplattan i mässing förstås. Predatorn har jag inte kollat vad den består av invändigt, men har svårt att se att det skulle vara något väldsomvälvande...
      Bildstudie över mina multirullars multiplicerande (det måste ske barnförbjudna saker när jag inte ser, för de förökar sig hela tiden ):
      En blygsam början .. Det börjar arta sig .. Börjar så smått spåra ur nu...

Rull-terminologi (innehåller länkar till mina Rullmekartrådar)

Kommentera

glöm predatorn
        om det inte hänt nått nyligen är den inte trim bar!
        mässings stativ är ett måste om det inte ska bli skeft!
        så c 3 blir helt ok med ut trim!
        JERK ÄR ETT DYRT TRÄSK Å FASNA I
        <iframe src="http://www.facebook.com/plugins/likebox.php?href=http%3A%2F%2Fwww.facebook.com%2Fp latform&amp;width=292&amp;colorscheme=light&amp;sh ow_faces=true&amp;stream=true&amp;header=true&amp; height=427" scrolling="no" frameborder="0" style="border:none; overflow:hidden; width:292px; height:427px;" allowTransparency="true"></iframe>

Kommentera

Ursprungligen postat av jorgen.mansson Visa inlägg
          UT rör inte mer en dom rörliga delarna (nästan) så om du vill va helt säker bör du ha stativ m.m. som pallar och där skiljer sig modellerna åt!
          Jag har mina ideer om saker men tycker det är bättre att köpa en ny rulle i den klass man vill ha och sedan trimma om det skulle va absolut nödvändigt en tvärtom, trim är mer en vill ha sak som inte behövs för normal-fiske!
          Du har aldrig fiskat med en vässad amba förstår jag. Tycker själv amborna är ganska tröga rullar utan trim. Trimmar du en av dina ambor Jörgen, så lär du inte vilja fiska med någon otrimmad mer

Kommentera

En Amba är defenitivt inte trögare än någon annan rulle, enligt mig. Jämför en ny Rocket/Record/Predator med en ny Calcutta...rent kastmässigt... Man luras att tro att bara för att en rulle är apdyr så är den bättre..hmm självklart har priset betydelse men inte i alla aspekter.
            Mycket snack om att man "måste" ha mässingstativ för att kunna jerkfiska. Min C4 med alustativ (och tvärstag i mässing eller vad det nu är) har hållt i 5-6 år...utan att bli skevt. Men visst, hård teknik och svintunga beten kanske tar ut sin rätt, men jag är övertygad om att många kör med Buster o motsvarande beten i 60-100 grams klassen och då är det enligt mig inga problem.

Sen gör UT skitbra prylar både rent prestanda och hållbarhetsmässigt så om man vill så blir det definitivt inte fel..

Kommentera

Ursprungligen postat av jorgen.mansson Visa inlägg
              Ferrari är också en vill ha sak, men man kommer ju fram med en folkabubbla också vid normalkörning.
              Vad skulle vi gjort utan havet? Skulle vi burit båten.... http://ghfk.se/

Kommentera

Oj, bra svar och va snabbt! Nu visar Fiskesnack verkligen vad det går för.
                Frågan gäller dock inte specifika rullar utan mer om rullar i allmänhet och hur trim påverkar en billigare vs en dyrare rulle.

Har själv en Revo Inshore och ifrågasätter starkt varför jag la ut så mkt pengar på en rulle som inte ens hanterar tyngre beten och som är Asientillverkad ist för en svensktillverkad vanlig amba. Den är ju dessutom borta från Napp och Nytt vilket får mig att undra om tillverkning av reservdelar lär pågå så mkt längre, om det inte redan är slut med den. Kör väl tills den brakar och hoppas på att man kanske kan få byta mot en annan hos Svängsta.

Anledningen till varför jag frågar är kanske uppenbar och det är för jag undrar om det är värt de extra hundralapparna för en dyrare rulle kontra en billigare med trim. Sistnämnda blir ju iofs lite dyrare, om man köper nytt.
                (Det lutar åt en CS Pro Rocket åt allroundfiske och jerk)

Kommentera

Revo inshore kanske är borta från svenska marknaden men säljs fortfarande i USA. Så reservdelar kommer du hitta ett bra tag till..
                  Satsa på en rocket du. Den blir du nöjd med....

Kommentera

http://www.willyssportfiske.se/Produ...spx?id=1183187 Den här behöver du inte trimma .Men,det blir lätt så efter ett tag....

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    64 svar
                    15 016 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg .art
                    av .art