Isläget åland? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Isläget åland?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Isläget åland?

Någon som har koll på isläget norra åland, geta? Verkar segt...eller?

Inomskärs i Geta är det fortfarande mycket is, ute på norrhavet har det däremot släppt. Men som sagt inomskärs är det nog uppåt 40-50 cm ännu

Kommentera

Sattelitbild från i söndags (20/3) då det var molnfritt:

Sedan kan du bläddra fram och se andra dagar,
      men det gäller att vädret var bra just när satteliten passerade

Kommentera

i innervikarna(östergeta) är det 75-80 cm is. På norra sidan i havet är det is några mil ut, ungefär 45-50 cm kärnis.
        Vi kör bil dagligen ut till norra ryssö i höjd med boklobb/havsvidden om du känner till det.
        nu är i alla fall all snö borta och då brukar det sätta fart. dessutom blåser det 15 m/s nordlig nu så det är oxå bra.
        tyvärr kommer ett bakslag nu till helgen med -10 på nätterna och runt nollan på dagarna.
        jag tippar på båtpremiär i kasvik runt 24-25 april. det var 19:e förra året.

Kommentera

Ursprungligen postat av boman1979 Visa inlägg
          i innervikarna(östergeta) är det 75-80 cm is. På norra sidan i havet är det is några mil ut, ungefär 45-50 cm kärnis.
          Vi kör bil dagligen ut till norra ryssö i höjd med boklobb/havsvidden om du känner till det.
          nu är i alla fall all snö borta och då brukar det sätta fart. dessutom blåser det 15 m/s nordlig nu så det är oxå bra.
          tyvärr kommer ett bakslag nu till helgen med -10 på nätterna och runt nollan på dagarna.
          jag tippar på båtpremiär i kasvik runt 24-25 april. det var 19:e förra året.
          Hej Johan Boman;

På 1970-talet och några år in på 1980-talet brukade jag och övriga familjen hyra sommarstuga på Åland. Jag har tre döttrar och en son och alla var intresserade av att fiska Gädda och Aborre på Åland. Min son John-Fredrik var redan som 7-åring en hejare på att fiska Gädda som du ser här http://www.trumman.com/fisketips/galleri_22.htm. Året efter fångade han sin första Gädda över 12 kilos vikt http://www.trumman.com/fisketips/galleri_13.htm . Idag är det bara Laxfisket i de nordnorska älvarna som lockar honom.

Jag minns när frugan, barnen och jag var på väg från fiket (matstället) på Getaberget den 16 augusti 1977 och musiken i bilradion bröts av nyheten att min gamle idol Elvis Presley var död....

Nobody & Nothing is forever!

Old Firehand

Kommentera

Old Firehand: Jag jobbar sommartid på matstället som förövrigt heter soltuna Var även därifrån jag kollade isläget i havet, det är väl nordväst om Geta som det är öppet.

Johan: Jo ö.geta har jag mindre koll på eftersom jag egentligen enbart fiskar västerut i Geta

Kommentera

Hej Leif!
              Så du har fiskat en del på Åland, det var skoj att höra! Vet du var ni bodde, eller vad stugbyn/värden hette?
              Kan vara intressant eftersom vi själva har en stugby i närheten av Geta.

Sedan måste jag ju fråga hur fångsten var på Åland, fick ni någon stor gädda t.ex.?

Skulle vara intressant att veta lite mer om hur gäddfisket var på Åland på -70 och -80 talet. Jag vet i alla fall att det var bättre...

Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg
              Hej Johan Boman;

På 1970-talet och några år in på 1980-talet brukade jag och övriga familjen hyra sommarstuga på Åland. Jag har tre döttrar och en son och alla var intresserade av att fiska Gädda och Aborre på Åland. Min son John-Fredrik var redan som 7-åring en hejare på att fiska Gädda som du ser här http://www.trumman.com/fisketips/galleri_22.htm. Året efter fångade han sin första Gädda över 12 kilos vikt http://www.trumman.com/fisketips/galleri_13.htm . Idag är det bara Laxfisket i de nordnorska älvarna som lockar honom.

Jag minns när frugan, barnen och jag var på väg från fiket (matstället) på Getaberget den 16 augusti 1977 och musiken i bilradion bröts av nyheten att min gamle idol Elvis Presley var död....

Nobody & Nothing is forever!

Old Firehand
              www.trumman.com

Kommentera

Ursprungligen postat av zhone Visa inlägg
                Old Firehand: Jag jobbar sommartid på matstället som förövrigt heter soltuna Var även därifrån jag kollade isläget i havet, det är väl nordväst om Geta som det är öppet.

Johan: Jo ö.geta har jag mindre koll på eftersom jag egentligen enbart fiskar västerut i Geta
                OK, det är nog samma i västergeta---->IS... vi får hoppas på värme nu bara! och regn

Kommentera

-10 ??...det är nog bara i Geta det....moahahaha
                  Http://pekkman.blogspot.com

Kommentera

nja, vi ska se om vi klarar oss med några minusgrader bara..hoppas det. minus på nätterna kommer det att bli i alla fall.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    64 svar
                    15 014 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg .art
                    av .art