Någon som har koll på isläget norra åland, geta? Verkar segt...eller?
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Isläget åland?
Collapse
X
-
i innervikarna(östergeta) är det 75-80 cm is. På norra sidan i havet är det is några mil ut, ungefär 45-50 cm kärnis.
Vi kör bil dagligen ut till norra ryssö i höjd med boklobb/havsvidden om du känner till det.
nu är i alla fall all snö borta och då brukar det sätta fart. dessutom blåser det 15 m/s nordlig nu så det är oxå bra.
tyvärr kommer ett bakslag nu till helgen med -10 på nätterna och runt nollan på dagarna.
jag tippar på båtpremiär i kasvik runt 24-25 april. det var 19:e förra året.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av boman1979 Visa inläggi innervikarna(östergeta) är det 75-80 cm is. På norra sidan i havet är det is några mil ut, ungefär 45-50 cm kärnis.
Vi kör bil dagligen ut till norra ryssö i höjd med boklobb/havsvidden om du känner till det.
nu är i alla fall all snö borta och då brukar det sätta fart. dessutom blåser det 15 m/s nordlig nu så det är oxå bra.
tyvärr kommer ett bakslag nu till helgen med -10 på nätterna och runt nollan på dagarna.
jag tippar på båtpremiär i kasvik runt 24-25 april. det var 19:e förra året.
På 1970-talet och några år in på 1980-talet brukade jag och övriga familjen hyra sommarstuga på Åland. Jag har tre döttrar och en son och alla var intresserade av att fiska Gädda och Aborre på Åland. Min son John-Fredrik var redan som 7-åring en hejare på att fiska Gädda som du ser här http://www.trumman.com/fisketips/galleri_22.htm. Året efter fångade han sin första Gädda över 12 kilos vikt http://www.trumman.com/fisketips/galleri_13.htm . Idag är det bara Laxfisket i de nordnorska älvarna som lockar honom.
Jag minns när frugan, barnen och jag var på väg från fiket (matstället) på Getaberget den 16 augusti 1977 och musiken i bilradion bröts av nyheten att min gamle idol Elvis Presley var död....
Nobody & Nothing is forever!
Old Firehand
Kommentera
-
Old Firehand: Jag jobbar sommartid på matstället som förövrigt heter soltuna Var även därifrån jag kollade isläget i havet, det är väl nordväst om Geta som det är öppet.
Johan: Jo ö.geta har jag mindre koll på eftersom jag egentligen enbart fiskar västerut i Geta
Kommentera
-
Hej Leif!
Så du har fiskat en del på Åland, det var skoj att höra! Vet du var ni bodde, eller vad stugbyn/värden hette?
Kan vara intressant eftersom vi själva har en stugby i närheten av Geta.
Sedan måste jag ju fråga hur fångsten var på Åland, fick ni någon stor gädda t.ex.?
Skulle vara intressant att veta lite mer om hur gäddfisket var på Åland på -70 och -80 talet. Jag vet i alla fall att det var bättre...
Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inläggHej Johan Boman;
På 1970-talet och några år in på 1980-talet brukade jag och övriga familjen hyra sommarstuga på Åland. Jag har tre döttrar och en son och alla var intresserade av att fiska Gädda och Aborre på Åland. Min son John-Fredrik var redan som 7-åring en hejare på att fiska Gädda som du ser här http://www.trumman.com/fisketips/galleri_22.htm. Året efter fångade han sin första Gädda över 12 kilos vikt http://www.trumman.com/fisketips/galleri_13.htm . Idag är det bara Laxfisket i de nordnorska älvarna som lockar honom.
Jag minns när frugan, barnen och jag var på väg från fiket (matstället) på Getaberget den 16 augusti 1977 och musiken i bilradion bröts av nyheten att min gamle idol Elvis Presley var död....
Nobody & Nothing is forever!
Old Firehand
www.trumman.com
Kommentera
-
Ursprungligen postat av zhone Visa inläggOld Firehand: Jag jobbar sommartid på matstället som förövrigt heter soltuna Var även därifrån jag kollade isläget i havet, det är väl nordväst om Geta som det är öppet.
Johan: Jo ö.geta har jag mindre koll på eftersom jag egentligen enbart fiskar västerut i Geta
Kommentera
-
Foton
Collapse
-
av HejtjofluxenHejsan!
Mitt ex lämnade kvar detta spö i min garderob för över två år sen och verkar inte...4 Foton-
Kanal: Ljugarbänken
2024-11-17, 23:18 -
-
av Classe69Hej på er mina vänner :-)
Imorgon skall jag och mina Sambo köra Norröver och hälsa på Släktingar...1 Foto-
Kanal: Ljugarbänken
2024-07-23, 10:42 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
|
64 svar
15 014 visningar
1 gilla
|