Hur bör man behandla "Böldgäddor" - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hur bör man behandla "Böldgäddor"

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Hur bör man behandla "Böldgäddor"

Hej!

Jag bonkade en gädda idag. Det var med ånger jag fick ta hand om härket och hade jag varit mer påläst hade jag grävt ner stackarn. Min första reaktion var att vända tillbaks fisken i hålet och inte störa en redan plågad individ, men tog sen avkrokaren och klippte till han i planeten...

Gjorde jag rätt?
    Finns det nyare fakta om detta?

Jag saxar detta från en tråd skapad 2005
    ----------------------------------------------------------------------------------
    ALQ skrev:
    saxade detta från http://www.sva.se/ som är Statens Veterinärmedicinska Anstalt. en bra sida för övrigt!

Lymfosarcom hos gädda (Esox lucius)
    Smittämne, förekomst och smittspridning
    Tumörer förekommer på alla djurarter. Orsaken till tumörer varierar allt från spontant uppkomna till inducerade av kemikalier eller virus.

Lymfosarcom är i Sverige påvisat endast på gädda (Esox lucius) i Östersjön, men har i Norge även sporadiskt påvisats på lax (Salmo salar). Sjukdomen kan infektera en stor del av gäddorna i ett vattenområde, för att efter en tid helt försvinna. Gäddpopulationen återhämtar sig snabbt. Tumören utgår från lymfoid vävnad och kan förekomma i många olika organ, tex. hud, njure, lever, muskulatur. Från denna typ av tumör har retrovirus påvisats och sjukdomen har också kunnat överföras experimentellt från fisk till fisk.

Symtom
    Tumörerna kan variera i utbredning och färg, men är ofta vita-gråvita med inslag av röda stråk och med en fuktig, köttig snittyta. Histologiskt ser man stora mängder odifferentierade lymfocyter. I vissa fall verkar sjukdomen kunna läka varvid hudformen av sjukdomen efterlämnar ärrbildningar.

Behandling, profylax och restriktioner
    Någon behandling mot sjukdomen finns inte.

Sjuka fiskar ska inte kastas tillbaka i vattnet utan tas upp på land för att destrueras. Sjukdomen är inte överförbar till människa, men sjuka gäddor bör beroende på försämrad köttkvalitet kastas.
    ----------------------------------------------------------------------------------

Hade förmodligen gjort samma sak...du behöver inte ha dåligt samvete för att du HAR ett samvete...
    Never let your memories be greater then your dreams...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

Jag tycker själv att du gjorde en god tjänst till att du gjorde som du gjorde, och tack för att du postade detta så man fick lite information om detta!

Kommentera

Bonka och bränn, alternativt gräv ner. Jag dödar aldrig gäddor annars, men dessa individer tycker jag bör dödas för att värna om resten av bestånden.

Kommentera

Hej, ett svar förstärkt av ett par fredagsöl, hoppas det blir begripligt och trevligt: Var det i Östersjön eller Mälaren? (Noterat att du brukar köra i Mälaren.) Jag fick en del gäddor med bölder i skärgården för 15-20 år sen ungefär, och trodde ju då att det var kört, att det hade med miljöförstörning att göra. Men i och med att det nog avtagit kanske det bara är mer eller mindre naturliga sjukdomar som kommer och går i cykler.
          (Nu är jag en dålig källa på att det avtagit eftersom jag haft ett jättelångt fiskeuppehåll, men ändå, det kändes vanligt ett tag sådär kring 90-95 och nu har jag inte sett det.)

Din fråga om du ska ha dåligt samvete känns konstig. Ska veterinären som avlivar ett sjukt djur ha dåligt samvete? (Och dessutom tycker jag nog att C&R på gäddorna har gått till överdrift bland många av er, även om jag förstår grundidén.) Du gjorde naturligtvis helt rätt.

Kommentera

Ursprungligen postat av JoelBe Visa inlägg
            Var det i Östersjön eller Mälaren? (Noterat att du brukar köra i Mälaren.) Jag fick en del gäddor med bölder i skärgården för 15-20 år sen ungefär, och trodde ju då att det var kört, att det hade med miljöförstörning att göra. Men i och med att det nog avtagit kanske det bara är mer eller mindre naturliga sjukdomar som kommer och går i cykler.
            Verkligen behagligt och trevligt skrivet!!!
            Ja, jag bor ju typ 600m från fångstplatsen, så det blir svårt att åka FRÅN mälaren =) Jag måste säga att det var mycket observant av dig! Du har väl slutat upp med dumheterna med uppehåll?
            Jag har inte heller sett det sedan 90-talet då jag fiskade innan mitt uppehåll.

Tack ni andra som också engagerar er i detta.

Tas det upp böldgäddor nu för tiden eller hör det till det förgångna och om så är fallet, kan det tyda på något? Gäddan togs i ett ganska trångt sund och var den enda gäddan som togs under dagen, frånsett några göshugg.

// Totte
            Senast ändrad av Totte; 2011-03-11, 20:41.

Kommentera

Ursprungligen postat av Totte Visa inlägg
              Du har väl slutat upp med dumheterna med uppehåll?
              // Totte
              Jo. Och är från och med nu antagligen här lika ofta som du, för att stilla abstinensen emellan fisketurerna...

Och bra om alla som stött på bölderna kan rapportera in här, så vi håller lite koll.

Kommentera

Jag har under mina fiskeår varit med om att vi har tagit upp 2 eller 3 böldgäddor i tämnaren (uppsala), men det var under början av 2000 talet, eller kanske tillochmed slutet av 90 talet. Så vanligt tror jag inte det är, inte i den sjön i alla fall.. Mälaren har jag dock ingen koll på, har bara fiskat där nån gång..

Kommentera

Intressant.. Jag har fått två böldisar i Krön i Småland. Ska vara mer observant framöver ifall det sprider sig. Har inte förstått att det var en så smittsam virussjukdom. Tänkte mest att det var någon typ av cancer. Tack för infon Totte.

Kommentera

Fick upp en gädda i somras med denna sjukdom runt väddö.
                    Första gången jag sett något liknande, vid första glimten på det trodde jag att det blivit
                    en brutal felkrokning. Då det såg ut som allt ramlat ut.
                    Kompisen som jag var ute med hade dock fått upp flera tidigare i samma område.
                    så det ligger några st nedgrävda under stenar.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    64 svar
                    15 077 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg .art
                    av .art