Varför räknades inte storgäddorna från Lödde å som svenska rekord. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Varför räknades inte storgäddorna från Lödde å som svenska rekord.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Varför räknades inte storgäddorna från Lödde å som svenska rekord.

Jag kommer mycket väl ihåg dessa storgäddor som visades i div fisketidningar.Man fick under ett antal år enorma gäddor i de Skånska åarna och de flesta var riktigt vägda på kontrollerade vågar och riktigt fotograferade.Flera av dessa monster togs av mycket kända storfiskare och är trots dokumentation inte godkända som rekord.

Istället har Storfiskeregistreringen valt att godkänna sommarslappa 170 cm gäddor på 25 kg
    Den där killen verkar ju inte riktigt ha huvudet med sig, så det känns svårt att tro något av det han skriver.
    Gäddan som nu innehar svenska rekordet vägde inte 25 kg utan 19.3 och var garanterat inte i närheten av 170 cm lång.

Att fiskar inte blir godkända som rekord har med dokumentationen att göra.
    Förmodligen sket Lödde-killarna att dokumentera sina fångster på rätt sätt (läs Sportfiskarnas regelverk för godkänd rekordfisk) och därav finns ingen anledning att bli sur för att fisken inte godkändes.

Kommentera

För att man reviderade rekordlistan, tror det var -99. Anledningen var att det var för mycket oklarheter kring rekordgäddan på 22.5kg. Istället för att tvåan skulle åka upp och bli etta så strök man hela listan och man började om på ny kula med kriteriet att en ny gädda måste väga minst 19 kg. Rätta mig om jag har fel.

Kommentera

Ursprungligen postat av saiko Visa inlägg
        http://landskapsvard.blogspot.com/20...ran-lodde.html
        Jag kommer mycket väl ihåg dessa storgäddor som visades i div fisketidningar.Man fick under ett antal år enorma gäddor i de Skånska åarna och de flesta var riktigt vägda på kontrollerade vågar och riktigt fotograferade.Flera av dessa monster togs av mycket kända storfiskare och är trots dokumentation inte godkända som rekord.
        På den tiden räckte det ju inte med att i efterhand kontrollera vågen mot en krönt våg som man numera kan göra. Svårt att släpa en levande 20kilos gädda till ICA för vägning...

Kommentera

Ja det är ju onekligen ingen bluff att den gäddan kan väga så mycket. Och bevisligen är det svenska rekordet på gädda inte den största gäddan som har fångats i våra vatten

Kommentera

Då när dessa monstergäddor fångades(90-talet) så fanns det ingen handvåg som var godkänd för storfiskreg utan man var tvungen att väga på speciella vågar t.ex. en köttvåg på ica. Då var det inte så konstigt att man valde att släppa tillbaka dessa monster istället för att döda dem och få ett dokumenterat svenskt rekord.
            Rätta mig om jag har fel.
            Skitfiske på er och hoppas att någon slår rekordet snart
            [FONT="Lucida Console"]Fishermanblood flows in my veins![/FONT]

Kommentera

Nu finns ju bra handvågar och fisket efter gädda är väldigt populärt. Storgäddorna jagas som aldrig förr. Tror inte gäddorna var större på 90-talet. Snarare används det bättre vågar idag. Finns nog inte så många madamer över 20 kg

Kommentera

Tvärtemot många av er är jag övertygad att många av storgäddorna i de Skånska åarna vägde precis så mycket som uppgavs.Några vägdes på riktiga krönta vågar och borde ha godkänts.Däremot de gamla noteringarna från 60talet var mer otillförlitliga.Vågen som vi har i sportfiskeklubben är från 90-talet och fullt godkänd.

Kommentera

Holme har redan gett det korrekta svaret på frågan. Man förklarade rekordet vakant och strök alla gamla registreringar på gädda... Det finns flera större och väldokumenterade fångster på gädda innan och efter att rekordet förklarades vakant. Av de som tillkommit efter är dock inga godkända för rekord eftersom de inte vägts på krönt våg (Speciellt Lödde som har återutsättningskrav och som nån sa, det är ganska jobbigt att släpa en levande gädda till ICA för vägning, nu finns däremot möjligheten att väga och sen skicka in sin våg för kontroll) De som var väldokumenterade innan rekordet förklarades vakant hamnade på listan över de största gäddorna då men är liksom dåvarande rekord strykna. Så gällande rekord är med största sannolikhet inte den storsta gäddan som fångats i Sverige de senaste 11 åren. Dock har fisketrycket i Lödde ökat markant och många med mig misstänker att de 20+ som en gång fanns att finna där numera inte klarar upp i de vikterna på grund av det höga fisketrycket och felaktig/vårdslös hantering av fisken. Troligtvis kommer det inom kort att landas en gädda på över 20 kilo och om jag får vara med och satsa pengar på vart det kommer ske så är min gissing ett Put and take vatten där i stort sett ingen riktat fiske efter gädda.
                  Fiskefokus - min alldeles egna fiskeblogg.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                  64 svar
                  15 024 visningar
                  1 gilla
                  Senaste inlägg .art
                  av .art